Reklama

„Redukcje” jezuickie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Osady zwane redukcjami wyrażają ideę zmniejszenia, zredukowania ucisku feudalnego przez łączenie Indian w społeczność chrześcijańską. Osady te były nie tylko w Paragwaju, gdzie powstały najpierw, lecz rozprzestrzeniły się na obszarach Boliwii, Urugwaju i północnej Argentyny, które były koloniami hiszpańskimi, a także w portugalskiej Brazylii.
Obecnie przez trzy lata obchodzony jest przez Jezuitów paragwajskich jubileusz 400-lecia istnienia Prowincji Paragwajskiej Towarzystwa Jezusowego, powstałej w 1607 r. Ponadto w ubiegłym roku Jezuici obchodzili 80. rocznicę powrotu do Paragwaju (1927). Jan Paweł II był w Paragwaju w 1987 r. i kanonizował trzech jezuitów paragwajskich, w tym Roque Gonzáleza, pierwszego Paragwajczyka, syna Indianki z plemienia Guarani i Hiszpana.
W 2009 r. odbędzie się uroczystość 400-lecia fundacji pierwszej „redukcji” jezuickiej San Ignacio Guasú (1609), inaugurującej liczne późniejsze fundacje „redukcji” indiańskich, które były jednocześnie osadami misyjnymi.
„Redukcje” paragwajskie stanowiły niezależne państewka, w których władzę świecką i duchowną sprawowali zakonnicy. Oprócz działalności chrystianizacyjnej prowadzili oni niezwykle ważną działalność cywilizacyjną - uczyli posługiwania się narzędziami żelaznymi, takimi jak: siekiera, lemiesz, harpuny i haczyki do połowu ryb. Z czasem nauczyli budowy domów i wytwarzania różnych sprzętów, jak np. meble czy wielkie łodzie. Prowadzili działalność oświatową, zakładali szkoły; nauczyli druku i wydawali np. Biblię w języku indiańskim.
Jezuici starali się zachować zwyczaje indiańskie, o ile nie kolidowały one z chrześcijaństwem. Działalność kulturotwórcza Jezuitów obejmowała również takie dziedziny, jak muzyka, śpiew, taniec. Prymitywne osady złożone z szałasów przekształciły się z czasem w miasta budowane z kamienia, gdzie w centrum był kościół i rynek.
„Redukcje” stały się państwami w państwie, co prowokowało intrygi polityczne ze strony władz świeckich. W 1767 r. Jezuici zostali usunięci z Paragwaju, a w drugiej połowie XVIII wieku również z innych terenów. W 1773 r. zakon został zniesiony (a odnowiony w 1814 r.).
Niestety „redukcje” trwale zaprzestały działalności. Osady zostały porzucone przez Indian, popadły w ruinę i porosły dżunglą. Stały się ciekawostką turystyczną jako „umarłe miasta”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Matki Bożej rozwiązującej węzły!

[ TEMATY ]

modlitwa

nowenna

Karol Porwich/Niedziela

Zachęcamy do odmawiania Nowenny do Matki Bożej rozwiązującej węzły. Już od dziś poświęć kilka minut w Twoim życiu i zwróć swą twarz ku Tej, która zdeptała głowę szatanowi.

1. Znak krzyża

CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki: kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i zamienić na inny

2024-05-21 14:42

[ TEMATY ]

kapłaństwo

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich / Niedziela

„Niech nad waszą kapłańską służbą pośród Polonii i nie tylko czuwają słudzy Boży kard. August Hlond i ks. Ignacy Posadzy. Traktujcie poważnie wasze kapłaństwo, bo kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i w każdej chwili zamienić na inny. Kapłaństwo jest wieczne” - mówił abp Stanisław Gądecki. Metropolita poznański przewodniczył w poznańskiej katedrze uroczystej Mszy św., połączonej z udzieleniem święceń diakonatu czterem alumnom i święceń prezbiteratu trzem diakonom Towarzystwa Chrystusowego.

W Eucharystii uczestniczyli generał księży chrystusowców ks. Krzysztof Olejnik TChr, prowincjałowie z Australii, Brazylii, USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji, krajów, gdzie posługują chrystusowcy, rektor ks. dr Jan Hadalski i wychowawcy seminaryjni, siostry misjonarki, kapłani diecezjalni i zakonni oraz rodzice, krewni i przyjaciele alumnów.

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję