Źródła historyczne podają mało informacji o młodości bł. Wincentego Kadłubka (ok. 1160-1223), biskupa krakowskiego i cystersa; patrona diecezji sandomierskiej, Sandomierza i Jędrzejowa
oraz drugiego patrona diecezji kieleckiej.
Biografowie podają różne daty (1155,1160/1) i miejsca jego narodzin. Wymienia się Karwów koło Opatowa lub Kargów pod Stopnicą w diec. kieleckiej. Jan Długosz określa go słowami:
„urodzony pod szczęśliwą gwiazdą”. Zarówno ten kronikarz, jak i akta beatyfikacyjne upowszechniły Kargów i Karwów, używając wymiennie nazw o podobnym brzmieniu.
We włostowskiej parafii żywy jest kult bł. Kadłubka i ufność w jego opiekę. W drugą niedzielę października obchodzi się jego święto, wtedy wierni modlą się o jego
rychłą kanonizację. Dzień wcześniej wyruszają z Włostowa do Karwowa, gdzie znajduje się kaplica bł. Wincentego.
Przewodniki przypominają miejsca w Karwowie związane z bł. Kadłubkiem. Urodził się na tzw. Górce w domostwie Różyców. W 1919 r. mieszkańcy ustawili
pomnik z napisem: „Dla uczczenia pamięci bł. Wincentego Kadłubka urodzonego w tej wsi”, zastępując kamiennym postumentem wcześniejszy obelisk. Wskazywali również na kamień,
podobno z odciskami klęczącego błogosławionego, niedaleko źródła „Wincentego”, z którego woda - używana z wiarą w Boga - leczy wiele
chorób, w tym oczy. Świadectwa wiernych zapisane są w Karwowie i jędrzejowskiej postulacji kanonizacji bł. Wincentego w archiopactwie Cystersów.
Bł. Wincenty dorosłe życie związał z Sandomierzem, Krakowem i Jędrzejowem, gdzie w 1223 r. zmarł w klasztorze Cystersów. Zwany ojcem kultury polskiej,
zapisał się w dziejach narodu polskiego jako autor Kroniki polskiej. Upowszechnił zwyczaj palenia wiecznego światła przed Najświętszym Sakramentem. Był czcicielem Matki Bożej, co przedstawiają
identyczne obrazy w katedrach: na krakowskim Wawelu i w Sandomierzu oraz w kaplicy jędrzejowskiego kościoła Cystersów.
Wiara w Boga i miłość Ojczyzny przebijają z kart jego Kroniki, w której potomnym pozostawił cenne wskazówki, jakże aktualne dziś: „Nie godzi się o własnym
myśleć bezpieczeństwie, gdy dobro ogółu na niebezpieczeństwo jest narażone; obrona lub scalenie szczęścia współobywateli największym jest ze wszystkich triumfów; każde państwo zgodą kwitnie,
a nie kłótniami; Polaków ocenia się według dzielności ducha i wytrwałości ciała, a nie według bogactw.”
22 maja 2025 r. Trybunał Konstytucyjny ogłosił wyrok, w którym uznał za niezgodne z Konstytucją RP oraz Konkordatem przepisy dwóch rozporządzeń Ministra Edukacji dotyczących nauczania religii i oceniania uczniów. Sprawa została rozpoznana na wniosek grupy posłów.
Zakwestionowane przepisy dotyczyły m.in. nieuwzględniania oceny z religii w średniej ocen ucznia oraz ograniczenia organizacji lekcji religii wyłącznie do przypadków, gdy zgłosi się co najmniej siedmiu uczniów w oddziale. Trybunał orzekł, że zmiany te zostały wprowadzone z pominięciem wymaganego prawem porozumienia z Konferencją Episkopatu Polski, co narusza zarówno Konstytucję RP (art. 25, 48 i 53), jak i postanowienia Konkordatu.
Papież Leon XIV upoważnił Dykasterię Spraw Kanonizacyjnych do ogłoszenia trzech dekretów. Dwa z nich dotyczą ofiary życia biskupa i siostry zakonnej, a trzeci heroiczności cnót. 12 lipca 2017 r. został ogłoszony list apostolski w formie «motu proprio» „Maiorem hac dilectionem”, na mocy którego Papież Franciszek ustanowił, że heroiczne ofiarowanie życia jest kolejnym, obok męczeństwa i heroiczności cnót, powodem do beatyfikacji i kanonizacji.
Pierwszy z dekretów o ofierze życia dotyczy bp. Alejandro Labaka Ugarte OFM Cap, który urodził się 19 kwietnia 1920 r. w Beizama (Hiszpania). W 1932 r. wstąpił do seminarium duchownego kapucynów w Alsasua; 14 sierpnia 1937 r. przyjął habit kapucynów w nowicjacie w Sangüesa. Śluby zakonne złożył 15 sierpnia 1938 r., a śluby wieczyste 29 września 1942 r. Święcenia kapłańskie przyjął 22 grudnia 1945 r. w Pampelunie. Przełożeni, akceptując jego silne pragnienie udania się na misje, 17 lipca 1946 r. wysłali go do misji kapucynów prowincji Nawarra w Pingliang w Chinach, gdzie pozostał do 1953 r., kiedy to wraz z innymi misjonarzami został wydalony przez reżim maoistowski i musiał powrócić do ojczyzny.
Co dzieje się z człowiekiem po śmierci ciała? Czy niebo naprawdę istnieje? Zapraszamy na lekturę fragmentu nowości Wydawnictwa eSPe: „Sprawa nieba. Śledztwo dziennikarskie dotyczące życia po śmierci”.
Mój przyjaciel Nabeel chorował na raka żołądka. Siedziałem przy jego łóżku w szpitalu w Houston, zaledwie kilka dni przed jego śmiercią. Jego twarz była wychudzona, nogi kościste i słabe. Umierał, mając zaledwie trzydzieści cztery lata. Nabeel Qureshi był oddanym muzułmaninem, zanim rozpoczął proces poszukiwania, który doprowadził go do uznania prawdy chrześcijaństwa i wiary w Jezusa. Zdążył ukończyć medycynę, zdobyć dwa tytuły naukowe, napisać bestsellerowe książki i stać się mówcą znanym na całym świecie. Jego śmierć była głęboką stratą dla każdego, kto miał zaszczyt nazywać go przyjacielem. Odszedł w 2017 roku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.