Wypowiadane z pokorą „słowo” uczy szacunku do zawartych w nim przeżyć minionych lat, z których rodzi się współczesna kultura „bycia” w społeczeństwie. „Słowo usłyszane” jest pomostem, którym ludzka pamięć łączy teraźniejszość z przeszłością. „Słowo zrozumiane” staje się zalążkiem naszej tożsamości, pozwala odkryć, w jakiej mierze jesteśmy wierni sobie, a tym samym, na ile istniejemy jako wrażliwi na otaczającą nas rzeczywistość ludzie. Podobne przemyślenia towarzyszyły uczestnikom Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Słowa „Verba Sacra”, na który już po raz dziewiąty zaprosił jego główny inicjator i organizator - dyrektor projektu „Verba Sacra” Przemysław Basiński.
Festiwal, trwający od 7 do 24 listopada br., obfitował w takie wydarzenia, jak: „Gala Biblijna - «Modlitwy z Qumran»”, „Wielka Gala Słowackiego - «Beniowski»”, „Wielka Klasyka - Stanisław Vincenz: «Na wysokiej połoninie»”, „Wieczór austriacki - Paul Celan - wiersze”, „Festiwal Zapasiewicza - Gala Specjalna: «Zapasiewicz in memoriam»”, którego dopełnieniem były projekcje wideo, poświęcone pamięci wybitnego aktora. Nawiązując do twórczych tradycji „Verba Sacra”, nie mogło zabraknąć międzynarodowego konkursu na interpretację tekstu biblijnego i klasycznego. Różnorodność wydarzeń nie przeszkodziła jednak w ich duchowej percepcji, gdyż każde z nich było wierne festiwalowej idei - utrwalaniu i jednoczeniu dziejowych wartości na gruncie artystycznym, naukowym i religijnym.
Twórczy nastrój IX edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Słowa „Verba Sacra” sprawił, że wszystkie jego elementy miały walory prawdziwego spotkania, do którego każdy jego uczestnik wnosi własną „prawdę”. W szczególny sposób przekonali się o tym ci, którzy 8 listopada w poznańskiej katedrze złożyli swoje dłonie do „Modlitw z Qumran”. To przecież właśnie one - jak wynikało z komentarza autora wyboru tekstów do niedzielnej prezentacji dr. Zdzisława J. Kapery z Uniwersytetu Jagiellońskiego - były odprawiane w poczuciu wspólnoty, pozwalającej „z nadejściem dnia, i nocy wchodzić do Przymierza Bożego, i kiedy nadchodził wieczór i ranek, odmawiać Jego przykazania”.
O pierwszych decyzjach personalnych abp Andrzej Przybylski poinformował podczas uroczystości kanonicznego objęcia diecezji.
Na urzędzie wikariusza generalnego zostali zatwierdzeni biskupi pomocniczy: Marek Szkudło, Adam Wodarczyk i Grzegorz Olszowski. Abp Andrzej poprosił swoich najbliższych współpracowników o zaangażowanie w wyznaczonych obszarach działalności lokalnego Kościoła.
Arcybiskup Andrzej Przybylski podczas swojego ingresu do katowickiej katedry wyraził nadzieję, że sobotnia uroczystość będzie nie tylko wprowadzeniem nowego biskupa, ale wejściem wszystkich do wnętrza Kościoła Chrystusowego.
Podziel się cytatem
Zobacz zdjęcia: Ingres abp. Andrzeja Przybylskiego do katedry Chrystusa Króla w Katowicach
- Chciałbym was dzisiaj poprosić, aby ten ingres nie był tylko moim ingresem, nowego biskupa do katowickiej katedry, ale żeby był naszym wspólnym ingresem, odnowionym wejściem nas wszystkich do wnętrza Kościoła Chrystusowego. Bo nie wystarczy, żeby sam pasterz wszedł do świątyni. On tam wchodzi po to, żeby ze sobą wprowadzić całą owczarnię – zdrowe i pobożne owieczki i te zagubione, poranione i zbuntowane, te odnalezione na peryferiach i błądzące jeszcze pośród zawirowań tego świata – powiedział nowy metropolita.
Podczas niedzielnej wieczornej sesji przesłuchań I etapu Konkursu Chopinowskiego melomani będą mogli m.in. usłyszeć występy aż trzech Polaków - Adama Kałduńskiego, Antoniego Kłeczka oraz Mateusza Krzyżowskiego. We wtorek wieczorem dowiemy się, kto zakwalifikował się do II etapu.
Wieczorną sesję przesłuchań I etapu Konkurusu Chopinowskiego, która rozpocznie się o godz. 17, otworzy Xiaoyu Hu z Chin. Urodził się 22 kwietnia 2005 r. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Jako dziewięciolatek został przyjęty do klasy Xiangyu Mao w szkole muzycznej przy Konserwatorium w Szanghaju. Dziś jest studentem Mishy Namirovskiego w Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie. Mimo młodego wieku ma na koncie I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Shenzhen oraz I nagrodę w XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Irmlera. Występował z orkiestrą Filharmonii w Qingdao oraz na takich scenach, jak Shenzhen Concert Hall czy Bechstein Concert Hall. Na przestrzeni lat pochwał i wsparcia udzielili mu m.in. Angela Hewitt, Matti Raekallio, Jörg Demus, Yukio Yokoyama i Robert Shannon.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.