Reklama

Niedziela Świdnicka

Kamieniec Ząbkowicki. Propagują muzykę organową

Majowy koncert rozpoczął kolejną edycję spotkań z muzyką organową w Kamieńcu Ząbkowickim.

[ TEMATY ]

organy

Kamieniec Ząbkowicki

Z muzyką przez wieki

Hubert Gościmski

Ponadstuletnie organy znajdujące się w kościele Wniebowzięcia NMP i Św. Jakuba Starszego.

Ponadstuletnie organy znajdujące się w kościele Wniebowzięcia NMP i Św. Jakuba Starszego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Miłośnicy największego instrumentu muzycznego już od paru lat we wnętrzu kościoła pw. Wniebowzięcia NMP organizują koncerty pod hasłem „Z muzyką organową przez wieki”. Tegoroczna edycja rozpoczęła się 14 maja, a za manuałem zasiadł Jan Jakimiszyn, parafialny organista. Zanim jednak z piszczałek wydobyła się organowa muzyka, przybyłych gości powitał ks. Wojciech Zmysłowski, proboszcz. Opowiedział uczestnikom koncertu o wpływie muzyki organowej na dzisiejsze czasy i opisał, jak skomplikowany jest to instrument, wskazując, iż nie bez przyczyny nosi on miano „króla instrumentów”. Ksiądz proboszcz podziękował także Emilowi Koprzakowi za organizację wydarzenia i oficjalnie otworzył Lato Organowe w kamienieckiej świątyni.

Melomani mogli wysłuchać kompozycji wielkich mistrzów: Toccatę i fugę d‑moll Johanna Sebastiana Bacha, Suitę gotycką Léona Boëllmanna oraz słynne Alleluja Georga Friedricha Händela z oratorium Mesjasz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wcześniej Emil Koprzak przedstawił historię instrumentu znajdującego się w świątyni, zachęcając do wsparcia prac naprawczych.

Reklama

– Nasz instrument zbudował Karl Kuttler w latach 1826-1827. Znajduje się w nim prawie 2000 piszczałek, jest wyposażony w 31 głosów i 2 manuały, inaczej: klawiatury ręczne, wraz z klawiaturą nożną. Niestety ten ponadstuletni instrument wymaga już pewnych prac związanych z jego remontem, aby mógł nam jak najdłużej służyć. Dlatego też podczas koncertów zbieramy ofiary na remont i konserwację naszego króla instrumentów – mówił organizator, zapraszając przy tym na profil na Facebooku, gdzie znajdują się informacje odnośnie możliwości wsparcia dzieła renowacji.

Wśród kolejnych muzyków, którzy zaprezentują się podczas tegorocznej edycji koncertów „Z muzyką organową przez wieki”, będą utalentowani artyści z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – studenci prof. Piotra Rojka, dziekana Wydziału Instrumentalnego, Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Jak zapowiadają organizatorzy, jednym z występujących muzyków będzie niespełna ośmioletni Mikołaj Ożga. Za to pod koniec wakacji wystąpi Ihor Sikorsky z Ukrainy.

Kolejny koncert odbędzie się 4 czerwca. Zaprezentuje się wówczas Jakub Moneta, osiemnastoletni organista, który na swoim koncie ma już sporo sukcesów ogólnopolskich i międzynarodowych. Świdniczanie doskonale znają go z występów na koncertach organizowanych m. in. w świdnickiej katedrze, parafii św. Józefa czy Kościele Pokoju.

2023-05-15 22:14

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kamieniec Ząbkowicki. Organowe zwieńczenie lata

[ TEMATY ]

organy

koncerty organowe

Kamieniec Ząbkowicki

Z muzyką przez wieki

Emil Koprzak

Pamiątkowe zdjęcie organisty Macieja Żórawika wraz z osobami zaangażowanymi w organizację koncertów.

Pamiątkowe zdjęcie organisty Macieja Żórawika wraz z osobami zaangażowanymi w organizację koncertów.

Po raz kolejny świątynia w Kamieńcu Ząbkowickim wypełniła się dźwiękami klasyki muzyki organowej.

W niedzielę 20 sierpnia odbyło się czwarte w tym roku spotkanie w ramach cyklu Z muzyką organową przez wieki. Tym razem za manuałem instrumentu znajdującego się w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Kamieńcu Ząbkowickim zasiadł Maciej Żórawik, student Akademii Muzycznej we Wrocławiu z klasy organów prof. Piotra Rojka. Naukę gry na tym instrumencie rozpoczął w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w klasie dr. hab. Tomasza Głuchowskiego. Następnie kształcił się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego, którą ukończył w 2021 roku. Brał także udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. Krzysztofa Urbaniaka, Naji Hakima, Hannę Dys i Władysława Szymańskiego.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II

2024-04-27 07:11

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

© Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

W sobotę przypada 10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II, który został wyniesiony na ołtarze wraz z innym papieżem Janem XXIII. Była to bezprecedensowa uroczystość w Watykanie, nazwana „Mszą czterech papieży”, ponieważ przewodniczył jej papież Franciszek w obecności swego emerytowanego poprzednika Benedykta XVI.

O godz. 17 w bazylice Świętego Piotra Mszę św. z okazji kanonizacji papieża Polaka odprawi dziekan Kolegium Kardynalskiego, jego wieloletni współpracownik kardynał Giovanni Battista Re.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję