Cóż takiego w rzeczywistości stoi u źródeł przewrotów w Tunezji, Egipcie czy tam, gdzie walka jeszcze trwa, a dotychczasowy dyktator trzyma się całkiem nieźle? Ciekawą tezę stawia na łamach serwisu „Real Clear Religion” Philip Jenkins. Zdaniem tego nauczyciela akademickiego z Pensylwanii, u fundamentów przemian w wyżej wymienionych państwach stoi zmiana modelu rodziny i statusu społecznego kobiety, który w tych państwach jest obecnie inny niż u sąsiadów z Bliskiego Wschodu.
Zdaniem Jenkinsa, Zachód rzadko zauważa, że w wielu muzułmańskich krajach zachodzą identyczne procesy społeczne jak w cywilizacji zachodniej. Wykładowca podaje przykład demografii. W Algierii np. od lat 70. XX wieku stopień rozrodczości spadł do poziomu 1,75. Niewiele lepiej pod tym względem jest w Egipcie, Tunezji czy Libii. W powszechnym przekonaniu rodziny muzułmańskie charakteryzują się dużą dzietnością. W przypadku wielu krajów to jednak mit, a wskaźnik rozrodczości jest porównywalny z krajami europejskimi. Muzułmanie przejmują więc wzorce kulturowe z Zachodu. Mniejsza liczba dzieci w rodzinach - zdaniem Jenkinsa - sprzyja też sekularyzacji, gdyż rodzice mają rzadszy kontakt z Kościołem.
Jakiś czas temu na swoim profilu w mediach społecznościowych podzieliłam się jedną sytuacją – trudną niedzielną Mszą św. z moją 18-miesięczną córeczką. Mimo tego, że jedynie spacerowała ze mną za rękę po kościele, spotkałam się z przykrą uwagą na temat naszej obecności na Eucharystii.
To niełatwe doświadczenie w świątyni stało się impulsem do prawdziwie gorącej dyskusji. Okazało się, że podobne przeżycia do moich ma wielu rodziców, a temat obecności najmłodszych dzieci w kościele wzbudza ogromne emocje – od zrozumienia i wsparcia, aż po głosy zniecierpliwienia czy nawet krytyki. Ta dyskusja – która przeniosła się szybko poza jeden post – pokazuje, że pytanie: „czy miejsce małych dzieci jest w kościele?”, domaga się poważnej refleksji.
Nowenna przed Uroczystością Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej trwa od 17 do 25 sierpnia przez dziewięć kolejnych dni. Na Jasnej Górze przez ten czas prowadzić nas będzie ks. Wojciech Węgrzyniak.
Ingres biskupa Edwarda Kawy do katedry w Kamieńcu Podolskim
2025-08-23 13:33
Vatican News /KAI
Miłość, która jest powołana do niesienia ludziom Dobrej Nowiny i przemieniania świata, powinna znajdować odzwierciedlenie zarówno w naszym życiu społecznym, jak i w życiu kościelnym - mówił bp Edward Kawa w homilii podczas ingresu do katedy św. Apostołów Piotra i Pawła w Kamieńcu Podolskim. Przed uroczystością nawiązał do słów Jana Pawła II wypowiedzianych w Wadowicach, odnosząc je do swojej dotychczasowej posługi we Lwowie: "Tu wszystko się zaczęło".
Dotychczasowy biskup pomocniczy Archidiecezji Lwowskiej Edward Kawa został mianowany nowym biskupem diecezjalnym diecezji kamieniecko-podolskiej 1 lipca 2025 roku, po tym jak papież Leon XIV przyjął rezygnację biskupa Leona Dubrawskiego w związku z osiągnięciem przez niego wieku emerytalnego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.