Przez ponad tydzień 31 młodych liderów Generacji Z z całej Polski wspólnie uczyło się i inspirowało, tworząc przestrzeń, w której rozwój osobisty szedł w parze z budowaniem relacji. Było to intensywne 10 dni przygotowujące ich do prowadzenia 22 autorskich projektów społecznych w swoich miejscowościach. Akademia rozwijała nie tylko umiejętności organizacyjne, ale przede wszystkim kształtowała postawy liderów społecznych, gotowych do działania na rzecz innych.
Wykłady i warsztaty – od teorii do praktyki
Już od pierwszego dnia uczestnicy zanurzyli się w intensywny program. Po uroczystym otwarciu, wykład inauguracyjny wygłosił dr Tomasz Herbich, który mówił o odpowiedzialności i winie. Wspólnie zastanawialiśmy się nad znaczeniem tych pojęć oraz tym, co je łączy. Dr Herbich poprowadził młodzież przez filozoficzne rozważania na temat różnych aspektów odpowiedzialności – od ponoszenia konsekwencji po podejmowanie odpowiedzialności za innych – pokazując, jak istotne jest świadome działanie oparte na wartościach. Te rozważania były cenną lekcją dla każdego młodego działacza, podkreślając, że prawdziwe przywództwo zaczyna się od odpowiedzialności za wspólne sprawy, a nie tylko od obserwowania rzeczywistości z boku.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Po wykładzie rozpoczęły się pierwsze warsztaty i ćwiczenia praktyczne. Uczestnicy analizowali swoje profile osobowościowe w modelu Lumina Spark, ucząc się, jak różnorodność stylów działania w grupie może być nie wyzwaniem, lecz siłą zespołu. Szybko okazało się, że samoświadomość i zrozumienie własnych mocnych stron pomogą im efektywniej współpracować przy realizacji projektów.
W kolejnych dniach spotkaliśmy się z wyjątkowymi gośćmi, którzy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem. Bp prof. Jacek Grzybowski mówił o solidarności jako wartości niezbędnej w codziennym przywództwie objawiającej się w małych gestach i konsekwentnych decyzjach podejmowanych z myślą o innych. Dr Jolanta Rzegocka opowiedziała natomiast o tym, jak kultura może być źródłem innowacji i społecznej zmiany, zachęcając nas do twórczej odwagi i przełamywania schematów. Z kolei Piotr Skwieciński – dziennikarz i były dyrektor Instytutu Polskiego w Moskwie – zabrał nas w podróż po meandrach rosyjskiej mentalności, kształtowanej przez historię, religię i imperialne dziedzictwo. To spotkanie było ważną lekcją geopolityczną, a zarazem zaproszeniem do szerszego spojrzenia na odpowiedzialność lidera w kontekście międzynarodowym.
Gra Smile Urbo i lekcje prawdziwego przywództwa
Reklama
Jednym z emocjonujących momentów programu była gra symulacyjna Smile Urbo – zaawansowana negocjacyjna gra strategiczna, podczas której wcieliliśmy się w mieszkańców fikcyjnego miasteczka. Reprezentując różne grupy interesu, musieliśmy wspólnie decydować o przyszłości naszej społeczności. Nie było to łatwe zadanie – pojawiły się emocje, napięcia, presja czasu i sprzeczne potrzeby, to doświadczenie zapadło nam w pamięć na długo. Gra pokazała nam, jak różne style komunikacji wpływają na współpracę w grupie, i uświadomiła, że osiąganie celów indywidualnych nie zawsze prowadzi do sukcesu zespołu. Kluczem do efektywnej współpracy okazały się zrozumienie perspektywy innych i umiejętność kompromisu.
To, co wyróżniało tę edycję Akademii, to nie tylko wysoki poziom szkoleń, ale przede wszystkim cudowna atmosfera, obecna od pierwszego do ostatniego dnia. Razem stworzyliśmy przestrzeń pełną otwartości, wsparcia i pozytywnej energii, wspólnotę młodych liderów generacji Z. Wielu uczestników podkreślało, że te dziesięć dni w Pelplinie było dla nich pierwszym tak głębokim doświadczeniem współpracy i rozmów o ważnych dla nich sprawach. Oto, co mówili sami uczestnicy:
“Szkoła Letnia Akademii Liderów była dla mnie cudownym przeżyciem. Wrócę do domu z motywacją, radością i nowym doświadczeniem. Dziękuję!”
“Dzięki Akademii Liderów dużo lepiej poznałem siebie i to, nad czym muszę jeszcze popracować, żeby stworzyć zgrany zespół. Oprócz tego zyskałem cenne wskazówki i rady dotyczące mojego projektu. Jednak przede wszystkim jestem wdzięczny za to, jakich ludzi tu poznałem – dających motywację i energię do działania.”
“Akademia Liderów była przeżyciem, którego nigdy nie zapomnę. Nauczyłam się wielu rzeczy, poznałam wspaniałych ludzi i doświadczyłam rzeczy, których wielu moich rówieśników doświadczy dopiero za kilka lat. Zawsze będę ciepło wspominać te dziesięć dni. Wkład organizatorek, zapał wolontariuszy oraz wiedza i doświadczenie tutorów stworzyły to miejsce tak wyjątkowym. Dziękuję.”
Reklama
Szkoła Letnia to nie tylko warsztaty i wykłady. To również rozmowy do późnej nocy, spacery po urokliwych zakątkach Pelplina, wspólne posiłki i niekończące się dyskusje w korytarzach Colegium Marianum. W pewnym momencie oderwaliśmy się nawet od sal wykładowych i… wskoczyliśmy do kajaków! Spływ kajakowy po rzece Wierzycy był idealną odskocznią po intensywnych szkoleniach, dostarczył wszystkim mnóstwo śmiechu, pozwolił się zrelaksować i jeszcze lepiej zintegrować w otoczeniu przyrody.
Projekty, które zmieniają rzeczywistość
Dziesiąta edycja Akademii Liderów była wyjątkowa nie tylko ze względu na jubileusz. Koordynowała ją Kinga Niemiec – absolwentka IV edycji Akademii Liderów, która sama kilka lat temu brała udział w Szkole Letniej. Jej historia to jeden z wielu dowodów na to, że Akademia nie kończy się wraz z otrzymaniem certyfikatu. Kinga przez kolejne lata realizowała liczne projekty społeczne, a dziś – jako koordynatorka – dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z kolejnym pokoleniem liderów. To najlepszy dowód, że wartości wyniesione z Akademii mają realny wpływ na codzienne życie i rozwój absolwentów.
Tuż po powrocie z Pelplina młodzi liderzy i liderki ruszyli z realizacją własnych inicjatyw. Choć każdy z 22 projektów społecznych jest inny, wszystkie łączy jedno – chęć zmieniania świata na lepsze. Oto kilka przykładów tych inspirujących działań:
* Maria i Zuzia tworzą „Film dla Wszystkich” – przestrzeń dla młodych pasjonatów kina. Ich projekt to cykl spotkań z twórcami oraz warsztatów z reżyserii, aktorstwa i postprodukcji, które pomogą rówieśnikom rozwinąć filmowe pasje i zdobyć nowe umiejętności.
* Amelia realizuje projekt „Śladami Baśni Tressenberg”, przypominający postać zapomnianej artystki i pedagożki Jadwigi Tressenberg. Poprzez wystawę, spotkania i działania artystyczne przybliża lokalnej społeczności jej dorobek oraz znaczenie dla kultury Warmii i Mazur.
Reklama
* Karol i Krzysztof pracują nad „Przystępną Historią 2”, inicjatywą przybliżającą młodzieży postać generała Stanisława Maczka. Za pomocą interaktywnych makiet, mediów społecznościowych i atrakcyjnych materiałów chcą pokazać, że historia może być ciekawa i zrozumiała dla każdego.
* Aleh realizuje „Polski kompas” – projekt dla uczniów z zagranicy, którzy zaczynają naukę i życie w Polsce. Poprzez warsztaty integracyjne, wsparcie językowe i prawne chce pomóc im odnaleźć się w nowej rzeczywistości i poczuć się częścią lokalnej społeczności.
W Polsce jest wiele młodych aktywnych osób, które chcą nie tylko rozwijać kompetencje przywódcze, ale także brać odpowiedzialność za wspólne sprawy i zmieniać świat na lepsze. Akademia Liderów Fundacji Świętego Mikołaja stała się dla nich miejscem, gdzie mogli nie tylko zdobyć cenne umiejętności, ale także spotkać ludzi o podobnych wartościach i aspiracjach, co niewątpliwie będzie miało długotrwały wpływ na ich dalszy rozwój i działalność społeczną.
Akademia Liderów to:
- 10-dniowa szkoła letnia w terminie 21-30 lipca 2025;
- Tutoring na czas realizacji autorskiego projektu: Po zakończeniu szkoły letniej, w okresie od sierpnia do listopada 2025 roku, uczestnicy będą mieli szansę skupić się na realizacji własnego autorskiego projektu przy wsparciu doświadczonych tutorów;
- Roczne stypendium w wysokości 3000 zł na rozwój pasji i talentów młodych liderów;
- 4-dniowa szkoła zimowa: Na zakończenie, w grudniu uczestnicy spotkają się na 4-dniowej szkole zimowej, podczas której będą mieli możliwość podsumowania swoich działań.