Reklama

Pod patronatem „Niedzieli”

Nowa płyta z wierszami ks. Jana Twardowskiego

Serdecznie polecamy wszystkim wrażliwym na sztukę wysoką, zwłaszcza miłośnikom poezji i muzyki klasycznej, nowy album muzyczno-słowny z wierszami księdza Jana Twardowskiego pt.: „Pomiędzy światem a nami”. Płyta powstała dla upamiętnienia piątej rocznicy śmierci poety, przypadającej 18 stycznia 2011 r. W nagraniu udział wzięli: wielki polski aktor Jerzy Zelnik, zespół kameralny Trio Con Passione i śpiewaczka Justyna Reczeniedi, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Muzykę do wierszy ks. Twardowskiego napisali Jerzy Cembrzyński (koncertmistrz grupy kontrabasów Filharmonii Narodowej) oraz młoda kompozytorka Justyna Witkowska-Krzyżanowska. W programie znajduje się 9 utworów oprawionych muzycznie do poezji księdza Jana oraz 10 wierszy w interpretacji Jerzego Zelnika.
W projekcie muzycznym wzięło udział czterech muzyków zespołu Trio Con Passione: Kamila Szalińska-Bałwas - skrzypce, Michał Pindakiewicz - gitara akustyczna, Jerzy Cembrzyński - kompozycje, aranżacje, kontrabas; Marcin Olak - gitara elektryczna i Justyna Reczeniedi - sopran.
Jest to muzyka oryginalna, ambitna, ale też lekka w odbiorze, ciesząca się powodzeniem każdej publiczności, rozmiłowanej w poezji, muzyce klasycznej, piosence artystycznej i nie tylko... Połączenie głosu sopranowego z dźwiękiem gitary elektrycznej (znakomite solówki Marcina Olaka, gitarzysty Michała Bajora) i piękną recytacją pana Jerzego Zelnika w znanych wszystkim wierszach księdza Jana do muzyki Jerzego Cembrzyńskiego - wszystko to razem daje niespotykany jak dotąd efekt. Usłyszymy m.in. najsłynniejsze wiersze ks. Twardowskiego, takie jak „Śpieszmy się kochać ludzi”, „Kochanowskiego przekład psalmów”, a także nastrojowe „Nie płacz”, „Aby się stało”, wiersze o miłości idealnej, niebiańskiej: „Nie łam rąk”, „Inaczej”, „Jest miłość trudna jak sól”, a także te pogodniejsze: „Żaba”, „Święty Franciszku”, „Daj nam”.
Premiera płyty będzie miała miejsce 7 stycznia 2011 r. w salonach sieci EMPiK (od 7 do 17 stycznia - tylko w EMPiK-u).
Zachęcamy do zapoznania się z płytą „Pomiędzy światem a nami” - z wierszami pięknie zinterpretowanymi przez Jerzego Zelnika oraz ujmująco wykonywanymi przez Justynę Reczeniedi i Trio Con Passione. Płyta poświęcona jest pamięci ks. Jana Twardowskiego - poety kochanego przez Polaków.

(R.)

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: Ks. Jan Twardowski symfonicznie

[ TEMATY ]

koncert

ks. Jan Twardowski

Marian Florek/TV Niedziela

W tym roku mija 50 lat pracy artystycznej Włodzimierza Krawczyńskiego, dyrygenta chóru „Basilica Cantans” Archikatedry Częstochowskiej. Z tej okazji 22 listopada 2019 w Filharmonii Częstochowskiej odbył się koncert zatytułowany „Powiedzcie to dalej”. Wydarzenie muzyczne zaczerpnęło swą nazwę od wiersza ks. Jana Twardowskiego pod tym samym tytułem.

Wypełniona po brzegi duża sala filharmonii mogła zatem podziwiać tego wieczoru dwóch bohaterów - ks. Jana Twardowskiego oraz jubilata Włodzimierza Krawczyńskiego, który do wybranych wierszy kapłana – poety skomponował muzykę. Całość koncertu składała się z pięciu części: Nawrócenie, Wiara i nadzieja, O tym co najważniejsze, O tym co sprawiło, że jestem tym czym jestem, Uśmiechnij się nade mną. Bloki tematyczne inspirowane

Zobacz zdjęcia: 50 lat pracy artystycznej Włodzimierza Krawczyńskiego

treściami strof ks. Twardowskiego poprowadziły słuchaczy ścieżkami muzycznej wyobraźni Włodzimierza Krawczyńskiego i mogło się czasami wydawać, że jest w tych utworach więcej kompozytora niż poety. Taki sposób oceny narzucały popularne formy muzyczne zastosowane przez jubilata. Mogliśmu usłyszeć bluesa, walca, paso doble i inne. Ale to tylko powierzchowne odczucie, ponieważ słuchacze, mający w rękach piękny program koncertu z tekstami ks. Jana Twardowskiego jednym okiem zerkali na scenę a drugim na aktualnie wykonywane wiersze poety i w myślach nucili razem z artystami jego przepiękne i mądre strofy. To wielkie osiągnięcie Włodzimierza Krawczyńskiego, który poprzez melodyjne kompozycje na pierwszy plan wysunął wybitną poezję kapłana.

Dodatkowym walorem były orkiestrowe aranżacje Tomasza Chmiela, który również poprowadził całość przedsięwzięcia, dyrygując Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, Chórem Filharmonii Częstochowskiej, chórem „Basilica Cantans” Archikatedry Częstochowskiej i WIT.

Przed koncertem list gratulacyjny od abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego odczytał ks. Andrzej Kuliberda, wikariusz biskupi do spraw duszpasterskich, a słowo w imieniu Krzysztofa Matyjaszczyka, prezydenta Częstochowy skierował do jubilata Aleksander Wierny, naczelnik Wydziału

Kultury, Promocji i Sportu. Po wysłuchaniu programu wszyscy wykonawcy otrzymali rzęsiste brawa a bohater wieczoru jeszcze przez wiele minut odbierał osobiście gratulacje.

Koncert poprowadziła z wielką kulturą Beata Młynarczyk. Należy nadmienić, że prawykonanie pewnej części utworów koncertu „Powiedzcie dalej” miało miejsce kilka lat temu w auli Tygodnika Katolickiego „Niedziela”. Było oczywiście dużo skromniej ale nie mniej wzruszajaco i mądrze.

CZYTAJ DALEJ

Nie żyje Ennio Morricone

2020-07-06 09:22

[ TEMATY ]

muzyka

zmarły

kompozytor

PAP

W wieku 91 lat zmarł słynny kompozytor Ennio Morricone.

Przeczytaj także: Maestro dla Ojca Świętego - wywiad WŁODZIMIERZA RĘDZIOCHA DLA TYGODNIKA "NIEDZIELA"

Dziś, nad ranem zmarł w wieku 91 lat maestro Ennio Morricone. Przebywał w rzymskiej klinice uniwersyteckiej Campus Biomedico, do której przewieziono go kilka dni temu – upadając złamał kość udową. Zdobywca Oscara Morricone, to jeden z najsłynniejszych muzyków i kompozytorów, autor najpiękniejszych ścieżek dźwiękowych do tak znanych arcydzieł kina włoskiego i światowego jak „Za garść dolarów”, „Mission”, „Dawno temu w Ameryce”, „Nowe kino Paradiso”.

Pogrzeb Ennio Morricone odbędzie się w formie czysto prywatnej. Jak poinformował jego przyjaciel i adwokat Giorgio Assumma, mistrz „zachował do końca pełną jasność umysłu i wielką godność. Pozdrowił swoją ukochaną żonę Marię, która towarzyszyła mu z oddaniem w każdej chwili jego życia prywatnego oraz zawodowego i była mu bliska do ostatniej chwili, podziękował swoim dzieciom i wnukom za troskę i miłość, jaką mu dali”.

Ennio Morricone był rzymianinem, urodził się w stolicy Włoch 10 listopada w 1928 r. W 1954 r. ukończył konserwatorium pod kierunkiem znanego włoskiego kompozytora Goffreda Petrassiego. W 1960 r. zaczął komponować muzykę do filmów – stał się sławny dzięki muzyce do spaghetti westernów Sergia Leone. Ścieżka dźwiękowa z filmu „Dobry, zły i brzydki” to jeden z najbardziej znanych utworów muzycznych w historii kina. Sukcesy te sprawiły, że Morricone zyskał światową sławę i rozpoczął owocną współpracę z zagranicznymi reżyserami. W sumie skomponował muzykę do ponad 400 filmów.

Imponująca jest lista nagród i wyróżnień przyznanych włoskiemu kompozytorowi: 2 Złote Globy (nagroda filmowa przyznawana corocznie przez Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej), nagroda Grammy (przyznawana przez amerykańską Narodową Akademię Sztuki i Techniki Rejestracji), nagroda Europejskiej Akademii Filmowej, 5 nominacji do Oscara i Oscar Specjalny (nagroda honorowa), 9 nagród David di Donatello; kompozytor ma na swoim koncie 27 złotych płyt i 7 platynowych.

Morricone bywał w Polsce: 30 sierpnia 2009 r. wziął udział w Festiwalu Solidarności w Stoczni Gdańskiej, a 29 września 2012 r. w hali Targów Kielce otrzymał z rąk abp. Gianfranco Ravasiego medal Per Artem Ad Deum (Przez sztukę do Boga), przyznawany przez Papieską Radę ds. Kultury – wykonano wtedy nową wersję jego utworu „Tra cielo e terra” (Między niebem a ziemią).

Spotkałem się z maestro Morricone w 2015 r., z okazji wykonania skomponowanej przez niego pierwszej w jego karierze Mszy, którą zadedykował papieżowi Franciszkowi. Powstała ona z okazji 200. rocznicy przywrócenia Towarzystwa Jezusowego po kasacie, stąd jej pełny tytuł po łacinie brzmi: „Missa Papae Francisci. Anno duecentesimo a Societate Restituta”. Moją rozmowę z Maestrem zacząłem od pytania o genezę tego wyjątkowego dzieła. Oto wywiad opublikowany w „Niedzieli” (nr 29, 2015):

Przeczytaj także: Maestro dla Ojca Świętego - wywiad WŁODZIMIERZA RĘDZIOCHA DLA TYGODNIKA "NIEDZIELA"
CZYTAJ DALEJ

Uratowali dla przyszłych pokoleń

2020-07-06 23:10

Łukasz Michalak

Tkaniny zdobiące ściany kapitularza Krakowskiej Kapituły Katedralnej odzyskały pierwotne piękno! Realizatorem projektu UPJPII. 6 VII 2020

6 lipca 20202 r.  - ten dzień trzeba zapamiętać! Nastąpił finalny odbiór trwających trzy lata prac konserwatorskich, których zadaniem było uratowanie przed całkowitą degradacją obić ściennych reprezentacyjnego pomieszczenia w katedrze na Wawelu.

Próby ratowania zabytkowych tkanin przez lata nie przynosiły większego efektu. Dopiero otwarty trzy lata temu projekt dał szansę zachowania obiektu. Dzięki finansom Unii Europejskiej, wkładowi Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, który stał się jego beneficjentem oraz pomocy Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa dziś można mówić o wielkim sukcesie!

Nad realizacją projektu czuwała dr Natalia Krupa z Wydziału Historii i Dziedzictwa Kulturowego UPJPII, pracę specjalistów z Krakowa, Warszawy, Wrocławia organizowała Sabina Szkodlarska, nadzorem konserwatorskim zamierzenie ze strony UPJPII objęła Anna Drzewiecka.

Już na pierwszym etapie prac – badań od strony historycznej spotkano się z wielkim zaskoczeniem. Obicia ścian okazały się historycznie starsze niż uprzednio przypuszczano. Datowano je bliżej XVIII wieku, a pochodzenia upatrywano na Bliskim Wschodzie. Zespół Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej podjął się zrekonstruowania historii pomieszczenia i tkanin. Kompozycja wzorów, naleciałości stylowe, naśladownictwo układów kompozycyjnych pochodzących z okresu renesansu z II poł. XVI wieku pozwoliły określić wiek tkanin na początek XVII stulecia. Prace badawcze ukazały też, że jest to dzieło włoskie, weneckie. Trudno jednak je z jakimikolwiek porównać, takie same nie są znane!

- To, że pochodzą z takiego źródła nałożyło na konserwatorki tkanin jeszcze większe zobowiązanie – mówi ks. prof. dr hab. Jacek Urban, dziekan Krakowskiej Kapituły Katedralnej – dzięki melanżowi zainteresowanych tym pomieszczeniem stron (UE, UPJPII, SKOZK) udało się ten cały proces przeprowadzić… To pomieszczenie jest używane zgodnie z jego założeniem najwyżej kilkanaście razy w roku. Tu spotyka się kapituła, udostępniane jest w celach badawczych studentom polskim i zagranicznym, ks. proboszcz spotyka się tu z pracownikami katedry. Na co dzień bywają tu jedynie pracownicy Archiwum…

Od dłuższego czasu miejsce jedwabnych, zdobnych, zabytkowych obić zastępował współczesny len. Trzy lata pracy to także przeanalizowanie remontów kapitularza na przestrzeni lat czemu służyła także istniejąca dokumentacja fotograficzna, świadcząca, podobnie jak analiza ścian pod tkaninami, o wielu remontach, przebudowaniach, choćby zmianach ogrzewania, które nie służyły tkaninom obiciowym.

- Ukazały nam się prace konserwatorskie niestety o różnym stopniu profesjonalizmu, wtedy dopiero mogliśmy zaobserwować stopień zniszczeń faktyczny. Pod odjęciu dawnych napraw, cerowań, przeszyć okazało się, że obiekt jest w 80% stopniach zniszczony, z ubytkami całkowitymi, ze zniszczonymi osłonami, z wykruszonymi fragmentami wątków. Musieliśmy podjąć decyzję jak ten program naprawczy poprowadzić, by tkaniny mogły wrócić na ściany. Zadecydowaliśmy później, by przy instalowaniu tych tkanin były one od siebie niezależne, jako układane panele, a każdy wykonany na osobnym krośnie. Tym samym pozyskaliśmy efekt na kształt ekspozycji muzealnej. To daje też możliwość zareagowania w każdej chwili, gdyby z czasem cokolwiek mogło się przydarzyć jakiemuś fragmentowi obić - mówi dr Natalia Krupa, kierownik projektu.

Konserwatorki intensywnie pracowały dwa lata.

- Taki fragmencik, ot 10 centymetrów – pokazuje Sabina Szkodlarska – to parę dni pracy, niezwykle precyzyjnej. Podziwiam cierpliwość, wytrwałość konserwatorek. Większość odbywała się w Pracowni Konserwacji Tkanin Zabytkowych UPJPII, pozostałe panie pracowały w swoich pracowniach. One pracowali nad jedną sprawą w wielu miejscach. Podziwiam.

W pracowni UPJPII przeprowadzane były badania techniki wykonania i technologii.

- W pracowni na UPJPII dysponujemy bardzo nowoczesnym sprzętem – mówi dr Natalia Krupa - m.in. zautomatyzowanym mikroskopem cyfrowym z oprogramowaniem 3D, co bardzo dokładnie pozwoliło zdiagnozować stan zachowania tkanin, a przy usuwaniu każdej z warstw aparat cyfrowy na sliderze nad stanowiskiem pracy konserwatorów pozwalał na rejestrowanie wszystkich elementów prac w czasie.

- Mimo tak ogromnych zniszczeń chcieliśmy by była to jednak konserwacja a nie retusz estetyczny. Jestem pełna podziwu dla pań, które się tym zajmowały, bo to ogromna praca…a efekt jest fantastyczny. Tkaniny są dobrze zabezpieczone, należy teraz, co jest sprawą kluczową, ochrona tego wnętrza, by zapewnić stabilne warunki mikroklimatyczne, jest to w trakcie badań - podkreśla Anna Drzewiecka.

- My od dziesiątków lat jesteśmy przekonani, że tu jest mikroklimat, dlatego, że tu znakomicie się zachowują zarówno skóra, pergamin, papier, klisza fotograficzna. A przecież każde z nich potrzebuje innych warunków. Dlatego tu wykonaliśmy jakiś czas temu szafy na te archiwalia, które nie czują się dobrze w innych pomieszczeniach Archiwum. W tym wyjątkowym miejscu, będąc obok siebie, nic złego im się nie dzieje - dodaje ks. prof. Jacek Urban, przekonany, że dziś jest prawdziwie wielki dzień.

Część historii udało się przebadać, przywrócić jej świetność, uratować dla przyszłych pokoleń.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję