Niedziela Legnicka

Pielgrzymki 2019

Ks. Piotr Nowosielski

Legniccy pielgrzymi dotarli do Jasnej Góry

Pielgrzymi biorący udział w tegorocznej 27. Pieszej Pielgrzymce Diecezji Legnickiej na Jasną Górę 7 sierpnia br. stanęli przed obrazem Jasnogórskiej Pani. Przez 10 dni, a niektórzy dłużej, przemierzali drogę pod hasłem: „Idziemy w mocy Ducha Chrystusowego”.

W ostatnim etapie wędrówki towarzyszyli im pielgrzymi z parafii w diecezji, którzy wraz ze swymi duszpasterzami przybyli do Częstochowy. Wszystkich pielgrzymów powitał pod wałami jasnogórskimi biskup legnicki Zbigniew Kiernikowski, a ich prezentacji dokonał ks. Mariusz Majewski, główny przewodnik.

Tym razem aura była deszczowa. Nawet bardzo, gdyż pielgrzymi wkraczali na wały i na teren klasztoru w ulewnym deszczu. Jednak chęć stanięcia przed Cudownym Obrazem była tak wielka, że nie zważali na pogodę. Zresztą podczas wędrówki gorące słońce towarzyszyło im każdego dnia.

Przed Cudownym Obrazem

Po modlitwie przed Obrazem Jasnogórskim, podczas której m.in. zostały złożone na ołtarzu zapisane intencje przekazywane pielgrzymom przez parafian w ramach poczty pielgrzymkowej, wszyscy uczestnicy wzięli udział we Mszy św. w jasnogórskiej bazylice. Przewodniczył jej Biskup legnicki w gronie ponad 60 księży, wśród których nie zabrakło także twórcy i długoletniego głównego przewodnika pielgrzymki ks. prał. Mariana Kopki.

Wszystkich powitał podprzeor o. Jan Poteralski OSPPE. Ojciec Jan dziękował wszystkim za podjęty trud pielgrzymowania, a jednocześnie zwrócił uwagę, że przez pielgrzymowanie uczestnicy stają się czytelnym znakiem dla innych, jak żyć, jak postępować, aby już tutaj na ziemi doświadczać miłosierdzia Bożego w drodze do nieba. – Kochani pielgrzymi. Tak naprawdę to wasza pielgrzymka nie kończy się dzisiaj, ale się zaczyna. Bo kiedy wrócicie do waszych domów, parafii, miejsc pracy, trzeba będzie dalej żyć tym i świadczyć o tym, czego doświadczyliście w tej pielgrzymce, aby iść dalej w mocy Chrystusowego Ducha – mówił.

Słowo Biskupa legnickiego

– Przybycie tutaj jest ukoronowaniem tego pielgrzymowania. Ale jest to też okazja, aby wniknąć głębiej, zebrać wszystkie doświadczenia pielgrzymowania nie tylko do tego sanktuarium, ale do osobistego celu każdego z nas, jakim jest miejsce, sposób spotkania człowieka z Bogiem – mówił w homilii biskup legnicki Zbigniew Kiernikowski. – Przez te dni, które były pielgrzymowaniem, mieliśmy okazję zobaczyć przedziwną rzecz, że Bóg z nami nie jest dlatego, że na to zasługujemy, ale dlatego, że On przychodzi „zbawiać to, co zginęło” (Łk 19,10). Największym skarbem takiego pielgrzymowania jest to, żeby zobaczyć siebie jako grzesznika – mówił ksiądz biskup.

Zwrócił też uwagę, że w dzisiejszym świecie, kiedy jest tak dużo dyskusji na różne tematy, w tym i takie, które dotyczą życia Kościoła, trzeba zło nazywać złem, ale też pamiętać o tym, że wszystko zależy od tych, którzy będą wierzyć i będą gotowi iść pod krzyż. – Jak Maryja stawać się tymi, którzy będą doświadczać mocy Chrystusa. Maryja też nie wszystko od początku wiedziała. Uczyła się. Była „pielgrzymującą” od Zwiastowania po Krzyż. Ona pomaga nam wierzyć w Moc Ducha i Słowo, które może nas przepełniać. Niech w ten sposób nasze pielgrzymowanie stanie się płodne, aby rodził się w nas nowy człowiek – życzył pielgrzymom ksiądz biskup.

W godzinie Apelu

Warto wspomnieć, że dzień wcześniej główny przewodnik ks. Mariusz Majewski prowadził rozważania podczas Apelu Jasnogórskiego w Kaplicy Cudownego Obrazu. Przed obrazem Matki Bożej tak mówił o legnickim pielgrzymowaniu: – Pielgrzymi legniccy tej nocy, po 10 dniach od Legnicy, po 13 dniach od Jeleniej Góry, 14 dniach od granicy naszej Ojczyzny ze Zgorzelca, stanęli na rogatkach Częstochowy, aby jutro w południe pokłonić się, Maryjo, przed Twoim obliczem. Nasze tegoroczne pielgrzymowanie przeżywamy ze słowami: „Idziemy w mocy Ducha Chrystusowego”. Każdego dnia rozważaliśmy tematy Wielkiej Nowenny Narodu Polskiego, które dla naszego Narodu przygotował sługa Boży kard. Stefan Wyszyński. Maryjo modliliśmy się o jego rychłą beatyfikację i uczyliśmy się od Wielkiego Prymasa, jak stawiając wszystko na Maryję, żyć wiarą w jedynego i prawdziwego Boga. Jak realizować nasze osobiste powołanie w życiu małżeńskim i rodzinnym, społecznym i narodowym, w życiu Kościoła Chrystusowego, pielgrzymując ścieżkami naszej codzienności.

Jako wspólnota Kościoła legnickiego, realizując misję wyznaczoną nam przez naszego pasterza, pielgrzymując na Jasną Górę, szukaliśmy tych wyjątkowych chwil, w których każdy z nas mógł dać się odnaleźć i nawiedzić Bożej obecności.

Stając przed Twoim obliczem Matko, prosimy, abyśmy tę łaskę napełnienia się światłem Bożym, światłem Bożej łaski, mogli ponieść do naszych domów, w miejsca pracy, w miejsca codziennego życia. Przeniknięci, napełnieni światłem z Jasnej Góry – góry przemienienia, z doświadczeniem przemiany dokonanej w „Polskiej Kanie”, ruszymy Matko do naszych wspólnot, aby nieść w świat nadzieję, czyniąc to w mocy Ducha Chrystusowego.

Epilog Pieszej Pielgrzymki

Przypomnijmy także, że tradycją w naszej diecezji stał się Epilog Pieszej Pielgrzymki, który odbywa się we wrześniu. Tym razem będzie to sobota 21 września. Początek w katedrze o godz. 8.30.

2019-08-13 12:55

Rodzina to nie dodatek do życia

Leśniów

Pielgrzymki 2019

Beata Pieczykura/Niedziela

– Szczególne znaki nas tu przyprowadziły, od koleżanki dowiedziałam się, że jest sanktuarium Matki Bożej Patronki Rodzin, ponadto w internecie szukałam modlitwy do Matki Bożej Leśniowskiej i znalazłam ją na stronie „Niedzieli” – powiedziała p. Agnieszka z Wrocławia, która z mężem Rafałem i córkami Alą i Zuzią pielgrzymowała do sanktuarium Matki Bożej Leśniowskiej Patronki Rodzin w rocznicę koronacji figury, z okazji II Pielgrzymki Małżeństw.

– W tamtym roku w tym sanktuarium zawierzyliśmy przygotowanie do wczesnej I Komunii św. naszej córki Zuzi – opowiada. – W tym roku jesteśmy drugi raz w Leśniowie, dziękujemy i pielgrzymujemy. W trzy dni cztery sanktuaria, byliśmy jeszcze w Częstochowie, Gidlach oraz Świętej Annie. Uważamy, że najlepszy sposób odpoczynku to uwielbienie Boga, a najlepszy sposób na życie to oddać chwałę Panu Bogu, tylko wtedy żyjemy w pełni. Chcielibyśmy, tak jak Maryja prosiła w Gietrzwałdzie, codziennie odmówić wszystkie tajemnice. Różaniec stał się szczególny dla nas. W ten sposób mówimy Maryi, że Ją kochamy, a to nigdy się nie nudzi. Każde „Zdrowaś Mario” to róża ofiarowana Maryi. Jej mąż Rafał dopowiada: – Rodzinnie jest trudno, ale indywidualnie staram się odmówić cały Różaniec, kiedy jadę do pracy. Maryja i Różaniec towarzyszą mi od 15. roku życia, gdy pielgrzymowałem z opolską pielgrzymką na Jasną Górę.

Przerażające dane: 1937 osób między 15. a 17. rokiem życia skorzystało w ub.r. z tabletki "dzień po"

2024-03-27 09:25

Pigułka „dzień po”

Adobe Stock

Minister zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała, że w ubiegłym roku 15-latki stanowiły 2 proc. osób korzystających z tabletki "dzień po". Dodała, że w tym czasie 1937 osób między 15. a 17. rokiem życia skorzystało z tabletki "dzień po".

W połowie marca Andrzej Duda zapowiedział, że nie podpisze ustawy, "która wprowadza niezdrowe, chore i niebezpieczne dla dzieci zasady". Jego zdaniem tabletka "dzień po" dostępna bez recepty dla osób niepełnoletnich jest "daleko idącą przesadą". Według prezydenta tabletka nadal powinna być wydawana na receptę, a w przypadku dziewczynek jej zażycie powinno być "decyzją rodzica".

Tata w przedszkolu

2024-03-28 11:07

Archiwum przedszkola

W Przedszkolu Integracyjnym Niepublicznym Zgromadzenia Sióstr Kanoniczek Ducha Świętego im. bł. Ojca Gwidona został zorganizowany Dzień Ojca.