Reklama

„O, Sancta Caritas!” - oratorium o Bożym Miłosierdziu

Oratorium „O, Sancta Caritas!” powstało z okazji beatyfikacji Jana Pawła II. Muzykę do oratorium skomponował Artur Żalski, a słowa napisał ks. prof. Andrzej Witko. Uroczysta premiera dzieła miała miejsce podczas II Światowego Kongresu Bożego Miłosierdzia, który w dniach 1-5 października 2011 r. odbywał się w Krakowie

Niedziela Ogólnopolska 44/2011, str. 23

Okładka wydanego drukiem zapisu nutowego oratorium

Okładka wydanego drukiem zapisu nutowego oratorium

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Każda z tajemnic ewangelicznych ma swój niepowtarzalny urok i blask. Za sprawą św. Siostry Faustyny i bł. Jana Pawła II czas, w którym przyszło nam żyć, w sposób szczególny naznaczony jest kontemplacją i rozważaniem prawdy o Bożym Miłosierdziu. Ta do głębi przenikająca prawda ma w sobie coś z radości ewangelicznej kobiety, która znalazła zgubioną drachmę, z ulgi marnotrawnego syna, wtulonego w ramiona ojca, z bezpieczeństwa zagubionej owcy, niesionej na powrót do owczarni przez troskliwego pasterza, czy wreszcie z nadziei na powrót do normalnego życia, jaka towarzyszyła człowiekowi napadniętemu przez zbójców na drodze z Jerozolimy do Jerycha, a uratowanemu przez miłosiernego Samarytanina. Można w niej usłyszeć taneczny tupot uzdrowionego paralityka, dostrzec łzy szczęścia niewidomego spod Jerycha i blask promieni płynących z przebitego boku Zmartwychwstałego Pana, rozpraszających ciemność niewiary uczniów w Wieczerniku. A wszystko to, niczym w Boskiej soczewce, skupia się w jednym zdaniu, znanym już bez mała na całym świecie: „Jezu, ufam Tobie”.
Melodyka przesłania Bożego Miłosierdzia opiewa nie tylko wizerunek Pana Jezusa, wykonany według wskazówek św. Siostry Faustyny, czczony w wielu kościołach i domach całego świata, ale nade wszystko każde ludzkie serce, które jest skłonne zatrzymać się i zanurzyć w kontemplacji tej nieogarnionej i niepojętej do końca prawdy. W tym właśnie miejscu, na styku łaski Bożej i ludzkiej wrażliwości, należy szukać źródła inspiracji powstałego dla uczczenia beatyfikacji Ojca Świętego Jana Pawła II pierwszego w Polsce i na świecie oratorium o Bożym Miłosierdziu „O, Sancta Caritas!” (O, Święta Miłości!), głoszącego ludziom i światu, że Bóg jest Miłością Miłosierną. Libretto do tego pełnego pietyzmu i żarliwości religijnej dzieła napisał znany i ceniony w kraju i za granicą piewca tajemnicy Bożego Miłosierdzia ks. prof. Andrzej Witko z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, a pełną liryzmu, ale też i dramaturgii, muzykę skomponował warszawski kompozytor, pianista i dyrygent Artur Żalski, znany jako autor muzyki symfonicznej i kameralnej, twórca pieśni do wierszy współczesnych poetów, muzyki do dziecięcych bajek i dla gwiazd polskiej estrady.
Oratorium „O, Sancta Caritas!”, przeznaczone na organy, głos solowy i chór, jest fascynującą opowieścią o tajemnicy Bożego Miłosierdzia i ludzkiej grzeszności. Niosąc przesłanie pełne nadziei, jest jedynym w swoim rodzaju wezwaniem do miłości, ale także ciągłym odkrywaniem horyzontów miłosierdzia. Poprzez ufność w dar przebaczenia możemy dotknąć samego Boga i dokonać przemiany swojego życia, albowiem w momencie, gdy doświadczamy miłosierdzia, także my musimy być miłosierni wobec drugiego człowieka.
Oratorium składa się z czterech części. W pierwszej - „Miserere nobis” (Zmiłuj się nad nami) - wyrażona jest błagalna prośba człowieka o zlitowanie, skierowana do Boga. Głęboki akt uznania własnej słabości i niewystarczalności przysposabia nasze serce do przyjęcia daru miłosierdzia. Część druga - „Dives in misericordia” (Bogaty w miłosierdzie) - przez swój tytuł nawiązując do encykliki bł. Jana Pawła II z 30 listopada 1980 r., poświęconej Bożemu Miłosierdziu, stanowi misterną tkaninę, uplecioną z litanijnych wezwań określających przymioty Miłosiernego Boga, które podaje solista, a przeplata monumentalne zawołanie chóru: „Misericordia Domini” (Miłosierdzie Boże). Z kolei w części trzeciej - „In Te confido” (Ufam Tobie) - zawarto poetycko-muzyczny opis obrazu Pana Jezusa Miłosiernego „Jezu, ufam Tobie” i pełną wymowy symbolikę, widoczną w dekoracji części prezbiterialnej sanktuarium Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach. Wreszcie czwarta część - „Beati misericordes” (Błogosławieni miłosierni) - stanowi żarliwą modlitwę tekstem Ośmiu Błogosławieństw (Mt 5, 3-10), którą na przemian zanosi solista z chórem. Dopełnieniem oratorium jest pieśń „Promienie Miłosierdzia”, będąca streszczeniem tych wszystkich prawd, wobec których staje dusza pobożna, chcąca rozważać tajemnice Bożego Miłosierdzia.
Zgodnie z założeniem twórców kompozycji, oratorium ma być przystępne dla szerokiej publiczności. Stąd też nie jest ono tylko wysmakowanym i wysublimowanym dziełem, przeznaczonym do jednorazowego wykonania, ale utworem, który ma szansę trafić pod strzechy, który może być wykonany przez przeciętny zespół parafialny dla ubogacenia i ożywienia celebracji ku czci Bożego Miłosierdzia. Temu też służy specjalnie przygotowany i wydany drukiem zapis nutowy dzieła. Podobną misję twórcy wyznaczyli dodanej do oratorium pieśni „Promienie Miłosierdzia”, która - przez żywą melodykę i prostotę bardzo wymownego tekstu - ma szansę na stałe wpisać się w repertuar śpiewanych w kościołach pieśni.
Oratorium zostało przygotowane przez Chór Kameralny Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Jego prawykonanie odbyło się w krakowskim kościele pw. Przemienienia Pańskiego Księży Pijarów 2 października 2011 r., podczas nabożeństwa Godziny Miłosierdzia w ramach II Światowego Kongresu Miłosierdzia Bożego. Samo nabożeństwo eucharystyczne ukazało jeszcze jeden walor i niezwykłą elastyczność kompozycji. „O, Sancta Caritas!” doskonale spełnia się także jako przestrzeń do kontemplacji i modlitwy, wraz z tekstem mówionym. Dobrze się stało, że to właśnie w tej świątyni przyszło po raz pierwszy wybrzmieć tej misternej kompozycji, która tak świetnie wpisała się w bogatą i pełną malarskiej iluzji dynamikę rokokowego wystroju krakowskiego kościoła Przemienienia Pańskiego, stwarzając sobie tylko właściwy klimat modlitwy i medytacji, wzbogacony wymownym i pełnym ekspresji wprowadzeniem autora libretta ks. prof. Andrzeja Witko. Z kolei następnego dnia, 3 października, oratorium zabrzmiało z pełną mocą w kaplicy zakonnej w Krakowie-Łagiewnikach, przed cudownym obrazem Bożego Miłosierdzia i przy relikwiach św. Siostry Faustyny.
„Gdyś umierał, o Jezu, za grzechy ludzkości,
Wówczas otwarto Twe Serce - źródło miłości,
A krew i woda, co wytrysnęła obficie,
Z miłosierdzia Twojego przyniosły nam życie” - głosi refren pieśni „Promienie Miłosierdzia”. Należy wyrazić nadzieję, że oratorium „O, Sancta Caritas!”, zgodnie z intencjami autorów, szybko zawędruje do polskich parafii, a służąc krzewieniu prawdy o Bożym Miłosierdziu, pomoże realizować wielkie pragnienie bł. Jana Pawła II, by współczesny świat szukał w Boskiej litości swojego ratunku i ocalenia.

AUTORZY ORTORIUM

ARTUR ŻALSKI - kompozytor, pianista i dyrygent. Debiutował w połowie lat 60. XX wieku, odnosząc sukcesy w konkursach kompozytorskich. Komponował m.in. dla: Anny Jantar, Joanny Rawik, Teresy Tutinas, Elżbiety Wojnowskiej, Ireny Santor, Krzysztofa Krawczyka. Jest kompozytorem muzyki symfonicznej i kameralnej oraz teatralnej i filmowej. Stworzył oratorium „Sine Ira et Studio”.

KS. PROF. ANDRZEJ WITKO - teolog duchowości, dyrektor Instytutu historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, członek Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hiszpanii, Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Komisji Historii Sztuki Polskiej Akademii Umiejętności, Rady Naukowej Instytutu Sztuki PAN. Napisał ponad 30 książek, wydanych w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Irlandii i Słowacji, poświęconych głównie problematyce Bożego Miłosierdzia, historii kultury i sztuki. Jest laureatem pierwszej nagrody w ogólnopolskim konkursie krasomówczym, nagrody im. ks. Szczęsnego Dettloffa oraz nagrody Prezesa Rady Ministrów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się rusztowania na kościół

2025-10-02 09:19

[ TEMATY ]

Etiopia

Vatican Media

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się prowizorycznego rusztowania na kościół w Etiopii. Do tragedii doszło 1 października, w trakcie nabożeństwa, a informuje o niej francuski dziennik „La Croix”, powołując się na etiopskie media.

Do zawalenia się drewnianego rusztowania w kościele w miejscowości Arerti, ok. 70 km od stolicy Addis Abeby doszło w godzinach porannych, gdy liczna grupa wiernych znajdowała się w świątyni. Zginęło co najmniej 36 osób a 200 zostało rannych, jednak, jak podkreśla szef lokalnej policji Ahmed Gebeyehu, liczba ta może wzrosnąć. Zawalone rusztowanie, służące do prowadzenia prac wykończeniowych, skonstruowane było z grubych drewnianych pali.
CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski podczas ingresu: śląski lud wciąż potrzebuje Jezusa

2025-10-04 12:33

[ TEMATY ]

archidiecezja katowicka

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Arcybiskup Andrzej Przybylski podczas swojego ingresu do katowickiej katedry wyraził nadzieję, że sobotnia uroczystość będzie nie tylko wprowadzeniem nowego biskupa, ale wejściem wszystkich do wnętrza Kościoła Chrystusowego.

Podziel się cytatem Zobacz zdjęcia: Ingres abp. Andrzeja Przybylskiego do katedry Chrystusa Króla w Katowicach - Chciałbym was dzisiaj poprosić, aby ten ingres nie był tylko moim ingresem, nowego biskupa do katowickiej katedry, ale żeby był naszym wspólnym ingresem, odnowionym wejściem nas wszystkich do wnętrza Kościoła Chrystusowego. Bo nie wystarczy, żeby sam pasterz wszedł do świątyni. On tam wchodzi po to, żeby ze sobą wprowadzić całą owczarnię – zdrowe i pobożne owieczki i te zagubione, poranione i zbuntowane, te odnalezione na peryferiach i błądzące jeszcze pośród zawirowań tego świata – powiedział nowy metropolita.
CZYTAJ DALEJ

Ile można spóźnić się do kościoła?

2025-10-04 21:04

[ TEMATY ]

Eucharystia

Msza św.

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Zwierzał mi się ktoś, że ma kłopoty z punktualnością. W zasadzie wszędzie się spóźnia, w tym również na niedzielne Msze św. Ta osoba, świadoma swojej wady, zapytała mnie, ile można się spóźnić do kościoła, żeby Msza św. niedzielna mogła być zaliczona jako spełniony obowiązek chrześcijański - pisze abp Andrzej Przybylski.

Zwierzał mi się ktoś, że ma kłopoty z punktualnością. W zasadzie wszędzie się spóźnia, w tym również na niedzielne Msze św. Ta osoba, świadoma swojej wady, zapytała mnie, ile można się spóźnić do kościoła, żeby Msza św. niedzielna mogła być zaliczona jako speł niony obowiązek chrześcijański. Dodała zaraz, że po noć wystarczy, jeśli się zdąży na czytanie Ewangelii, a właściwie to nawet tylko na moment Przeistocze nia chleba w Ciało Chrystusa i wina w Krew Pańską. Musiałem jej dopowiedzieć konkretnie i prosto: nie wystarczy!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję