Wielki pożar w katedrze Notre-Dame w Paryżu. Runęła objęta ogniem iglica katedry oraz dach. Ogień objął jedną z wież. Rzecznik katedry poinformował, że płonie wnętrze budowli i cenne dzieła sztuki. Trwa akcja służb, które walczą z ogniem.
Wierni zgromadzeni przed paryską katedrą Notre Dame modlą się na różańcu – donoszą użytkownicy komunikatora Twitter.
Na zamieszczonych filmach można zobaczyć ludzi młodych śpiewających „Zdrowaś Maryjo”. Natomiast arcybiskup Rouen, Dominique Lebrun nakazał, by o godz. 21.00 na znak solidarności z katolikami stolicy uruchomiono dzwony tamtejszej katedry.
Na jednym z najsłynniejszych kościołów w Europie, paryskiej katedrze Notre-Dame, doszło do pożaru. Pali się iglica wznosząca się nad odnowioną częścią kościoła. Spowita w kłębach dymu świątynia została już ewakuowana, na miejscu zjawiło się wiele jednostek straży pożarnej.
Katedra Notre-Dame w Paryżu jest jednym z najsłynniejszych kościołów z Europie, jeśli nie na świecie. Położona na Île de la Cité, kolebce rzymskiej osady Lutecji, została wzniesiona na ruinach kościoła z IX wieku. Budowla świątyni zaczęła się w 1163 roku i zakończyła się po upływie ponad 180 lat.
Katedrę okala aż 29 kaplic, z czego jedna (pod wezwaniem świętego Germana), od 1 grudnia 2018 roku, mieści w swoim wnętrzu kopię Matki Boskiej Częstochowskiej oraz relikwie św. Jana Pawła II.
Obecnie w katedrze trwają prace konserwacyjne. Odnowienie kaplicy św. Germana to jeden z elementów renowacji. Planowane koszty prac są ogromne – ma to być wydatek rzędu nawet 150 mln euro.
Walkę z ogniem, który trawił katedrę Notre Dame, śledził cały świat
15 kwietnia 2019 r. nie mówiło się o niczym innym. Płonął symbol Francji, jedna z najważniejszych świątyń chrześcijaństwa. Na oczach przerażonego świata, gdy zapadał się dach pradawnej świątyni, laicka Francja klękała do błagalnej modlitwy o ocalenie Notre Dame.
Trzy lata po pożarze stulecia, jak okrzyknięto go tuż po tragedii, temat powraca. I choć wydawało się, że nic nowego nie da się już powiedzieć o pożarze, który zniszczył katedrę Notre Dame, ostatnie słowo należy, jak zwykle, do twórców kultury.
W świecie, który zdaje się pędzić na oślep ku kolejnym rewolucjom moralnym, głos papieża Leona XIV brzmi jak grom z jasnego nieba. „Uważam za wysoce nieprawdopodobne, przynajmniej w najbliższej przyszłości, aby doktryna Kościoła dotycząca seksualności i małżeństwa uległa zmianie” – deklaruje w swojej nowej biografii „Leon XIV: obywatel świata, misjonarz XXI wieku”.
Te słowa są nie tylko kotwicą dla wiernych, ale i wyraźnym sygnałem: Kościół nie ugnie się pod presją zmieniających się mód. I choć ton papieża pozostaje spokojny, jego przesłanie jest wyraźne. Leon XIV mówi jasno. W dwóch długich, trzygodzinnych wywiadach, przeprowadzonych w malowniczym Castel Gandolfo i w watykańskim apartamencie na Piazza Sant’Uffizio, papież z odwagą mierzy się z tematami, które rozpalają emocje i dzielą Kościół. Kwestie związane z osobami LGBTQ+? Owszem, są gorące, ale Ojciec Święty nie zamierza iść na kompromis z doktryną. Podążając śladem Franciszka, powtarza jego „todos, todos, todos” – „wszyscy, wszyscy, wszyscy” są zaproszeni do Kościoła. Ale nie łudźmy się: to zaproszenie nie oznacza przyklepania każdego stylu życia. „Każdy jest dzieckiem Bożym” – mówi papież Leon XIV – ale Kościół nie będzie zmieniał swoich fundamentów, by przypodobać się światu.
15 obrazów i kilkadziesiąt dokumentów malarza Adolfa Hyły, autora obrazu „Jezu Ufam Tobie” z krakowskich Łagiewnik, przekazano w depozyt do Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły.
Obrazy staną się częścią wystawy, która planowana jest na rok 2027. 19 września w budynku Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie odbyła się konferencja prasowa, w czasie której poinformowano o przekazaniu w depozyt kilkunastu dzieł i dokumentów malarza Adolfa Hyły. Dyrektor muzeum ks. Jacek Kurzydło przypomniał, że podstawowym zadaniem każdego muzeum jest „gromadzenie, eksponowanie i odnawianie zabytkowych dzieł sztuki, obiektów, które mają wartość sentymentalną, dla dziedzictwa narodowego, ale przede wszystkim także dla danej instytucji”, którą w tym przypadku jest Archidiecezja Krakowska. Podkreślił, że dzień przekazania w depozyt do krakowskiego muzeum obrazów i dokumentów Adolfa Hyły to radosny moment, który jest możliwy dzięki życzliwości rodziny artysty.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.