Reklama

Niedziela Sandomierska

Sandomierz/ Wernisaż wystawy „Chotyniec – Wrota do Antycznej Scytii

Złotą antyczną biżuterię oraz artefakty odkryte na terenie grodziska w Chotyńcu (Podkarpackie) można obejrzeć w Muzeum Zamkowym w Sandomierzu. W piątek odbył się tam wernisaż wystawy „Chotyniec – Wrota do Antycznej Scytii”.

[ TEMATY ]

Sandomierz

wernisaż

zamek

Wikipedia/autor: Henryk Bielamowicz na licencji Creative Commons

Zamek królewski w Sandomierzu

Zamek królewski w Sandomierzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na wystawie można zobaczyć głównie artefakty związane z odkryciami dokonanymi podczas prac wykopaliskowych w obrębie grodziska w miejscowości Chotyniec, znajdującej się ok. 30 km na południe od Jarosławia, niedaleko granicy z Ukrainą.

W trakcie badań archeologicznych, prowadzonych od 2016 r. przez zespół naukowy z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Rzeszowskiego pod kierownictwem prof. Sylwestra Czopka, rozpoznano wiele obiektów, wskazujących na silne związki z ludnością o scytyjskim modelu kulturowym. To odkrycie wywołało sensację wśród badaczy i przesunęło granice świata scytyjskiego około 200 km na północny-zachód.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kuratorem i autorem scenariusza wystawy jest dr Wojciech Rajpold, adiunkt w Dziale Archeologicznym Muzeum Zamkowego w Sandomierzu.

"Na wystawie znajduje się ponad 140 artefaktów archeologicznych i ponad 400 przedmiotów wykonanych ze złota, m.in. sygnety wykonane z greckich monet, na których zostały przedstawione np. głowy satyra i gryfa. Prezentujemy również scytyjski miecz, odkryty w miejscowości Rozbórz w okolicach Rzeszowa" – powiedział PAP dr Rajpold.

Zaznaczył, że jednym z najważniejszych i najcenniejszych artefaktów jest - odnaleziona po raz pierwszy w Polsce - zachowana w całości grecka amfora na wino, pochodząca z miejscowości Klazomenai w Grecji (VII w. p.n.e.). Stała się ona symbolem wykopalisk w Chotyńcu.

Reklama

"Oprócz tego na wystawie możemy zobaczyć inne artefakty, w tym groty strzał, naszyjniki oraz dużą ilość fragmentów ceramiki. To wszystko zostało znalezione w tzw. zolniku, czyli miejscu pokrytym popiołem gdzie odbywały się rytualne uczty" – przekazał dr Rajpold.

"Innym interesującym obiektem jest rekonstrukcja szaty scytyjskiej księżniczki z kurhanu w Ryżanówce (Ukraina); obok Chotyńca jest to drugie najważniejsze odkrycie polskich archeologów dotyczące Scytów. Kurhan był badany jeszcze w XIX wieku, wówczas właśnie rozpoznano szczątki księżniczki" - powiedział naukowiec.

Archeolodzy wrócili do badań w Ryżnówce w 1995 roku. Wówczas odkryto tam pochówek wodza i giermka oraz nagromadzenie złotych przedmiotów.

„Kurhan z Ryżanówki stanowi pewnego rodzaju klamrę z naszymi wykopaliskami z Chotyńca. Nasze grodzisko wyznaczało w pewnym stopniu szczyt rozwoju kultury scytyjskiej i jej maksymalny zasięg oddziaływania. Z kolei kurhan w Ryżanówce był ostatnim wielkim kurhanem wodza scytyjskiego. Po trzecim wieku Scyci wycofali się na Krym, a ich kultura zanikła” – powiedział.

Celem wystawy jest pokazanie - przez pryzmat odkrytych artefaktów - związków, jakie łączyły grodzisko w Chotyńcu z terenami Scytii właściwej.

Reklama

Grodzisko w Chotyńcu archeolodzy odkryli w 2016 r. Przez kilka ostatnich lat trwały tam prace badawcze. "Udało się rozpoznać cały przebieg obwałowania, którego łączna długość wynosi ponad dwa kilometry. Całe grodzisko zajmuje obszar około 40 hektarów. Wokół rozpoznano również szereg osad, gdzie również stwierdzono materiały o scytyjskiej proweniencji. Możemy mówić o swego rodzaju całej aglomeracji, co jest dość spektakularnym odkryciem, ponieważ na terenie południowo-wschodniej Polski nie mieliśmy do tej pory stwierdzonych żadnych grodzisk oraz tak rozbudowanej sieci osadniczej" – zaznaczył dr Rajpold, który również uczestniczył w badaniach archeologicznych.

Scytowie to wojowniczy lud koczowników, który przybył do Europy ze wschodnich stepów Azji na przełomie VIII/VII wieku p.n.e. Nierozerwalnie związany był z historią Europy Środkowej i Wschodniej, a także Bliskiego Wschodu. Scytowie stworzyli kulturę, która odcisnęła swoje piętno na wielu innych ludach, zajmując obok Celtów istotne miejsce w historii zaraz za Rzymianami i Grekami.

Ekspozycja będzie udostępniona dla zwiedzających w Zamku Królewskim w Sandomierzu do 2 grudnia. W listopadzie można ją obejrzeć bezpłatnie. Wystawa będzie również jedną z atrakcji przygotowanych na tegoroczną edycję ogólnopolskiej akcji "Darmowy Listopad w Rezydencjach Królewskich".

Partnerami wystawy są Muzeum Archeologiczne w Krakowie, Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich oraz Instytut Archeologii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Wystawa została objęta patronatem honorowym Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Glińskiego. (PAP)

Autor: Wiktor Dziarmaga

wdz/ zan/

2022-10-28 18:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Inspiracja i natchnienie

Niedziela sosnowiecka 6/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

wystawa

zamek

Piotr Grzybowski

Zamek Rabsztyn

Zamek Rabsztyn
Zamek w Rabsztynie jest jedną z największych atrakcji architektonicznych powiatu olkuskiego. Nic więc dziwnego, że był inspiracją dla wielu artystów. 11 stycznia w Miejskim Ośrodku Kultury w Olkuszu odbył się wernisaż wystawy poplenerowej „Zamek Rabsztyn 2017 im. Jacka Taszyckiego”. V Plener Plastyczny „Zamek Rabsztyn”, którego pokłosiem jest prezentowana w MOK wystawa, odbywał się od 8 do 10 czerwca ubiegłego roku. W trzydniowym plenerze wzięło udział dwudziestu uczniów liceów plastycznych z Krakowa i Dąbrowy Górniczej wraz z opiekunami. Efektem pleneru jest przeszło 50 obrazów i rysunków, które jesienią 2017 r. były prezentowane na wystawach organizowanych w liceach plastycznych w Krakowie i Dąbrowie Górniczej. Został także opracowany katalog wystawy, wydany przez MOK Olkusz, który jest bezpłatnie rozdawany zwiedzającym. Plener został zorganizowany przez Stowarzyszenie „Zamek Rabsztyn” w Olkuszu we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Kultury w Olkuszu. Honorowy patronat nad plenerem objął prof. Stanisław Tabisz, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
CZYTAJ DALEJ

Ojciec duchowy mnichów

Niedziela Ogólnopolska 2/2024, str. 18

[ TEMATY ]

św. Antoni Opat

mal.Francisco de Zurbarán/pl.wikipedia.org

Święty Antoni, opat

Święty Antoni, opat

Należy do grona najsławniejszych Ojców Pustyni.

Antoni (zwany później Wielkim) urodził się w Środkowym Egipcie. Po śmierci rodziców, kierując się wskazaniem Ewangelii, sprzedał ojcowiznę, a pieniądze rozdał ubogim. Młodszą siostrę oddał pod opiekę szlachetnym paniom i zabezpieczył jej byt materialny, a sam rozpoczął życie pustelnicze w pobliżu rodzinnego miasta. Początkowo mieszkał w grocie. Około 275 r. przeniósł się na Pustynię Libijską. Dziesięć lat później osiadł w ruinach opuszczonej fortecy Pispir na prawym brzegu Nilu. Jego żywot, spisany przez św. Atanazego, głosi, że musiał znosić wiele jawnych ataków ze strony szatana. Dzieło św. Atanazego miało wpływ na nawrócenie wielu ludzi. O Żywocie św. Antoniego wspomina również św. Augustyn w swoich Wyznaniach, kiedy opisuje własną walkę wewnętrzną i okres nawrócenia.
CZYTAJ DALEJ

Inauguracja obchodów Roku Jubileuszowego

2025-01-16 23:12

Biuro Prasowe AK

    Oratorium na Boże Narodzenie Camille'a Saint-Saënsa oraz kolędy w wykonaniu artystów Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej im. ks. kard. Franciszka Macharskiego zainaugurowały obchody Roku Jubileuszowego w bazylice św. Floriana.

Proboszcz parafii św. Floriana, ks. Łukasz Michalczewski przywitał przybyłych na koncert gości i wszystkich muzyków. Pomysłodawcą i prowadzącym wydarzenie był prof. Wiesław Delimat – dyrektor Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej im. ks. kard. Franciszka Macharskiego. Zwrócił uwagę, że szkołę tworzy 150 osób – od 6-letnich dzieci po dorosłych – które łączy wspólna pasja wykonywania muzyki. Na początek cztery kolędy wykonały dzieci ze Szkoły Muzycznej I stopnia. Kolejne dwie zaprezentował zespół kameralny złożony z uczniów Szkoły Muzycznej II stopnia, którzy uczą się śpiewu. W drugiej części orkiestra kameralna i chór Szkoły Muzycznej II stopnia oraz muzycy grający na organach wykonali Oratorium na Boże Narodzenie Camille’a Saint-Saënsa.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję