Reklama

Wiadomości

Warszawa/ Zmarła polska aktorka teatralna i filmowa Hanna Zembrzuska

Z żalem żegnamy Hannę Zembrzuską, aktorkę Teatru Narodowego w latach 1959–1969. Artystka zmarła 16 czerwca 2023 r. - poinformowano w piątek na Fb Teatru Narodowego w Warszawie. Hanna Zembrzuska, polska aktorka teatralna i filmowa, miała 88 lat.

[ TEMATY ]

aktorka

jan kobuszewski

zmarła

Zembrzuska

Wikipedia? autor nieznany, GNU

Hanna Zembrzuska wraz z mężem Janem kobuszewskim

Hanna Zembrzuska wraz z mężem Janem kobuszewskim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Informację o śmierci artystki opublikowano w piątek również w serwisie filmpolski.pl.

Jak przypomniano na Fb Teatru Narodowego, od 1956 r. Hanna Zembrzuska była żoną zmarłego w 2019 r. aktora Jana Kobuszewskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"W Teatrze Narodowym aktorka zadebiutowała w 1960 r. rolą Stelli w +Fantazym+ Słowackiego w reżyserii Henryka Szletyńskiego. Występowała w przedstawieniach Józefa Wyszomirskiego – była Wiolą w +Wieczorze Trzech Króli+ Shakespeare'a (1960) oraz Ruth w +Niemcach+ Kruczkowskiego (1961). Występowała w repertuarze Fredrowskim – zagrała Klarę w +Zemście+ w reżyserii Ewy Bonackiej (1962) i Anielę w +Ślubach panieńskich+, realizacji Stefanii Domańskiej (1963). Była Anią w +Wiśniowym sadzie+ Czechowa w reżyserii Władysława Krasnowieckiego (1964) i Eliantą w Molierowskim +Mizantropie+ przygotowanym przez Szletyńskiego (1967)" - przypomniano we wpisie.

Podkreślono, że "występowała także w przedstawieniach Kazimierza Dejmka: +Historya o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim+ Mikołaja z Wilkowiecka (1962), +Słowo o Jakubie Szeli+ Jasieńskiego (1962), +Niezwykłe przygody Pana Kleksa+ Brzechwy (1963), +Kordian+ Słowackiego, w którym wcieliła się w postać Laury (1965), +Dziady+ Mickiewicza (1967)". "Po raz ostatni na scenie Teatru Narodowego wystąpiła w premierze +Nie-Boskiej komedii" Krasińskiego w reżyserii Adama Hanuszkiewicza (1969)" - napisano.

Reklama

Hanna Zembrzuska urodziła się 7 sierpnia 1934 r. w Sofii. W 1957 r. ukończyła studia na Wydziale Aktorskim PWST w Warszawie.

W teatrze Zembrzuska zadebiutowała w 6 lipca 1957 r. rolą Muszki a w "Lecie" Tadeusza Rittnera w reż. Maryny Broniewskiej (warszawski Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza).

Grała na deskach teatrów warszawskich: Ateneum (1957-59), Narodowego (1959-69), Polskiego (1969-75), Na Woli (1983-86) oraz Teatru Kwadrat (dwukrotny angaż w latach 1976-83 i 1986- 2012). W latach 1975-76 należała do zespołu aktorskiego Teatru Nowego w Łodzi. W swojej karierze zagrała role w 50 przedstawieniach teatralnych.

Na ekranie kin zadebiutowała w 1955 r. niewielką rolą dziewczyny przyłączającej się do Amerykanów w filmie "Godziny nadziei" w reż. Jana Rybkowskiego. Następnie w latach 50. i 60. wystąpiła również w filmach: "Warszawska syrena" (jako Syrena), "Wolne miasto" (telefonistka Irka), "Wyrok" (żona Opary), "Dotknięcie nocy" (Beata, pracownica banku, dziewczyna Jacenki) i "Wniebowstąpienie" (jako przyjaciółka Raisy).

Zagrała w 20 spektaklach Teatru Telewizji, a w latach 60. występowała też w słuchowiskach Teatru Polskiego Radia.

W 2007 r. Hanna Zembrzuska otrzymała Medal Prezydenta za długie pożycie małżeńskie z Janem Kobuszewskim z okazji ich 50. jubileuszu.(PAP)

autor: Grzegorz Janikowski

gj/ aszw/

2023-06-16 17:12

Ocena: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nabożeństwa majowe: modlitwa, która przetrwała wieki

2025-05-07 14:52

[ TEMATY ]

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj od wieków zajmuje wyjątkowe miejsce w duchowości katolickiej jako miesiąc szczególnie poświęcony Matce Bożej. Nabożeństwa majowe - tzw. „majówki” - wpisały się na stałe w religijny pejzaż Polski, odbywając się wieczorami w świątyniach, przy kapliczkach, grotach i przydrożnych figurach. Ich centralnym punktem pozostaje Litania Loretańska, której wezwania przez wieki pogłębiały maryjne przeżywanie wiary.

Choć źródła maryjnej pobożności sięgają V wieku na Wschodzie, dopiero na przełomie XIII i XIV wieku miesiąc maj zaczęto na Zachodzie poświęcać Maryi - głównie z inicjatywy króla Hiszpanii Alfonsa X, który zachęcał wiernych do wspólnej modlitwy przy figurach Matki Bożej. Tradycja ta szybko się rozprzestrzeniła, a swój rozwój zawdzięczała także postępowi technicznemu - drukowane modlitewniki, jak „Maj duchowy” z 1549 roku, popularyzowały majowe formy kultu jako odpowiedź na kryzys Reformacji.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Mewa na dachu Kaplicy Sykstyńskiej "królową" mediów społecznościowych

2025-05-07 22:16

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Mewa siedząca długo na dachu Kaplicy Sykstyńskiej koło komina stała się w środę "królową" mediów społecznościowych. Obraz komina wraz z czuwającym przy nim pokaźnej wielkości ptakiem transmitowały przez ponad trzy godziny media na całym świecie dzięki zainstalowanej tam watykańskiej kamerze.

W mediach społecznościowych po pierwszym dniu konklawe i głosowaniu, zakończonym brakiem wyboru papieża, pojawiło się bardzo dużo komentarzy, których bohaterką jest właśnie rzymska mewa. Czasem dosiadała się do niej także druga.
CZYTAJ DALEJ

„Pokój Łez” - miejsce, w którym kardynał staje się papieżem

2025-05-08 08:33

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Na ścianie Sądu Ostatecznego w Kaplicy Sykstyńskiej, po obu stronach ołtarza, znajdują się dwoje zamkniętych, niezbyt dużych drzwi. Te po lewej prowadzą do tak zwanego „Pokoju Łez”, do którego tuż po wyborze wchodzi nowo wybrany papież, aby przebrać się i na kilka minut oddać się modlitwie. Jak mówi ks. prałat Marco Agostini, ceremoniarz papieski, tam papież uświadamia sobie, kim się stał, kim od tego momentu będzie.

Po ogłoszeniu wyboru w Kaplicy Sykstyńskiej kardynał, który uzyskał wymaganą liczbę głosów udaje się do małego pomiedzczenia sąsiadującego z Kaplicą Sykstyńską. Ta ciasna przestrzeń ze sklepieniem, na którym zachowały się fragmenty fresków, kontrastuje z oszałamiającym pięknem samej Kaplicy. Po jednej stronie dwa ciągi schodów, na przeciwległej ścianie okno zasłonięte kotarą. Wyposażenie stanowi ciemne drewniane biurko i dwa krzesła, czerwona sofa i wieszak na ubrania. Wystrój jest skromny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję