Reklama

Dwie rady w każdej parafii

W diecezji zielonogórsko-gorzowskiej zostaną powołane Parafialne Rady Duszpasterskie i Parafialne Rady ds. Ekonomicznych. 1 października bp Adam Dyczkowski podpisał dekret zatwierdzający statuty tych rad oraz ordynację wyborczą. Rady Duszpasterskie mają powstać do końca listopada br., a Rady ds. Ekonomicznych do 30 kwietnia 2005 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Celem działania Parafialnej Rady Duszpasterskiej, która jest organem doradczym proboszcza, ma być troska o właściwy rozwój życia religijnego w parafii. Jak czytamy w statucie, przedmiotem troski rady mogą być: „problemy ewangelizacyjne, organizacja duszpasterstwa parafialnego - np. najbardziej odpowiedni plan nabożeństw parafialnych dostosowany do konkretnych warunków parafialnych, animacja liturgiczna nabożeństw parafialnych, problemy wychowania dzieci i młodzieży, jej edukacji, problemy pomocy społecznej osobom biednym i chorym, życie rodzinne w parafii, pomoc misjom katolickim oraz zagadnienie związane z ważniejszymi wydarzeniami w parafii”. W skład rady wchodzą członkowie z urzędu, z nominacji proboszcza oraz z wyborów powszechnych. Jak precyzuje statut, kandydaci do Rady z wyborów powszechnych muszą odznaczać się życiem zgodnym z wiarą katolicką, czynnie uczestniczą w życiu parafii oraz otrzymali rekomendację grupy, stowarzyszenia, ruchu czy wspólnoty mającej zatwierdzenie władzy kościelnej, choć sami nie muszą należeć do żadnej z grup. Wybory winny dokonać się po Mszach św. w niedzielę. W sytuacjach wyjątkowych ordynacja wyborcza przewiduje uproszczoną formę wyłonienia kandydatów z wyboru z pominięciem głosowania powszechnego. Kadencja rady trwa 3 lata i ustaje w momencie zmiany na urzędzie proboszcza. Biskup diecezjalny wydał dekret zobowiązujący powołanie Rad Duszpasterskich na podstawie kanonu 536, par. 1, który mówi, iż biskup może postanowić, aby w każdej parafii została ustanowiona rada duszpasterska.
Parafialna Rada ds. Ekonomicznych jest według statutu „organem doradczym proboszcza w zarządzaniu dobrami parafialnymi”. Rada nie może więc reprezentować parafii ani wypowiadać się w jej imieniu. Statut określa, iż proboszcz powinien wysłuchać opinii Rady w następujących sprawach: „finansowanie działalności duszpasterskiej, remont obiektów parafialnych, budowa nowych obiektów i rozbiórka istniejących, zmiana przeznaczenia budynków, kupno i sprzedaż gruntów, nieruchomości i ruchomości, umowy dzierżawy i najmu, angażowanie stałych i czasowych pracowników parafialnych, podejmowanie działalności gospodarczej parafii”. Radę ds. Ekonomicznych powołuje proboszcz na podstawie własnego rozeznania oraz po zasięgnięciu opinii wśród wiernych. Tam gdzie dobrze i skutecznie funkcjonują już tzw. rady parafialne, które zajmują się przede wszystkim zagadnieniami ekonomicznymi, należy je przekształcić w Parafialne Rady ds. Ekonomicznych i dostosować do przepisów statutu. Do ustanowienia Rady ds. Ekonomicznych w każdej parafii zobowiązuje Kodeks Prawa Kanonicznego w kanonie 537.
Statuty oraz ordynacja wyborcza zostały zatwierdzone na okres 6 lat ad experimentum. Przygotowanie do powołania rad parafialnych trwało kilka miesięcy. Przez ten okres statuty rad oraz ordynację wyborczą konsultowano z księżmi oraz ze świeckimi skupionymi w Diecezjalnej Radzie Duszpasterskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: radosne „Alleluja” wszystkich Kościołów

W tym roku liturgie paschalne w bazylice Bożego Grobu w Jerozolimie, którą kościoły wschodnie nazywają bazyliką Zmartwychwstania, były polifoniczną proklamacją radosnego Alleluja chrześcijan wszystkich Kościołów. Łacińskie wielkanocne orędzie wybrzmiało w czasie uroczystej eucharystii pod przewodnictwem kard. Pierbattisty Pizzaballa oraz podczas rezurekcyjnej procesji.

W homilii kard. Pizzaballa mówił o potrzebie odnajdywania nadziei chrześcijańskiej mimo, iż sytuacja społeczna napawa lękiem, niepewnością i rozpaczą. «Stoimy tutaj przed pustym grobem Chrystusa, – powiedział patriarcha – który jest potężnym znakiem i proroctwem nadziei. On przypomina nam, że bez względu na to, jak niesprawiedliwe są nasze próby, jak upokarzające jest stanie na Golgocie, jak ciężki i bolesny jest krzyż – pusty grób Chrystusa staje się dla nas znakiem niezachwianej nadziei, świadectwem, że sprawiedliwość zatriumfuje, nadzieja się wypełni, a pokój zapanuje.»
CZYTAJ DALEJ

Co dzieje się w liturgii po śmierci papieża?

2025-04-21 13:34

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

21 kwietnia 2025 roku, o godz. 7.35, zmarł papież Franciszek. Kościół na całym świecie wchodzi w czas sede vacante – okres, w którym Stolica Apostolska jest nieobsadzona i cały Lud Boży oczekuje na wybór nowego Następcy św. Piotra.

W tym czasie warto zwrócić uwagę na kilka spraw w liturgii. Przede wszystkim, w modlitwie eucharystycznej nie wymienia się imienia papieża. Zamiast tego, kapłan wspomina jedynie biskupa diecezjalnego: „…razem z naszym biskupem N.” – pomijając słowa o papieżu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję