W Krakowie odbyła się 13 sierpnia prezentacja albumu Białego Kruka pt. „Wit Stwosz. Ołtarz mariacki”, ze zdjęciami Adama Bujaka i tekstem Krzysztofa Czyżewskiego. Album został przygotowany na 50-lecie powrotu tego średniowiecznego arcydzieła sztuki gotyckiej do bazyliki Mariackiej.
Uroczysta prezentacja albumu odbyła się z udziałem kard. Franciszka Macharskiego, księży biskupów Albina Małysiaka i Tadeusza Pieronka, archiprezbitera bazyliki Mariackiej ks. inf. Bronisława Fidelusa, redaktora i prezesa wydawnictwa Leszka Sosnowskiego, autorów albumu oraz wielu znakomitych gości reprezentujących placówki dyplomatyczne i instytucje kulturalne, a także media. Prezentacji towarzyszył śpiew Akademickiego Chóru „Organum” pod dyrekcją Bogusława Grzybka. Odbyła się również recytacja fragmentów poematu Wincentego Pola „Wit Stwosz” w wykonaniu Leszka Długosza. Dzieje ołtarza Wita Stwosza i jego twórcę w niezwykle barwnej, nagrodzonej gromkimi brawami opowieści przedstawił Krzysztof Czyżewski.
Ołtarz wrócił do bazyliki Mariackiej dopiero na fali odwilży 1957 r. Ks. inf. Fidelus przypomniał, że Amerykanie oddali ołtarz „nie rządowi polskiemu, ale polskiemu Kościołowi”. 15 sierpnia 2007 r. minęło dokładnie 50 lat od pierwszej uroczystej Mszy św., którą abp Eugeniusz Baziak, ówczesny metropolita krakowski, odprawił przed ołtarzem Wita Stwosza po jego powrocie do bazyliki.
Adam Bujak opowiedział o swojej pracy nad przygotowaniem albumu. Żeby dotrzeć do ołtarza, musiał użyć 3,5-tonowego podnośnika. Dzięki temu w albumie udało się ukazać fragment po fragmencie pełny obraz tego największego w Europie gotyckiego dzieła, wszystkie kwatery i ruchome skrzydła ołtarza, które umożliwiają zmianę programu ikonograficznego w zależności od okresu liturgicznego. Zdjęcia opatrzone są podpisami, a dla ułatwienia identyfikacji poszczególnych fragmentów ołtarza w dolnym rogu każdej strony wydawca umieścił schemat ołtarza z zaznaczeniem miejsca, w którym dany detal się znajduje.
Tekst wybitnego historyka sztuki Krzysztofa Czyżewskiego, obok informacji dotyczących dziejów ołtarza i jego twórcy, przybliża jego bogaty program teologiczny. Album ukazał się w dwóch wersjach językowych - polskiej i niemieckiej. Cena 69 zł.
Trendy w aranżacji wnętrz zmieniają się dość szybko, dlatego wybierając gotowe firanki, powinieneś uwzględnić nie tylko własne preferencje, ale i to, co jest modne w 2025 roku. Ostatnie miesiące to czas, w którym na topie są przede wszystkim motywy, barwy i dekory związane z naturą, jednak projektanci mają także ciekawe inspiracje dla miłośników oryginalniejszych wnętrz. Jakie są najmodniejsze firany na 2025 rok?
W ostatnich miesiącach w aranżacjach wnętrz dominują naturalne kolory i materiały. Dotyczy to także dekoracji okiennych, dlatego gotowe firany w stylu eko należą do najmodniejszych w tym roku. Wyróżniają się spośród innych wzorów za sprawą delikatności i lekkości. Stonowane barwy świetnie komponują się z wyrazistymi akcentami w postaci barwnych, kwitnących kwiatów i intensywnie zielonych roślin egzotycznych, które rosną na parapecie. Dzięki temu firany w duchu eko są świetnym wyborem dla miłośników kwiatów i zieleni, którzy otaczają się licznymi roślinami doniczkowymi w całym domu.
Obszerne fragmenty dziennika jednej z największych mistyczek i stygmatyczek Kościoła, tym razem dotyczące jej relacji z Maryją. Książka „Święta Weronika Giuliani. Pisma Maryja” to owoc pracy s. Judyty Katarzyny Woźniak OSCCap oraz s. Zuzanny Rejmak OSCCap. Książka ukazała się właśnie nakładem wydawnictwa Serafin pod patronatem "Niedzieli".
Życie Weroniki Giuliani to czas wzrastania na drodze miłości pod kierunkiem Matki Bożej. Święta Weronika Giuliani często zwracała się do Maryi w sposób świadczący o bliskości i czułości łączących obie kobiety. Najświętsza Maryja Panna była dla mniszki „drogą Mamą”, „moją podporą”, „Matką miłości”. To tylko przykłady bardzo licznych „imion”, jakimi święta zwracała się do Matki Bożej. Ta ostatnia zresztą również obdarzała Weronikę czułością.
Leon XIV jest szesnastym papieżem, który wypoczywa w Castel Gandolfo – miejscowości wybranej na letnią rezydencję papieży, począwszy od połowy XVII w. Pałac Apostolski, odwiedzony trzykrotnie przez Franciszka, został przez niego udostępniony dla zwiedzających w 2016 r. Część muzealna pozostanie otwarta również podczas pobytu Leona XIV w dniach 6-20 lipca i 15-17 sierpnia.
10 maja 1626 r. Urban VIII (Antonio Barberini) stał się pierwszym papieżem, który zatrzymał się w Castel Gandolfo. Od tego czasu do dziś ta miejscowość położona w regionie Lacjum gości papieży w okresie letnim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.