Reklama

Z Watykanu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Audiencja Generalna

Katechezy na Rok Wiary

Reklama

Wzrastaniu w wierze i umiłowaniu Chrystusa ma służyć nowy cykl katechez, rozpoczęty 17 października br. przez Benedykta XVI, które są wygłaszane podczas środowych audiencji generalnych. Nawiązują one do Roku Wiary. Jak podkreślił Papież, chodzi o to, aby katolicy nauczyli się żyć Ewangelią na co dzień.
W pierwszej katechezie z nowego cyklu Benedykt XVI przypomniał, że celem Roku Wiary jest to, aby Kościół odnowił entuzjazm wiary w Jezusa Chrystusa, ożywił radość kroczenia drogą, którą nam wskazał, i konkretnie świadczył o przemieniającej mocy wiary. Ojciec Święty podkreślił, że w wierze chodzi o spotkanie z Chrystusem. - Nie jest to spotkanie z jakąś ideą czy planem życia, lecz z żywą Osobą, która przemienia nas dogłębnie, objawiając naszą prawdziwą tożsamość dzieci Bożych. Spotkanie z Chrystusem odnawia nasze ludzkie relacje, ukierunkowując je dzień po dniu ku większej solidarności i braterstwu, w logice miłości. Wierzyć w Pana to przemiana obejmująca całe życie, nas całych. Benedykt XVI podkreślił, że w dostrzeganym obecnie zamęcie kulturowym wiara chrześcijańska, działająca przez miłość i mocna w nadziei, nie ogranicza, lecz humanizuje życie, czyni je wręcz w pełni ludzkim.
Benedykt XVI zauważył, że jego poprzednik - bł. Jan Paweł II na Credo oparł Katechizm Kościoła Katolickiego. Chodziło bowiem o umocnienie i zachowanie tego centralnego rdzenia prawd wiary, wyrażając go w języku bardziej zrozumiałym dla ludzi naszych czasów.

Siewca wyszedł siać

Benedykt XVI naucza

Pozdrawiam pielgrzymów polskich. Wczoraj, w rocznicę wyboru Jana Pawła II na Stolicę Piotrową, wspominaliśmy go jako wielkiego przewodnika w wierze, który wprowadził Kościół w trzecie tysiąclecie. Pamiętając jego nauczanie, życzę, by Rok Wiary, który przeżywamy, pomógł nam wzrastać w wierze i w miłości Chrystusa, byśmy w naszych codziennych wyborach i działaniach kierowali się coraz pełniej duchem Ewangelii. Z serca wam błogosławię!
Do Polaków podczas audiencji generalnej, Watykan, 17 października 2012 r.

Jedną z przeszkód w ożywieniu zapału ewangelizacyjnego jest kryzys wiary, nie tylko w świecie zachodnim, ale u znacznej części ludzkości, która jednak odczuwa głód i pragnienie Boga i powinna być zachęcana, i prowadzona do chleba życia i żywej wody jak Samarytanka, która udaje się do studni Jakuba i rozmawia z Chrystusem.
Z Orędzia papieskiego na Światowy Dzień Misyjny, obchodzony 21 października 2012 r., rozpoczynający Tydzień Misyjny

Komunikat Stolicy Apostolskiej

Tylko maltańczycy i bożogrobcy

Stolica Apostolska, oprócz pięciu tzw. Papieskich Zakonów Kawalerskich, które w rzeczywistości są nazwą przyznawanych przez papieża orderów, uznaje i otacza opieką jedynie dwa zakony rycerskie: Suwerenny Zakon Kawalerów Maltańskich i Zakon Rycerski Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie. Komunikat Sekretariatu Stanu w tej sprawie opublikowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.
Zaznaczono, że Stolica Apostolska nie przewiduje w tej dziedzinie jakichkolwiek innowacji, nie zamierza także dodawać do wspomnianych żadnych nowych zakonów rycerskich. Pozostałe nie są uznawane przez Watykan, który nie jest gwarantem ich prawomocności historycznej lub prawnej, celów czy też struktur organizacyjnych.

Wywiad dla Telewizji Watykańskiej

„Dzwony Europy”

Benedykt XVI nie wątpi w przyszłość chrześcijaństwa na naszym kontynencie. - Jest ono prawdziwe, a prawda zawsze ma przyszłość - powiedział Papież w wywiadzie, którego udzielił telewizji watykańskiej. Wywiad został przeprowadzony na potrzeby filmu „Dzwony Europy”, który podejmuje refleksję nad chrześcijaństwem na Starym Kontynencie.
Zdaniem Benedykta XVI, nadzieja na wiosnę chrześcijaństwa w Europie ma silne podstawy. Leżą one przede wszystkim w ludzkim sercu, w które jest wpisane pragnienie Boga.
Inny motyw nadziei Ojca Świętego wynika z faktu, że Ewangelia Jezusa Chrystusa jest prawdziwa, a prawda się nie starzeje.
Papież wskazał, że nadzieję na przyszłość chrześcijaństwa w Europie budzi w nim też dzisiejsza młodzież. - W młodych pokoleniach budzi się niepokój serca i odkrywają one piękno chrześcijaństwa. Nie chrześcijaństwa taniego, okrojonego, lecz chrześcijaństwa w całym jego radykalizmie i głębi - podkreślił Benedykt XVI.

Na blogach piszą

Gdyby nakreślić obraz młodego człowieka, rozpowszechniany w mediach, wyłoniłby się hedonista zbuntowany na cały świat i odrzucający wszystko, co dorośli (a szczególnie rodzice, szkoła i Kościół) uważają za ważne. Oczywiście, obraz ten ma tyle wspólnego z prawdą, co obietnice rządu, że obniży podatki. Najgorsze, że wielu młodych wierzy, że tak właśnie jest, i zachowują się zgodnie z podaną wyżej wizją nie dlatego, że tacy w istocie są, ale raczej dlatego, że uważają, iż tacy powinni być, by nadążyć za modą lansowaną w mass mediach.
Gandalf303

„Nie zabijam. Nie kradnę. Nie wierzę” - piszą na banerach „ateiści”. Już prawie 19 lat „siedzę w narkotykach”, a tak naprawdę w ludzkich słabościach, czyli wszelakiego rodzaju patologiach i uzależnieniach. Cały czas przeżywam ludzkie tragedie i dramaty, zastanawiam się, co jeszcze wymyśli człowiek, aby się poniżyć, zgnoić, zbydlić. Wiara daje nam poczucie sensu, daje nam siłę do pokonywania własnych słabości i sięgania coraz dalej i wyżej! Prędzej czy później prowadzi też do Boga.
Jacek Pol

Dlaczego ekumenizm jest ważny? Bo chyba największym sukcesem w dziejach diabelskich jest rozłam chrześcijaństwa, a w konsekwencji kłótnie, grabieże, mordy, przekleństwa, ekskomuniki etc. Diabłu należy się przeciwstawiać i nie ma się co wadzić o cokolwiek, ale jednać z myślą o Chrystusie Panu.
tia

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Klucz do otrzymania łaski

2025-04-01 17:21

Niedziela Ogólnopolska 14/2025, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

Adobe Stock

Liturgia Słowa z dzisiejszego dnia przypomina nam, kim jest Ten, który do nas przemawia. Zwraca ona naszą uwagę na to, że Bóg jest wszechpotężny, że jest Tym, który ma moc zniszczyć naszego wroga, abyśmy mogli być wolni. A co to za wróg? Bynajmniej nie jest to opcja polityczna przeciwna moim poglądom, nie jest to złośliwy sąsiad ani bezwzględny pracodawca, który wydawałoby się, pozbawiony jest ludzkich uczuć. Moim wrogiem jest wszelkie zło, które siedzi we mnie, zaczyn wszelkiego grzechu, mój nieprzemieniony jeszcze przez łaskę Chrystusa sposób myślenia i postępowania. Mówiąc językiem biblijnym – jest to stary człowiek we mnie, którego nie ukrzyżowałem w sobie, aby mieć prawdziwe życie w sobie – życie, które daje Bóg.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Piąta niedziela Wielkiego Postu

2025-04-04 12:00

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Rembrandt van Rijn, fragment obrazu „Jezus i jawnogrzesznica” (XVII wiek)

Rembrandt van Rijn, fragment obrazu „Jezus i jawnogrzesznica” (XVII wiek)

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

6 kwietnia 2025, piąta niedziela Wielkiego Postu, rok C
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję