Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: dosłowny, moralny i alegoryczny sens tekstu o Emaus

O sensie wyrazowym, moralnym oraz alegorycznym tekstu o uczniach idących do Emaus (Łk 24, 13-35) mówi bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Biblista, kontynuując temat oddziaływania tekstu biblijnego na konkretnego czytelnika, zwraca uwagę na to, że opisywany proces zależy od wielu uwarunkowań. Proponuje jednocześnie prześledzenie wpływu tego samego tekstu na kogoś, kto szuka zrozumienia go w sensie dosłownym, następnie na kogoś, kto specjalnie szuka w nim wskazań odnośnie do postępowania, naśladowania. „Wreszcie, kiedy ktoś szuka w nim innego sensu, ponaddosłownego, kiedy traktuje ów tekst z Ewangelii jako alegoryczne przedstawienie innej rzeczywistości” – zapowiada biskup.

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikipedia.org.

W drodze do Emaus, Robert Zünd, 1877

W drodze do Emaus, Robert Zünd, 1877

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po precyzyjnym opisaniu dosłownego sensu ewangelicznej relacji o uczniach uciekających z Jerozolimy i spotykających na swej drodze nieznajomego, w którym podczas wieczerzy w Emaus rozpoznają Jezusa, duchowny ukazuje drugi sens tej opowieści – ponadczasowy, niosący wskazania dla osób przeżywających kryzys wiary, kryzys sensu życia.

Hierarcha wskazuje, że rozwiązanie takiego kryzysu jest możliwe przez wiarę. „Trudne, niezrozumiałe i bolesne doświadczenia stanowią jakąś część odwiecznego planu Boga. Ewangelia pokazuje, jak ważne jest środowisko, w którym uczeń Jezusa szuka zrozumienia tego, co wydaje się trudne czy bezsensowne, ale także, w kim szuka oparcia w chwilach zwątpienia. Jeszcze ważniejsze jest zapewnienie zawarte w tej Ewangelii – że Tym pierwszym, który wyciąga jednak rękę do zagubionego, wątpiącego, a nawet do skłaniającego się do porzucenia wiary jest Bóg. Przecież to Jezus zbliża się do uczniów idących do Emaus, pomimo tego, że opuszczają oni Jerozolimę i wspólnotę gromadzącą się wokół Apostołów. W rozmowie z Nim ujawniają swoje rozczarowanie i poczucie bezsensu” – kontynuuje i zauważa, że opowieść o spotkaniu ze Zmartwychwstałym przypomina, że kluczem do zrozumienia naszego życia i Bożych zamiarów jest Objawienie Boże – „Pismo Święte przekazywane i interpretowane w Kościele”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zagubienie dwóch uczniów dowodzi, że można mieć Pismo Święte, ale czytać je selektywnie albo nie dostrzegać w nim tych treści odnoszących się do naszego życia” – dodaje.

Zdaniem biskupa, spotkanie w drodze do Emaus wskazuje także na ważne prawidłowości rządzące osobistymi kryzysami. „Dobrze przeżyte dają wzrost, bez burzenia tego, co niedoskonałe, wcześniejsze lub czasami fałszywe” – podkreśla i zachęca, by w tym fragmencie spróbować szukać odpowiedzi na to, w jaki sposób konfrontujemy się z sytuacjami kryzysowymi.

Gdzie szukamy punktu oparcia w sytuacji, gdy coś istotnego dla wiary zostaje zakwestionowane? Czy powracamy do fundamentów, do tego, co jest pewne, do wspólnoty proroków posyłanych przez Boga? Czy staramy się o dobrą analizę sytuacji? Czy szukamy, trwamy, a także podtrzymujemy więź, zatrzymujemy się przy tym, co przynosi dobry owoc, wzrost, nadzieję, wyjaśnienie?” – pyta.

W odniesieniu do trzeciego sensu analizowanego tekstu biskup stwierdza, że można go odczytać jako alegoryczne przedstawienie zachęty do owocnego udziału w Eucharystii. „Gdy tak go potraktujemy, okaże się, że wiele elementów tego opowiadania dobrze pasuje do zasad przeżywania przez nas Eucharystii” – zaznacza.

Reklama

Liturgia słowa podaje porcję słowa Bożego przeznaczoną na dany dzień. Niekiedy tekst biblijny zdaje się być dla nas obcy, niezrozumiały, nie pasujący do naszej sytuacji. Innym razem znajdujemy w nim wyjaśnienie, odpowiedź czy pocieszenie, wobec tego, co przeżywamy. Zawsze trzeba być otwartym, jak owych dwóch uczniów, na przyjęcie słowa, którego mogliśmy dotąd nie uwzględnić w naszym patrzeniu na życie. Może dopiero po pewnym czasie przyznamy, jak owi dwaj uczniowie, że z trudem przyjmujemy to wszystko, co mówili prorocy. Nieraz musimy przyznać, że jesteśmy nierozumnego i ociężałego serca” – stwierdza hierarcha i wyjaśnia, że podczas Eucharystii „zbliżamy się jak dwaj uczniowie do stołu, przy którym Gospodarzem i dającym chleb jest sam Jezus”.


Podcast można posłuchać również tutaj:  https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel


https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-doslowny-moralny-i-alegoryczny-sens-tekstu-o-emaus/


2023-04-26 12:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Scena kuszenia Chrystusa i historia oddziaływania tekstu

[ TEMATY ]

kuszenie

podcast

biskup Roman Pindel

Diecezja bielsko-żywiecka

Scena kuszenia Chrystusa opisana przez ewangelistę Marka (Mk 4 1-11) jest przedmiotem analizy biskupa Romana Pindla w najnowszym odcinku podcastowej audycji biblijnej. Hierarcha przybliża jednocześnie swoistą metodę interpretacji ksiąg Nowego Testamentu „Wirkungsgeschichte”, umożliwiającą odtworzenie historii oddziaływania tekstu biblijnego.

Podziel się cytatem Hierarcha przywołuje następnie trzy teksty interpretujące scenę kuszenia Chrystusa według wspomnianych wcześniej modeli. Ich autorami są: o. Jacek Salij OP, bp Janusz Mastalski i ks. Edward Staniek.
CZYTAJ DALEJ

Co ze wstrzemięźliwością od pokarmów mięsnych w piątek 2 maja?

2025-04-28 09:41

[ TEMATY ]

post

majówka

wstrzemięźliwość

Adobe Stock

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów w Kościele katolickim należy zachowywać we wszystkie piątki całego roku.

Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje w trzech przypadkach: w piątki, w które wypada uroczystość; dni w randze uroczystości (np. piątek w Oktawie Wielkanocy) oraz gdy zostanie udzielona dyspensa zgodnie z przepisami prawa kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Białoruś: kapłan katolicki skazany na 13 lat więzienia za wymyślone przestępstwa

2025-05-01 16:21

[ TEMATY ]

Białoruś

Karol Porwich/Niedziela

Proboszcz parafii katolickiej Matki Bożej Fatimskiej i św. Jozafata Kuncewicza w Szumilinie (diecezja witebska) na Białorusi ks. Andrzej Juchniewicz OMI został 30 kwietnia skazany na 13 lat więzienia. Wyrok nie jest jeszcze prawomocny i ma być zgłoszona apelacja od niego. Ks. Juchniewicz jest drugim kapłanem katolickim w tym kraju, który otrzymał tak surową karę, a jego proces toczył się przy drzwiach zamkniętych, bez dopuszczenia na salę rozpraw środków przekazu i publiczności.

Jako oblat Maryi Niepokalaej jest on nie tylko proboszczem w Szumilinie, ale także przewodniczącym Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich na Białorusi. Jego parafia jest narodowym sanktuarium fatimskim w tym kraju. Zatrzymano go w maju ub.r. za zamieszczenie w sieci zdjęca z flagami: biało-czerwono-białą niepodległej Białorusi (ale zakazanej tam przez reżym Alaksandra Łukaszenki) i ukraińskiej. Początkowo zarzucano mu "działalność dywersyjną", a następnie przestępstwa "przeciw nietykalności płciowej", których miał się rzekomo dopuściić 10 lat temu. Kapłan stanowczo zaprzeczył tym zarzutom oraz mówił o sfabrykowanej sprawie i o poddawaniu go torturom w SIZO (czyli izolatce śledczej - wstępnym aresztowaniu). Również sami wierni oświadczyli, że nie było na niego skarg ani przed laty, ani później.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję