Trzy tygodnie trwał montaż największego w Krakowie witraża, który został umieszczony w sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach - nad wejściem głównym do bazyliki.
Witraż przedstawia wielkie słońce, a w jego centralnym punkcie - świetlisty krzyż, symbol wiary. Poniżej linii horyzontu jest morze. W sumie daje to 148 m2 powierzchni.
Jest to wspólne dzieło twórcy łagiewnickiej bazyliki - prof. Witolda Cęckiewicza i Małgorzaty Toborowicz. Witraż wykonany został z 88 elementów, a każda kolorowa szybka łączona jest za pomocą ołowiu.
Witraż wykonano w istniejącej od 1931 r. Pracowni Witraży i Oszkleń Artystycznych Anny Zarzyckiej.
Inspiracją dla twórców dzieła był fakt, że cała bryła bazyliki Miłosierdzia kojarzona jest z okrętem, z arką.
- Nazywam bazylikę współczesną arką, a stojąca obok świątyni wieża jest jak latarnia morska, która wskazuje cel przybywającym często nawet z bardzo daleka pielgrzymom - mówi prof. Cęckiewicz.
Według profesora, barwne przeszklenia w bazylice mają sprawić, że wierni wchodzący do świątyni poczują się jak we wnętrzu okrętu, który płynie po wzburzonym morzu.
W bazylice rozpoczął się także montaż bocznych witraży, które w dolnych partiach będą ciemniejsze, w wyższych jaśniejsze, a kolorystyka szkła spowoduje, że po zakończeniu wszystkich prac związanych z montażem witraży wierni we wnętrzu bazyliki poczują się jakby zanurzeni w morskiej toni.
Łączna powierzchnia wszystkich witraży w łagiewnickiej bazylice wyniesie ponad 300 m2.
Troska o życie rodzinne nie jest kwestią sentymentu ani tradycji, lecz aktem odpowiedzialności za przyszłość Polski i Europy – czytamy w Słowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Rodziny o wartości rodziny w obliczu współczesnych wyzwań „Rodzina. Przyszłość, której nie wolno stracić”.
Członkowie Rady podkreślają, że obecnie rodzina staje wobec poważnych wyzwań. „Kryzys demograficzny nie jest abstrakcją statystyczną, lecz pytaniem o przyszłość narodu, o zdolność społeczeństwa do przekazywania życia, nadziei i odpowiedzialności. Współczesne rodziny mierzą się z niepewnością ekonomiczną, szybkim tempem życia, presją zawodową i narastającą samotnością. Trudno jest budować małżeństwo i wychowywać dzieci” – przyznają. Jednakże – dodają – „właśnie dlatego rodzina pozostaje największym źródłem siły społecznej, miejscem, w którym kształtuje się człowiek zdolny kochać, przebaczać i ponosić odpowiedzialność”.
Leon XIV pobogosławił przywieziony przez polskich parlamentarzystów portret św. Tomasza More’a, patrona sprawujących władzę. Grupa posłów i posłanek uczestniczy w pięciodniowej pielgrzymce do Rzymu, zorganizowanej z okazji Roku Jubileuszowego. Delegacji towarzyszy krajowy duszpasterz parlamentarzystów, ks. dr Andrzej Sikorski.
Obraz św. Tomasza More’a, męczennika, uznawanego za jednego z najszlachetniejszych ludzi w Anglii, którego Jan Paweł II ogłosił w roku 2000 patronem rządzących i polityków, trafi do kaplicy sejmowej. „Papież podszedł do nas, ucieszył się, gdy usłyszał, że jesteśmy z polskiego parlamentu. Rozpoznał również podobiznę św. Tomasz More’a”– relacjonuje ks. dr Sikorski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.