Reklama

Na nowo umiłować Chrystusa

Niedziela łódzka 48/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

1. W liście apostolskim Novo millennio ineunte Ojciec Święty Jan Paweł II nakreślił ramy programu duszpasterskiego, który powinien być realizowany na progu XXI stulecia. Przypomniał nam, abyśmy Chrystusa poznawali, kochali i naśladowali. Te trzy zadania mają być podstawą nowego programu. Ona się nigdy nie zmienia, ponieważ jest stałym fundamentem działań duszpasterskich.
W liście odczytujemy też zachętę, żeby nowy program "znalazł wyraz we wskazaniach duszpasterskich, dostosowanych do sytuacji każdej wspólnoty" (NMI, 29). A zatem adaptacja programu ogólnopolskiego do warunków i potrzeb naszej archidiecezji jest odpowiedzią na oczekiwania, które wiąże Jan Paweł II z duszpasterstwem poszczególnych Kościołów lokalnych.
Kończący się rok duszpasterski dotyczył pierwszego członu tej swoistej triady, która każe pamiętać, że mamy Chrystusa poznawać, kochać i naśladować. Zgodnie z decyzją Konferencji Episkopatu Polski, w roku duszpasterskim 2002/2003 przedmiotem refleksji i działalności duszpasterskiej będzie kolejny człon triady, odnoszący się do umiłowania Chrystusa.
Analogicznie do programu ubiegłego roku proponuje się hasło w następującym brzmieniu: "Na nowo umiłować Chrystusa". Takie sformułowanie hasła sugeruje tytuł II rozdziału w cytowanym liście apostolskim: "Na nowo rozpoczynać od Chrystusa". Nasze hasło wskazuje na wyjątkowość i wagę tych inicjatyw, które mają nas prowadzić do jeszcze większego umiłowania Chrystusa.

2. Zgodnie z dotychczasową praktyką, nasz program duszpasterski jest takim ujęciem programu ogólnopolskiego, w którym podkreśla się specyfikę warunków, w jakich pracują nasi duszpasterze oraz najważniejsze cechy samego duszpasterstwa.
Prezentowany program powinien być szczegółowym punktem orientacyjnym, wskazującym kierunek inicjatyw duszpasterskich, ich różnorakie formy oraz wybrane środki i metody.
Należy podkreślić, że podstawą w realizowaniu nowego programu i głównym źródłem inspiracji powinny być: Pismo Święte (zwłaszcza wypowiedzi Chrystusa na temat miłości); dokumenty Soboru Watykańskiego II; List apostolski Novo millennio ineunte (w szczególności rozdział IV "Świadkowie miłości"); List apostolski Rosarium Virginis Mariae i Katechizm Kościoła Katolickiego (przede wszystkim I część "Wyznanie wiary").
Konkretną pomocą w planowaniu duszpasterstwa w nowym roku będzie ogólnopolski "Program duszpasterski na rok 2002/2003" (Umiłować Chrystusa, Katowice 2002), który udostępniony został wszystkim duszpasterzom archidiecezji łódzkiej. Zarówno kapłani, jak i katecheci, mając na uwadze solidne przygotowanie do realizacji programu, niech sięgają także po stosowne publikacje książkowe i artykuły w prasie katolickiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. W nowym roku duszpasterskim kapłani będą zobowiązani do udzielania wiarygodnych i przekonujących odpowiedzi na pytanie, co znaczy miłować Chrystusa.
"Pełnia czasu" ukazała w całej rozciągłości wymiary prawdziwej miłości (por. Ef 1,10; Ga 4,4). Oto Bóg nie tylko miłuje, lecz całą swoją istotą jest Miłością. Ujawniło się to najdobitniej w Jezusie Chrystusie paschalnym. Najpiękniejszym imieniem Boga jest określenie św. Jana Ewangelisty "Bóg jest miłością" (1 J 4,8,16). "Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne" (J 3,16).
Istotną cechą Miłości jest dar - aż do daru z siebie, tzn. ze swego życia. "Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich" (J 15,13).
Przejawy miłości Boga ku ludziom nie kończą się na zbawczej śmierci Syna Bożego, przyjętej za nich. Człowiek otrzymuje miłość Bożą do swojego serca. Odbywa się to poprzez chrzcielne zanurzenie w Chrystusa paschalnego czy "przyobleczenie Chrystusa". Człowiek wtedy zostaje usynowiony przez Boga. Dlatego w słowach św. Jana Ewangelisty wyrażany jest podziw: "Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi i rzeczywiście nimi jesteśmy" (1 J 3,1).
"My miłujemy, ponieważ Bóg sam pierwszy nas umiłował" (1 J 4,19). Dlatego przypomina św. Paweł: "Miłość Boża rozlana jest w sercach naszych przez Ducha Świętego, który został nam dany" (Rz 5,5). W teologii to Boże obdarowanie nazywane jest teologalną cnotą miłości. Ta miłość powinna się stale rozwijać. Nawiązuje do tego II Modlitwa Eucharystyczna, w której prosimy Boga o łaskę dla Kościoła: "Spraw, aby wzrastał w miłości".
Miłość do Chrystusa musi mieć odbicie w życiu codziennym. Dlatego woła św. Jan Ewangelista: "Dzieci, nie miłujmy słowem i językiem, ale czynem i prawdą" (1 J 3, 18). Szczytem tej miłości jest miłość nieprzyjaciół: "Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują" (Mt 5,44).
Miłość do Chrystusa powinna się wyrażać w miłości do drugiego człowieka: "Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili" (Mt 25,40).

4. Jan Paweł II w IV rozdziale listu Novo millennio ineunte przedstawia konkretne propozycje w odpowiedzi na postulat umiłowania Chrystusa. Oto one:

Owocem Bożej miłości jest komunia. Chrześcijanie powinni się aktywnie włączyć w budowanie przez Kościół komunii miłości. Miłość jest sercem Kościoła (por. NMI, 42).

Duchowość komunii każe dostrzegać w drugim człowieku przede wszystkim to, co jest w nim pozytywne, a "co należy przyjąć i cenić jako dar Boży" (NMI, 43).

Budowanie komunii wyraża się również w aktywnym uczestnictwie w różnego rodzaju gremiach, zespołach, wspólnotach (por. NMI, 45).

Wyrazem miłości jest realizowanie powołania kapłańskiego i zakonnego oraz spieszenie z pomocą tym, którzy zostali przez Chrystusa powołani (por. NMI, 46).

Miłość do Chrystusa ujawniają chrześcijanie również poprzez miłość małżeńską i rodzicielską. Wszak w małżeństwie wyraża się "wielka tajemnica" oblubieńczej miłości, jaką Chrystus darzy swój Kościół (por. Ef 5, 32).

Budowanie komunii, a więc realizowanie miłości do Chrystusa, wyraża się także w dziedzinie dialogu ekumenicznego oraz w dialogu międzyreligijnym (por. NMI, 48 i 55).

Wewnątrzkościelna komunia daje początek miłosierdziu, a więc podejmowaniu dzieł czynnej miłości wobec każdego człowieka, który potrzebuje pomocy. Dlatego Kościół powinien stosować "opcję preferencyjną" wobec ludzi potrzebujących. Tak jednak, aby miłosierdzie czynów nadawało "nieodpartą moc miłosierdziu słów" (NMI, 50).

5. Należy teraz odpowiedzieć na pytanie, co powinno się czynić, aby wierni w naszych parafiach mogli na nowo umiłować Chrystusa. W odpowiedzi na to pytanie trzeba uwydatnić to, co jest specyficzne dla naszej archidiecezji. Można powiedzieć, że są to "oblicza miłości" człowieka do Chrystusa i bliźnich, postulowane na początku nowego wieku i tysiąclecia.

Odrodzić modlitwę, która jest rozmową z Chrystusem, wyrażającą miłość do Niego. Wprowadzić do swojego życia modlitwę kontemplacyjną. Powinno się kontemplować oblicze Chrystusa (por. NMI, 16-28). Upowszechnić modlitwę różańcową (także wśród dzieci, młodzieży i dorosłych mężczyzn). Powinna dominować modlitwa zanoszona w intencji bliźnich. W związku z tym odnowić te zespoły w parafii, które podjęły apostolat modlitwy.
Przyjąć i realizować lekcję modlitwy, którą przekazał Polakom Jan Paweł II w sierpniu 2002 r. Duszpasterz przede wszystkim powinien być człowiekiem modlitwy.

Być posłusznym wobec nauki Chrystusa. "Jeśli mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę ..." (J 14, 23). Miłość do Chrystusa wyraża się w sumiennym realizowaniu Jego woli.
Miłować Chrystusa oznacza również dźwigać odważnie swój krzyż (choroby, cierpień, starości, osamotnienia). Pomagać ludziom w rozumieniu krzyża.

Nauczyć wiernych przeżywania w miłości Chrystusa obecnego w sakramentach i we Mszy św. Przypominać, że stan łaski uświęcającej, podtrzymywany życiem sakramentalnym, jest szczególną postacią miłości do Chrystusa.
Przekonać parafian, że świętowanie niedzieli z uczestnictwem w Eucharystii jest liczącym się wyrazem miłości do Chrystusa, mającym charakter aktywnego apostolstwa.

Okazywać miłosierdzie bliźnim. "Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią" (Mt 5,7). Wykorzystać w związku z tym wypowiedzi Jana Pawła II na temat okazywania miłosierdzia przekazane w Krakowie w sierpniu 2002 r.
Wypracować w parafii formy pomocy dla bezdomnych, biednych i niepełnosprawnych. Wprowadzić obiady dla ubogich. Więcej troski duszpasterskiej okazywać rodzinom wielodzietnym. Wykazywać właściwą reakcję wobec patologii społecznych (alkoholizm, narkomania, rozwody, przestępczość itp.).

Położyć nacisk na odpowiedzialne pełnienie służby. Każda służba jest przejawem miłości Chrystusa i bliźnich. Pomagać w tym nie tylko służbie zdrowia, ale również wszystkim, którzy są w szeregach służby publicznej (urzędnicy, parlamentarzyści, samorządowcy itp.).
Kształtować postawy patriotyczne, które są przejawem miłości do Chrystusa i bliźnich. Niepokojąco niski udział Polaków w ostatnich wyborach do samorządu każe na nowo spojrzeć na obowiązek miłowania Ojczyzny i narodu.

Miłość do Chrystusa powinna się wyrażać również w kulturze osobistej jednostki. Oznacza to stałą pracę nad kulturą bycia i kulturą słowa. Powinno się na zawsze wyeliminować z użycia słowa niecenzuralne oraz słowa, które uwłaczają drugiemu człowiekowi (wyzwiska, słowa obraźliwe itp.).

Praca nad miłością Chrystusa i bliźnich powinna prowadzić do eliminowania z życia osobistego i wspólnego takie zachowania człowieka jak uprzedzenia, niechęci, zazdrość, gniew, nienawiść, chorobliwa podejrzliwość, jak również takie szkodliwe działania jak plotka, obmowa, oczernianie, manipulowanie drugim człowiekiem.

Ukazywać dzieciom, młodzieży i dorosłym przykłady heroicznej miłości do Chrystusa i bliźnich. Przybliżać postaci związane z diecezją łódzką. Są to przede wszystkim:

św. Maksymilian Maria Kolbe. Mieszkał w dzieciństwie w Łodzi i w Pabianicach. W Oświęcimiu ofiarował swoje życie za drugiego człowieka.

św. Faustyna Kowalska. Mieszkała w Łodzi. Apostołka miłosierdzia Bożego.

bł. Urszula Ledóchowska. Inicjatorka Krucjaty Eucharystycznej. W Łodzi założyła domy zakonne Sióstr Urszulanek. W fabrykach wygłaszała konferencje dla robotnic.

bł. Rafał Chyliński OFMConv. Gorliwy opiekun chorych, cierpiących i biednych. Posługą duszpasterską związany z klasztorem w Łagiewnikach, gdzie został pochowany.

sługa Boża Wanda Malczewska. Znana z wielkiej miłości do Ojczyzny i do dzieci, które z wielkim zaangażowaniem katechizowała. Spoczywa w krypcie kościoła parafialnego w Parznie.

bł. Anastazy Pankiewicz OFM. Pracując w Łodzi, zbudował kościół św. Elżbiety (ul. Sporna), założył Zgromadzenie Sióstr Antonianek Chrystusa Króla oraz gimnazjum katolickie. W czasie okupacji wbrew zakazom Niemców prowadził na cmentarzu na Dołach duszpasterstwo. Zginął w Oświęcimiu, gdzie zawsze pomagał współwięźniom. Jeden ze 108 męczenników polskich.

bł. o. Karol Herman Stępień OFMConv. Urodzony w Łodzi, jeden ze 108 męczenników polskich, oddał życie za swoich parafian, zamordowany przez gestapo.

ks. Ignacy Skorupka. Pracował jako katecheta w Łodzi, bohaterski kapelan Wojska Polskiego, zginął w obronie Warszawy w 1920 r.

ks. Tadeusz Burzyński, kapłan diecezji łódzkiej. Poniósł śmierć, gdy zaopatrywał rannych podczas nalotu hitlerowskiego w Warszawie.

sługa Boża Stanisława Leszczyńska. Urodziła się i zmarła w Łodzi. Bohaterska położna z Oświęcimia. Z narażeniem własnego życia chroniła przed zagładą dzieci urodzone w obozie oświęcimskim.

Pouczać, jak budować w konkretnych warunkach cywilizację miłości. Apeluje o nią Jan Paweł II. Cywilizacji tej zagraża cywilizacja śmierci, która jest przejawem cywilizacji nienawiści.
Budowanie cywilizacji miłości należy oprzeć na właściwej hierarchii wartości. Ukazywać ją w duszpasterstwie i katechezie, uwzględniając badania przeprowadzone w archidiecezji łódzkiej przez zespół ks. prof. W. Zdaniewicza.

O miłości do Chrystusa i do bliźnich mówić w sposób jasny i przekonujący na katechezie wszystkich szczebli. Temat ten uczynić przedmiotem twórczej dyskusji, aby zainspirować uczniów do dobrych czynów na rzecz bliźnich.

W parafiach miejskich okazywać pomoc bezrobotnym, przede wszystkim poprzez organizowanie dla nich dokształcania oraz wsparcia materialnego i moralnego ze strony wspólnoty parafialnej. Tego rodzaju zadania powierzyć odpowiednim stowarzyszeniom katolickim (Akcji Katolickiej, Stowarzyszeniu Rodzin Katolickich, Katolickiemu Stowarzyszeniu Młodzieży). Jednocześnie bronić ludzi przed zmuszaniem ich do pracy w niedzielę.

Więcej troski okazywać sprawie powołań - zwłaszcza w tych parafiach, które nie mogą się poszczycić oczekiwaną liczbą kapłanów i sióstr zakonnych wywodzących się z miejscowej wspólnoty parafialnej.

6. Zarówno duszpasterze, jak i katecheci niech systematycznie spotykają się na wspólnych naradach, aby wymienione inicjatywy duszpasterskie były zawsze dobrze przygotowane i stały się działaniem skutecznym. Należy tak pracować, aby we wspólnocie parafialnej panowała zawsze atmosfera sprzyjająca spełnianiu uczynków miłosierdzia chrześcijańskiego. Tylko wtedy Chrystus może być najpełniej uwielbiony i na nowo umiłowany. Świadectwo miłości dawane przez duszpasterzy i katechetów staje się w związku z tym szczególnie cenne i niezastąpione.
Wszystkim, którzy włączą się do realizacji nowego programu duszpasterskiego i będą budować cywilizację miłości, całym sercem błogosławię.

+ Władysław Ziółek - Arcybiskup Łódzki
Łódź, 16 listopada 2002 r.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najświętsze Imię Maryja

Niedziela świdnicka 39/2017, str. 8

[ TEMATY ]

wspomnienie Imienia NMP

Ks. Zbigniew Chromy

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej
Wśród wielu uroczystości, świąt i wspomnień Najświętszej Maryi Panny, jakich wiele jest w ciągu roku liturgicznego, dowolne wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi jest nieco zapomniane, już przez sam fakt, że jest ono dowolne. Święto imienia Maryi zaczęto obchodzić w Hiszpanii, ale dopiero po zwycięstwie odniesionym przez Jana III Sobieskiego pod Wiedniem, 12 września 1683 r. papież bł. Innocenty XI, na wniosek polskiego króla rozciągnął jego obchód na cały Kościół katolicki. Zgodnie z tradycją i żydowskim zwyczajem Matka Boża cztery dni po swoim urodzeniu otrzymała imię Maryja. Ponieważ Jej urodziny obchodzimy 8 września, stąd 12 września przypada wspomnienie nadania Najświętszej Dziewicy imienia Miriam. To hebrajskie imię oznacza „być pięknym lub wspaniałym”, zaś w języku aramejskim, którym posługiwano się w Palestynie w czasach Jezusa i Maryi, imię to występuje w znaczeniu „Pani”. Gdy zsumujemy znaczenia tego imienia w języku hebrajskim i aramejskim, otrzymamy tytuł „Piękna Pani”. Zatem Maryja to „Piękna Pani”, i tak jest ona nazywana od najdawniejszych czasów. Potwierdziły to badania archeologiczne przeprowadzone w Grocie Nazaretańskiej pod kierownictwem o. Bellarmimo Bagattiego. Największą niespodzianką było wydobycie kamienia z napisem: EMAPIA. To skrót greckiego wyrażenia: „Chaire Maria” (Bądź pozdrowiona, Maryjo). To jedne z najstarszych dowodów czci oddawanej Maryi, Matce Bożej. Po przeprowadzeniu zaś wnikliwych badań archeolodzy doszli do wniosku, że znaleziska te są fragmentami najstarszej świątyni chrześcijańskiej w Nazarecie. Znaleziono tam również dwa inne napisy z końca I wieku. Drugi z nich zawiera dwa słowa: „Piękna Pani”. Kiedy czytamy relacje osób widzących Matkę Bożą, np. św. Katarzyny Labouré, św. Bernadety Soubirous czy Dzieci z Fatimy, wszystkie te osoby nazywają Maryję Piękną Panią. Przejdźmy teraz do samego wspomnienia Najświętszego Imienia Maryi. Wyżej powiedziano, że bł. Innocenty XI wspomnienie to rozciągnął na cały Kościół na wiosek naszego Króla Polski. W 1683 r. potężna turecka armia groziła całej Europie, w tym Stolicy Apostolskiej. Pewny siebie Sułtan Mehmed IV rozmyślał, jak to uczyni z Bazyliki św. Piotra stajnię dla swoich rumaków. Wydawało się, że nie ma już ratunku ani dla oblężonego Wiednia i całego chrześcijaństwa. W tym ciężkim położeniu bł. Innocenty XI wysłał posła do Jana III Sobieskiego z prośbą, aby pośpieszył na odsiecz, podobne poselstwo wysłał cesarz austriacki. Jednak Sejm, mając na uwadze pusty skarb i wyczerpany wojnami kraj, wahał się. Wtedy to spowiednik króla św. Stanisław Papczyński dzięki Maryi ostatecznie przekonał króla oraz sejm. Matka Boża ukazała się św. Stanisławowi i zapewniła o zwycięstwie. Kazała iść pod Wiedeń i walczyć. Założyciel Marianów wystąpił wobec króla, senatu, legata papieskiego i przemówił tymi słowami: „Zapewniam cię, królu, Imieniem Dziewicy Maryi, że zwyciężysz i okryjesz siebie, rycerstwo polskie i Ojczyznę nieśmiertelną chwałą”. Sobieski idąc na odsiecz Wiednia, zatrzymał się na Jasnej Górze. Wstępował też po drodze do innych sanktuariów maryjnych, aby błagać Maryję o pomoc. 12 września Sobieski przed bitwą uczestniczył w dwóch Mszach św., w tej drugiej służąc bł. Markowi d’Aviano jako ministrant. Przystąpił do Komunii św. i leżąc krzyżem, wraz z całym wojskiem ufnie polecał się Matce Najświętszej. Chcąc, aby wszystko działo się pod Jej znakiem, dał rycerstwu hasło: „W imię Panny Maryi – Panie Boże, dopomóż!”. Polska jazda z imieniem Maryi na ustach ruszyła do ataku, śpiewając „Bogurodzicę”. Armia turecka licząca ok. 200 tys. żołnierzy uciekała przed 23 tys. polskiej jazdy. Atak był tak piorunujący i widowiskowy, że wojska cesarza austriackiego opóźniły swoje uderzenie, żeby podziwiać szarżę naszej husarii. Tego dnia zginęło 25 tys. Turków, a Polaków tylko jeden tysiąc.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Stanisława Kostki

[ TEMATY ]

nowenna

św. Stanisław Kostka

Karol Porwich/Niedziela

Nowennę do św. Stanisława Kostki odmawiamy między 9 a 17 września lub w dowolnym terminie.

„Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną” (Wj 20,3; Pwt 5,7)
CZYTAJ DALEJ

VIII Kongres Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych w Astanie

2025-09-12 18:47

[ TEMATY ]

Kongres Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych

Materiały prasowe

Astana. Pałac Pokoju i Pojednania

Astana. Pałac Pokoju i Pojednania

W dniach 17–18 września 2025 roku stolica Republiki Kazachstanu, Astana, będzie gospodarzem VIII Kongresu Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych pod przewodnictwem Prezydenta Republiki Kazachstanu Kassym-Żomarta Tokajewa.

Kongres zgromadzi ponad 100 delegacji z ok. 60 państw. Wśród uczestników znajdą się przywódcy duchowi chrześcijaństwa, islamu, buddyzmu, judaizmu, hinduizmu, taoizmu, zaratustrianizmu i szintoizmu, a także przedstawiciele organizacji międzynarodowych, środowisk naukowych, politycznych i społecznych. W kontekście dramatycznych wojen, kryzysów humanitarnych, migracji i niepokojów w różnych częściach świata, zgromadzeni podejmą główny temat „Dialog religii: synergia dla przyszłości”. Stolicę Apostolską reprezentować będzie kard. George Jacob Koovakad, prefekt Dykasterii ds. Dialogu Międzyreligijnego, a Polskę bp Adam Bab, biskup pomocniczy diecezji lubelskiej i przewodniczący Rady ds. Ekumenizmu oraz Zespołu ds. Kontaktów z Polską Radą Ekumeniczną Konferencji Episkopatu Polski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję