Chóry Filharmonii Sudeckiej i parafii katedralnej „Tactus Sonus”, spotkały się w głównym kościele diecezji, na specjalnym koncercie zatytułowanym „Fiat Pax”.
– Przewodnim motywem koncertu było wołanie o pokój w krajach ogarniętych wojną, a teksty, w większości sakralne, odwoływały się do wartości uniwersalnych, które opracowane muzycznie, wybrzmiewają w dzisiejszych czasach szczególnie mocno – mówiła świdnicka dyrygentka, śpiewaczka, pianistka i pedagog Marta Moneta, która poprowadziła wieczorny koncert. W czasie występu można było usłyszeć utwory różnych epok i rozmaitych kompozytorów.
Przypomnijmy, że katedralny chór „Tactus Sonus”, to grupa pasjonatów wspólnego śpiewania, funkcjonujących przy świdnickiej katedrze od 2018 roku. Ma na koncie wiele nagród i wyróżnień. Z powodzeniem koncertuje i uświetnia nie tylko katedralne uroczystości, ale i na terenie całej diecezji.
W sobotę 27 maja w katedralnych ławach nie zabrakło najwierniejszych słuchaczy, parafian, mieszkańców Świdnicy, w tym bp. Marka Mendyka, czy ks. prał. Piotra Śliwki – proboszcza katedry, który za kończonym koncercie zaprosił chętnych na nocne zwiedzanie wraz z przewodnikiem, częściowo odremontowanej katedry.
Podczas drugiej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Sakralnej “Dona nobis pacem” zostały docenione chóry ze Świdnicy i Ząbkowic Śląskich.
Organizatorem wydarzenia było Polskie Stowarzyszanie Animatorów Kultury „Kulturalny Koneser”. - Pragniemy upowszechniać i ożywiać kulturę muzyczną, wspierać wszelkie inicjatywy społeczne, których celem jest aktywizacja kulturalna oraz intelektualna. Poprzez nasze działania pragniemy umożliwiać lokalnej społeczności szeroko pojętego rozwoju, budowanie zaangażowania w życie społeczne, odkrywanie talentów – a przez to wzmacnianie poczucia własnej wartości i tworzenie długoletnich relacji międzyludzkich opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu – zaznaczali organizatorzy.
Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.
Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.