Reklama

Akademickie patrzenie w niebo

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystą Mszą św., 30 września, zainaugurowano nowy rok formacji Duszpasterstwa Akademickiego (DA). Eucharystii przewodniczył szef duszpasterstwa studentów i środowisk akademickich, ks. dr Paweł Sobierajski. W tym roku po raz pierwszy rusza także duszpasterstwo akademickie przy parafii Miłosierdzia Bożego w Sosnowcu. Opiekę nad studentami podejmie tam ks. Andrzej Polit. 17 października przewidziano wykład z cyklu "Uniwersytet na ambonie", który wygłosi dr Jacek Kurek z Uniwersytetu Śląskiego nt. "U źródeł zachwytu, czyli o dziejach człowieczego patrzenia w niebo".

Jak studenci będą spoglądać w niebo podczas tego roku?

Na dobry początek pomogą im rekolekcje prowadzone przez o. dr. Eligiusza Dymowskiego OFM, od 14 do 17 października oraz dzień skupienia dla nauczycieli akademickich. Jednak trzonem duszpasterstwa jest cotygodniowa Msza św. oraz czwartkowe spotkania modlitewne przy adoracji Najświętszego Sakramentu. Wówczas pojawia się najlepsza sposobność do skorzystania z sakramentu pokuty i pojednania oraz do rozmowy indywidualnej z duszpasterzem.

Studia to nie tylko czas zdobywania wiedzy. Kurs przedmałżeński ruszy już w pierwszych miesiącach nowego roku akademickiego. W listopadzie ks. Sobierajski zaplanował udział w Integracyjnym Forum Akademickim Katowice-Sosnowiec. Co ono scali i zjednoczy, zobaczymy w listopadzie. Następnie na studentów czekają rekolekcje adwentowe, które w tym roku odbędą się od 16 do 19 grudnia w kościele św. Tomasza Apostoła w Sosnowcu-Pogoni. 6 stycznia zaplanowano bożonarodzeniowy koncert wokalno-instrumentalny. Będzie on wstępem do wizyty duszpasterskiej, która ma trwać od 7 do 12 stycznia 2002 r. Pod koniec pierwszego miesiąca nowego roku studenci będą się modlić o światło Ducha Świętego na czas zimowej sesji egzaminacyjnej. W czasie ferii zimowych odbędzie się obóz formacyjno-integracyjny. Od 17 do 20 marca 2002 r. członkowie DA będą słuchać wielkopostnych nauk rekolekcyjnych. Zakończy je tradycyjnie, jak każde rekolekcje, dzień skupienia dla wykładowców akademickich. Wiosną przewidziana jest także druga tura kursu przedmałżeńskiego.

Tydzień Chrześcijańskiej Kultury Akademickiej zaplanowany jest od 19 do 26 maja 2002 r. W maju odbędzie się również Ogólnopolskie Spotkanie Młodzieży Akademickiej, gdzie będzie obecna delegacja z naszej diecezji. Zaś na początku czerwca studenci znów będą modlić się o światło Ducha Świętego, tym razem na początku sesji letniej. Uroczyste zakończenie roku akademickiego odbędzie się podczas Mszy św. 30 czerwca 2002 r. Ale to nie koniec pracy DA. Przewidziano również modlitwy za ubiegających się o przyjęcie na studia, na obóz formacyjno-integracyjny od 8 do 14 lipca, udział w Pieszej Pielgrzymce na Jasną Górę oraz autokarowy wyjazd z kolegami i koleżankami "Szlakiem sanktuariów europejskich".

Ks. Sobierajski zaplanował także w kalendarium wydarzeń imprezy okolicznościowe. Nie zabraknie na pewno zabawy andrzejkowej, koncertu noworocznego, balu karnawałowego czy wyjazdów do teatru czy operetki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najdłuższe w dziejach wybory papieża, czyli dlaczego powstała instytucja konklawe?

2025-04-24 10:29

[ TEMATY ]

konklawe

książki

śmierć Franciszka

Adam Bujak, Arturo Mari/Biały Kruk

„Przełom kardynalski” zrewolucjonizował wybory papieskie w kwestii tego, kto wybiera biskupa Rzymu. Jednak zreformowane przepisy wciąż nie nadążały za rzeczywistością. Nawet zawężone do kardynałów grono elektorskie nie było do końca odporne na ingerencje władzy świeckiej oraz na zabiegi wielkich rzymskich rodów. I jedni, i drudzy szybko odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Ich reprezentantów było coraz więcej w gronie kardynałów i prawdę mówiąc, na tę chorobę jeszcze przez wieki będzie szukane lekarstwo.

Nie brakowało także podwójnych elekcji, a więc i antypapieży. Czas sede vacante wciąż się przedłużał, zanim po śmierci papieża zdołano wybrać nowego. Ale źródło tych problemów było już inne: o ile w pierwszym tysiącleciu był to raczej brak stałych reguł, o tyle później błędy wynikały z nieprzestrzegania przyjętych zasad. Potrzebne było coś jeszcze, co miało temu zaradzić. Tym pomysłem było cum clave, klauzura, zamknięcie na klucz. Z biegiem lat pomysł ten nadał wyborom papieskim niepowtarzalną nazwę: konklawe.
CZYTAJ DALEJ

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny

2025-04-24 08:39

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

commons.wikimedia.org

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny. Pierwsza z nich ukazuje Chrystusa, który udziela apostołom daru Ducha Świętego i wraz z nim władzę odpuszczania grzechów. Mówi im: Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Druga z kolei scena koncentruje się na niedowiarstwie Tomasza, jednego z apostołów.

Wieczorem w dniu zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane». Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!» Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę». A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął pośrodku i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym». Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego: «Pan mój i Bóg mój!» Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli». I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc, mieli życie w imię Jego.
CZYTAJ DALEJ

Jednak JEST. Pełne symboli pożegnanie papieża Franciszka

2025-04-26 21:43

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

śmierć Franciszka

Red

Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.

To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję