Reklama

Zaproszenie na rekolekcje oazowe w Czechach

Oaza w Pradze

W tym roku chciałbym zaprosić drogich oazowiczów na rekolekcje III stopnia do czeskiej Pragi i zaproponować, abyśmy - tak jak wskazuje program formacyjny Ruchu Światło-Życie - zastanowili się, jak stworzyć i jak zadbać o braterską wspólnotę, oraz spróbowali doświadczyć tajemnicy Wspólnoty Żywego Kościoła

Niedziela Ogólnopolska 6/2012, str. 24-25

www.pl.wikipedia.org

Katedra św. Wita, Wacława i Wojciecha na Hradczanach w Pradze

Katedra św. Wita, Wacława i Wojciecha na Hradczanach w Pradze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiem, że dla niektórych wybór Pragi, która ma opinię zlaicyzowanej, ateistycznej, jako miejsca na przeżywanie tych rekolekcji może się wydać dziwnym pomysłem. Chciałbym więc podzielić się kilkoma doświadczeniami z ubiegłorocznego rekolekcyjnego wyjazdu.

Moje spotkanie z praskim Kościołem

Przygotowania rozpoczęliśmy dosyć wcześnie, odwiedziliśmy to miasto kilka razy, zwiedziliśmy kościoły, rozmawialiśmy z ludźmi, którzy do wiary się przyznają i według niej żyją. Byłem bardzo zbudowany praskim Kościołem. Pozwólcie wytłumaczyć dlaczego.
W Polsce mamy stosunkowo łatwy dostęp do wspólnot, księży, kościoły są otwarte, panuje w nich atmosfera modlitwy. Powoli gdzieś w ludziach zatraca się nie tyle rozumienie sacrum, ile gotowość do pewnej ofiary. W Polsce - chyba mogę tak powiedzieć - życie chrześcijańskie niewiele nas kosztuje (nie mówię tu o wewnętrznym zmaganiu się z wiernością Bogu, ale o możliwości praktykowania), natomiast w Pradze zetknąłem się z ludźmi, którzy na spotkanie oazowe jadą pociągami ponad 30 kilometrów. Spotkałem takich, którzy potrafią cieszyć się, że mogą się razem pomodlić i porozmawiać przy szklance wody i drożdżowym cieście, rozmawiałem ze stałym diakonem i jego małżonką, którzy obejmują jako rodzina duszpasterstwo w nowej parafii. Byłem u biskupa, który przyjął nas w świeckiej koszuli i marynarce, opowiadając o swojej kapłańskiej drodze, która wiodła przez przymusową pracę w szpitalnych kotłowniach, żeby - nie daj Bóg - nie zaczął ewangelizować. Po domu biskupim oprowadził nas jego sekretarz - ksiądz wyświęcony tajnie, który dopiero od 3 lat ma zgodę Stolicy Apostolskiej na powrót do funkcji kapłańskich. Równocześnie, co było dla mnie wielkim zaskoczeniem, ma - jak dobrze pamiętam - trójkę dzieci i pięcioro wnuków. Byłem świadkiem radości ludzi, którzy traktowali parafię jak swój własny dom. Uczestniczyłem w spotkaniach dla parafian po niedzielnej Mszy św., gdzie w rodzinnej atmosferze zbierali się przy stole, częstując się wzajemnie tym, co przynieśli. Wiele można opowiadać o tym, jak Kościół wygląda, jak pracuje. W Pradze można doświadczyć, jak wiele otrzymaliśmy od Boga jako ludzie wierzący i jak bardzo powinniśmy sobie to cenić.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Brakuje jednego pokolenia

Kolejnym spostrzeżeniem, które warto przedstawić, jest to, że poznani ludzie mają świadomość Kościoła jako stanowionego przez nich samych. Biorą odpowiedzialność za to, co robią, i wiedzą, że ich zaangażowanie jest właściwie dla nich samych. Miałem takie poczucie, że bardzo poważnie podchodzą do chrześcijaństwa i z tego wynika siła ich życiowego świadectwa o Bogu. Komunizm sprawił, że w czeskim Kościele brakuje jednego pokolenia. Stojąc przy ołtarzu, patrząc na ludzi, od razu się zauważa, że są starsi i bardzo młodzi. Średnie pokolenie jest bardzo nieliczne. Udało się komunistycznemu systemowi przedstawić Kościół jako wroga narodu. Uwierzyli w to i odeszli - ci, którzy pozostali, musieli się liczyć z tym, że mogą być szykanowani, że muszą się liczyć z ofiarą. Dzisiaj w czeskim Kościele coraz więcej ludzi powraca, przyjmują chrzest jako ludzie dorośli. We wspólnocie, z którą miałem zaszczyt się spotkać, 2/3 osób było ochrzczonych jako nastolatkowie lub dorośli i to z własnego, niczym nieprzymuszonego wyboru. W ubiegłym roku w naszej diecezji trwała dyskusja, czy „opłaca się” organizować rekolekcje oazowe, jeżeli jest tylko kilkunastu uczestników - tam spotkałem młodą kobietę, która była w drodze na oazę, którą miały przeżywać trzy osoby - nie jestem w stanie opisać jej entuzjazmu i radości, bo przecież będą aż trzy osoby!
Właściwie każdego dnia gościliśmy w innym kościele. Trochę się denerwowałem tym, że gdy prosiłem kogoś o krótką informację o świątyni, zaczynało się niemal godzinne opowiadanie - dopiero po którymś razie dotarło do mnie, że to przecież ich kościół, chwalą się tym, co mają -swoim! W każdej świątyni byliśmy przyjmowani bardzo serdecznie. Nie było żadnego problemu z ich udostępnieniem. Tam kościoły zwiedza się, kupując bilet. Gdy przychodziliśmy z grupą młodzieży, sprzedaż była przerywana, wstrzymywano zwiedzanie, bo przecież będzie Msza św. Wielu chodziło, klękało w ławkach i ze zadziwieniem patrzyło, że młodzi się tak modlą, że śpiewają, że tak się da! Po Mszach św.podchodzili, dziękowali, tak właściwie, nie mając przecież za co.
Ciekawym doświadczeniem było, zobaczyć na własne oczy kościoły, których nie udało się utrzymać - zostały przerobione na budynki o innym charakterze. Idąc jedną z głównych ulic, można zobaczyć hotel, do którego wchodzi się po schodach, przy których jest ukrzyżowany Chrystus i rzeźby przedstawiające Maryję i Jana pod krzyżem. To jedna z takich byłych świątyń. Jeden z kościołów został przerobiony nawet na klub go-go. To były inne czasy, tego się nie da zrozumieć, ale można sobie zdać sprawę, jak bardzo i nam trzeba być czujnym, żeby nie stracić wrażliwości sumienia.

Reklama

Chodząc po Pradze

Będąc w Pradze, jak najbardziej naturalne było w nas pragnienie, aby przy okazji religijnych doświadczeń i realizacji założeń formacyjnych zobaczyć też piękno i zabytki tego starego miasta, które przez liczne rzeźby i figury świętych jest niemym świadkiem religijności minionych pokoleń. Odwiedziliśmy wiele ważnych, historycznych miejsc, jak zamek na Hradczanach, Wyszehrad, Most Karola, Rynek staromiejski z zegarem Orlojem, Wzgórze Petřín z wieżą projektowaną przez Eiffla (kopia tej z Paryża), Josefov - dawną dzielnicę żydowską. Byliśmy także w Teatrze Narodowym na balecie „Oniegin”. Udało się spotkać z Ambasadorem Polski w Republice Czeskiej i być jego gościem na Mszy św. inaugurującej polską prezydencję w Unii Europejskiej. Zwiedziliśmy także pałac Prymasa Czech. Odwiedziliśmy jeszcze wiele ciekawych miejsc. Mam nadzieję, że i w tym roku uda się zrealizować ciekawy plan.
W czasie naszego pobytu mieszkaliśmy w domu archidiecezjalnym, gdzie mieści się centrum młodzieży. Do centrum Pragi jeździliśmy komunikacją miejską - każda grupa pod opieką swojego animatora. Modlitwy i wspólne nabożeństwa odbywały się w kościele parafialnym, który znajduje się obok domu, w którym mieszkaliśmy. W naszym czeskim domu gościliśmy przedstawicieli różnych grup działających w Pradze, przedstawicieli zakonów i zgromadzeń, którzy z entuzjazmem opowiadali o swojej wierze, powołaniu i posłudze w Kościele. Właściwie można powiedzieć, że zbyt wiele czasu wolnego nie było. Wiele osób modliło się o owoce tych rekolekcji. Także bp Tadeusz Rakoczy specjalnie dla naszej grupy napisał list i udzielił błogosławieństwa uczestnikom, życząc dobrze przeżytego czasu.

Reklama

Zaproszenie do Pragi

W tym roku postanowiliśmy pojechać tam jeszcze raz. Chciałbym, żeby tym razem w wyjątkowy sposób towarzyszył nam bł. Jan Paweł II.W czasie naszego pielgrzymowania, kierując swoje myśli w stronę rzymskich kościołów stacyjnych, chcemy przypominać sobie na nowo jego nauczanie i patrzenie na Kościół, wskazania, jakie dawał młodym ludziom o tym, jak dążyć do świętości, jak realizować swoje powołanie. Pierwsze jednak będą wskazania i cele programu formacyjnego.
Wiem, że koszty wyjazdu są spore - wynoszą 675 zł i 3000 koron czeskich, ale w Pradze spędzimy w sumie 18 dni, ostatni będzie przeznaczony na indywidualne zwiedzanie, zakupy - będzie do dyspozycji uczestników. Wszystkie konieczne wydatki zostały już wliczone w cenę rekolekcji. Nie jest więc to wielki koszt, zważywszy na to, co planujemy odwiedzić i samo miejsce, w którym będziemy przebywać. W tym roku na rekolekcje III stopnia chcemy zaprosić oazowiczów z całej Polski, a w sposób szczególny z diecezji bielsko-żywieckiej. To będzie dobra okazja do wymiany doświadczeń z życia Ruchu w różnych regionach naszej Ojczyzny. Zapraszam serdecznie i ufam, że te rekolekcje będą prawdziwie owocne dla tych, którzy całym sercem postarają się je przeżyć.

Zgłoszenia do końca lutego 2012 r.

Rekolekcje będą się odbywać w dniach 30 czerwca - 17 lipca 2012 r. Zapisy trwają, ze względów organizacyjnych, do końca lutego - przyjmowana jest zaliczka w wysokości 375 zł. Warunkiem uczestnictwa jest potwierdzony udział w rekolekcjach I i II stopnia Ruchu Światło-Życie, formacja w ciągu roku oraz udział w Triduum Paschalnym w formie rekolekcyjnej. Można się zgłaszać, wysyłając e-mail pod adresem: oazapraga@op.pl.
Tam można także uzyskać dodatkowe informacje. Relacje z ubiegłorocznych rekolekcji można znaleźć na stronie internetowej bielskiej oazy: www.bz.oaza.pl.
Serdecznie zapraszam w imieniu swoim i diakonii.

Autor pracuje w Ośrodku Dokumentacji i Studium Pontyfikatu Jana Pawła II w Rzymie.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szeregowiec Mateusz mógł żyć

2024-06-07 22:01

[ TEMATY ]

punkt widzenia

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Gdy mówimy o zmarłym w czwartek żołnierzu 1. Warszawskiej Brygady Pancernej im. Tadeusza Kościuszki, mówimy o konkretnym człowieku. Mateusz Sitek był młodym, 21-letnim chłopakiem, który wybrał służbę w wojsku z miłości do Polski.

Szeregowy Mateusz służył w swojej brygadzie od grudnia 2023 r., wcześniej był w WOT. - Nie miał dziewczyny, bo jego miłością było wojsko – cytowała jednego z żołnierzy „Rzeczpospolita”. Mężczyzna zaciągając się do armii pewnie liczył się z tym, że może przyjść taki moment, że dla ojczyzny będzie musiał poświęcić swoje życie, ale czy spodziewał się takiej ofiary idąc bronić polskich granic przed agresywnymi, nielegalnymi emigrantami, zaopatrzonymi w naprędce wystruganej „broni”? Może inaczej: czy miał prawo spodziewać się, że nie grozi mu utrata życia? Teoretycznie tak, ale z perspektywy informacji, które dziś znamy – atmosfera która zapanowała wśród mundurowych od końca marca musiała być przerażająca.

CZYTAJ DALEJ

Kult Niepokalanego Serca Maryi

Niedziela Ogólnopolska 25/2004

[ TEMATY ]

Matka Boża

BOŻENA SZTAJNER/ NIEDZIELA

Do ogłoszenia przez Piusa IX 8 grudnia 1854 r. dogmatu o Niepokalanym Poczęciu przyczynił się niewątpliwie kult Serca Najświętszej Maryi Panny. Rozwijał się równolegle z kultem Najświętszego Serca Jezusa, a swymi początkami sięgał czasów średniowiecza. Już w XIV wieku pojawiły się obrazy i rzeźby przebitego siedmioma mieczami serca Bolesnej Matki Zbawiciela. W połowie XVII wieku św. Jan Eudes rozpowszechniał obrazy Matki Bożej, ukazującej - na podobieństwo Jezusa - swe Serce. Na „cudownym medaliku”, rozpowszechnianym po objawieniach, jakie w 1830 r. miała św. Katarzyna Laboure, pod monogramem „M” widnieją dwa serca: Jezusa i Maryi. Także założone w Paryżu w 1836 r. Bractwo Matki Bożej Zwycięskiej szerzyło cześć Serca Maryi. W XIX wieku powstały liczne zgromadzenia zakonne pod wezwaniem Serca Maryi lub Serc Jezusa i Maryi.
Do zaistnienia kultu i nabożeństwa do Niepokalanego Serca Maryi najbardziej przyczyniły się objawienia, jakie miały miejsce w 1917 r. w Portugalii. Kiedy 13 maja troje dzieci: Łucja (lat 10), jej brat cioteczny Franciszek (lat 9) i jego siostra Hiacynta (lat 8) pasły niedaleko od Fatimy owce, ujrzały w południe silny błysk jakby potężnej błyskawicy, który powtórzył się dwa razy. Zaniepokojone dzieci zaczęły zbierać się do domu, gdy ujrzały na dębie postać Matki Bożej i usłyszały Jej głos: „Nie bójcie się, przychodzę z nieba. Czy jesteście gotowe na cierpienia i pokutę, aby sprawiedliwości Bożej zadośćuczynić za grzechy, jakie Jego majestat obrażają? Czy jesteście gotowe nieść pociechę memu Niepokalanemu Sercu?”.
Matka Boża poleciła dzieciom, aby przychodziły na to miejsce 13. dnia każdego miesiąca. W trzecim objawieniu, 13 lipca, prosiła, aby w każdą pierwszą sobotę miesiąca była przyjmowana Komunia św. wynagradzająca. Podczas tych objawień Matka Boża wielokrotnie sama nazwała swe serce „niepokalanym”.
W piątym objawieniu, 13 września, poleciła dzieciom, aby często odmawiały Różaniec w intencji zakończenia wojny. Ostatnie zjawienie się Matki Bożej - 13 października oglądało ok. 70 tys. ludzi. Od samego rana padał deszcz. Nagle rozsunęły się chmury i ukazało się słońce. Z tłumu dały się słyszeć okrzyki przerażenia: bowiem słońce zaczęło zataczać koła po niebie i rzucać strumienie barwnych promieni...
Objawienia fatimskie stawały się coraz bardziej sławne i wywoływały coraz żywsze zainteresowanie, m.in. ze względu na zapowiedziane w nich wydarzenia, a zwłaszcza na tzw. tajemnicę, która została przekazana wyłącznie do wiadomości papieża. Dziś znamy jej treść. Matka Boża zapowiadała nadejście jeszcze straszliwszych wojen niż ta, która się kończyła. Zapowiadała nowe prześladowanie Kościoła, zamach na papieża, rewolucję w Rosji. Prosiła, aby Jej Niepokalanemu Sercu poświęcić cały świat, a zwłaszcza Rosję.
Krwawa bolszewicka rewolucja wybuchła, kiedy jeszcze trwały objawienia. Jej ofiarą stał się również Kościół w Meksyku (1925 r.) oraz w Hiszpanii (1936 r.). A mimo to ostatnie z fatimskich poleceń Maryi nie zostało szybko spełnione. Dopiero kiedy wybuchła II wojna światowa, przypomniano sobie „tajemnicę fatimską” i 13 października 1942 r., w 15-lecie objawień, papież Pius XII drogą radiową ogłosił całemu światu, że poświęcił rodzaj ludzki Niepokalanemu Sercu Maryi.
Pius XII polecił, aby aktu poświęcenia dokonały poszczególne kraje. Pierwsza, z udziałem prezydenta państwa, uczyniła to Portugalia. 4 maja 1944 r. papież ustanowił dzień 22 sierpnia świętem Niepokalanego Serca Maryi. W Polsce zawierzenia naszego narodu Niepokalanemu Sercu Maryi dokonał dopiero po zakończeniu wojny - 8 września 1946 r.
- Prymas Polski kard. August Hlond w obecności całego Episkopatu i około miliona pielgrzymów zgromadzonych na Jasnej Górze przed obrazem Matki Bożej Częstochowskiej. Do tego zawierzenia nawiązał kard. Stefan Wyszyński, kiedy w latach 1956, 1966 i 1971 oddawał naród polski w macierzyńską niewolę Maryi za wolność Kościoła w ojczyźnie i na całym świecie. W następnych latach akty te były ponawiane. Kościół w Polsce zawierzał także Maryi Jan Paweł II za każdym swym pobytem na Jasnej Górze.
Niby życzeniu Matki Bożej stało się zadość, ale trudno w akcie papieża Piusa XII dopatrzyć się wyraźnego zawierzenia Niepokalanemu Sercu Maryi Rosji. Niebawem też czerwony smok rozciągnął panowanie nad wieloma krajami, a na jego krwiożerczą służbę oddało się wielu intelektualistów całego świata. Wydawało się, że wkrótce rzuci do swych stóp całą ludzkość.
Wobec wciąż szalejącego bezbożnictwa wielu biskupów postulowało dokładne spełnienie prośby Fatimskiej Pani. W latach 1950-55 figura Matki Bożej Fatimskiej pielgrzymowała po wielu krajach. Wprawdzie na zakończenie Soboru Watykańskiego II (1964 r.) Paweł VI ogłosił Matkę Jezusa Matką Kościoła i posłał do Fatimy złotą różę, nie doszło jednak do postulowanego zawierzenia świata i Rosji Jej Niepokalanemu Sercu.
Dopiero wydarzenia z 13 maja 1981 r. - zamach na Papieża na Placu św. Piotra - przypomniały fatimską przepowiednię. Ojciec Święty Jan Paweł II spełnia wreszcie prośbę Matki Najświętszej i 7 czerwca 1981 r. zawierza ponownie całą ludzką rodzinę i Rosję Jej Niepokalanemu Sercu. Na owoce tego zawierzenia nie trzeba było długo czekać. Jesteśmy zobowiązani dawać świadectwo faktom, które dokonały się na naszych oczach.
Reforma liturgii w 1969 r. przeniosła święto Niepokalanego Serca Maryi na pierwszą sobotę po uroczystości Serca Pana Jezusa. W tym roku przypadnie ono 19 czerwca. Odprawiane zaś we wszystkie pierwsze soboty miesiąca nabożeństwa wynagradzające przypominają nam obowiązek podejmowania pokuty i zadośćuczynienia za grzechy współczesnego nam świata i za nasze grzechy.

CZYTAJ DALEJ

Iga Świątek triumfatorką wielkoszlemowego French Open

2024-06-08 16:22

[ TEMATY ]

Iga Świątek

PAP/EPA/YOAN VALAT

Iga Świątek wygrała w finale z włoską tenisistką Jasmine Paolini 6:2, 6:1 i po raz czwarty w karierze, a trzeci z rzędu triumfowała w wielkoszlemowym turnieju French Open. W Paryżu wcześniej była najlepsza w 2020 roku i edycjach 2022-23.

W sięgającej 1968 roku erze open tenisa, gdy dopuszczono do startów zarówno amatorów, jak i zawodowców, 23-letnia Polka jest dopiero trzecią tenisistką, która zwyciężyła w Paryżu trzy razy z rzędu. W latach 1990-92 dokonała tego pochodząca z Serbii Monica Seles, a Belgijka Justine Henin taką serię odnotowała między 2005 a 2007 rokiem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję