Reklama

Szopki neapolitańskie w Krakowie

Niedziela Ogólnopolska 1/2007, str. 12-13

Adam Wojnar

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niezwykłej urody szopki neapolitańskie z regionu Campania można od 4 grudnia 2006 r. oglądać w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa. Co roku w malowniczo położonym XII-wiecznym opactwie Franciszkanów w Giffoni Valle Piana organizowane są wystawy szopek z regionu Campani oraz innych regionów Włoch, a także wystawy szopek zagranicznych. Rok temu na zaproszenie Towarzystwa Pro Loco Giffoni Valle Piana, organizatora tych wystaw, na wystawie w Giffoni pokazano szopki krakowskie ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Nawiązana współpraca krakowskiego Muzeum i Towarzystwa w Giffoni, przy współudziale Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie, sprawiła, że w tym roku w Krakowie możemy zobaczyć ponad 70 arcydzieł z najbardziej znanej, uznanej i bezkonkurencyjnej ze względu na bogactwo postaci, fantazję w tworzeniu scen, przepych i staranność wykonania figurek, szopki neapolitańskiej z regionu Campania.
Szopka neapolitańska, niezwykle okazała i pełna przepychu - presepio, swój rozkwit zawdzięcza władcy Neapolu Karolowi III (1735-59), którego pasją były dekoracje bożonarodzeniowe. Za jego czasów miasto i okolica stały się ośrodkiem wyrobu ozdób, twórczości szopkarskiej i jasełkowej.
Neapolitańska szopka to opowieść inspirowana Ewangelią o Narodzeniu Pańskim - z Aniołem, który budzi pasterzy, z Trzema Królami, których prowadzi Gwiazda Betlejemska, Żłobkiem i Świętą Rodziną. Jest też osioł, wół i wielbłąd...
Ale Grota Betlejemska wpisana jest w charakterystyczną architekturę i krajobraz okolic Neapolu. Jezus w szopce neapolitańskiej przychodzi pośród gwaru ulicy, mieszczańskiego domu i podwórka lub pałacowego przepychu, w otoczeniu aniołów i odtworzonych z precyzją i niezwykłym realizmem postaci okolicznych wieśniaków, rzeźników, winiarzy, tkaczy, garncarzy, pasterzy, starców, dzieci oraz domowych ptaków i zwierząt. W barwnym orszaku podążającym do Jezusa pojawiają się bogato ubrani dygnitarze dosiadający wielbłądów, słoni i rumaków. Pomiędzy nimi przemykają się miejscowi złodziejaszkowie, pijacy i żebracy. Wprowadzenie na scenę postaci negatywnych dowodziło, że Chrystus narodził się, by zbawić wszystkich ludzi, że przybył, by nawrócić grzeszników i uchronić od wiecznego potępienia. Zresztą ta symbolika w szopce neapolitańskiej jest o wiele bogatsza. Grota, w której narodził się Chrystus, oznacza granice między światłem a ciemnością, narodzeniem a śmiercią. Rzeka w szopce przypomina Jordan i jest symbolem chrztu oraz upływającego czasu od narodzin do śmierci. Studnia na podwórku wyraża połączenie ziemi z życiodajną wodą. W szopce jest też karczma, która przypomina podróż Józefa i Maryi poszukujących gospody. Przypomina także Ostatnią Wieczerzę i zdradę Judasza. W neapolitańskiej szopce jest ona znakiem dostatku żywności. W szopce jest też piec, wiązka chrustu, są worki z mąką i kosze pełne chleba. Chleb to symbol Chrystusa. Młyn wodny albo wiatrak to symbol uciekającego czasu. Szopki tworzone były przez najlepszych rzeźbiarzy, architektów, złotników i krawców.
Szczególną formą szopki neapolitańskiej jest tzw, diorama - trójwymiarowa szopka przestrzenna. To inscenizacje wydarzeń bożonarodzeniowych na tle włoskiego krajobrazu. Szopki są bardzo piękne, ale niezwykle pracochłonne. Na wykonanie dioramy potrzeba ok. 500 godzin. Od wielu pokoleń tworzyli je najlepsi włoscy rzemieślnicy. Na wystawie w Krakowie jest kilka współczesnych dioram szkoły neapolitańskiej. Zachwycają pięknem panoramy, grą światła oraz precyzją wykonania postaci i scenografii.
- Szopka, którą wykonałem z myślą o podarowaniu jej metropolicie krakowskiemu kard. Stanisławowi Dziwiszowi, zrobiona jest z cennych materiałów. Aniołowie trzymają w ręku srebrne kadzielnice, krzyż Ojca Świętego jest ze złota, a ubrania z jedwabiu pochodzącego ze starej fabryki w Neapolu - opowiadał prof. Antonio Canone Marano z Neapolu o swojej szopce zatytułowanej „Totus Tuus” przedstawiającej Ojca Świętego Jana Pawła II adorującego Matkę Bożą z Dzieciątkiem, w otoczeniu aniołów.

Wystawa szopek neapolitańskich w Pałacu Krzysztofory w Krakowie, Rynek Główny 35, czynna jest codziennie do 11 lutego 2007 r. Godziny otwarcia wystawy: pn.-czw. i niedz. - godz. od 9 do 18, pt., sob., - godz. od 9 do 19. Ceny biletów: normalny - 6 zł, ulgowy - 4 zł, rodzinny - 12 zł.,

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: konieczne jest duszpasterstwo świata sportu

2024-05-16 18:49

[ TEMATY ]

sport

duszpasterstwo

papież Franciszek

PAP/Riccardo Antimiani

Na konieczność duszpasterstwa świata sportu oraz edukacji w zakresie prawdziwych wartości sportowego współzawodnictwa zwrócił uwagę papież Franciszek w przesłaniu do uczestników Międzynarodowej Konferencji na temat Sportu i Duchowości „Mettere la vita in gioco” (Stawiając życie na szali), jaka w dniach 16-18 maja odbywa się w Rzymie. Organizuje ją watykańska Dykasterię ds. Kultury i Edukacji wraz z ambasadą Francji przy Stolicy Apostolskiej.

„Sport odgrywa coraz ważniejszą rolę w społeczeństwie, kształtując codzienne życie wielu ludzi. Jest sposobem spędzania wolnego czasu, który wzbudza zainteresowanie i możliwości spotkania, łączy, tworzy wspólnotę, dynamizuje życie w sposób uporządkowany i pielęgnuje marzenia, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń” - napisał papież.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: św. Andrzej Bobola przemienia serca

Wielu pielgrzymów informuje o łaskach, które otrzymali za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli, a ks. Józef Niżnik skrzętnie archiwizuje tę swoistą księgę cudów udzielonych za jego przyczyną.

W Strachocinie, na Bobolówce – wzgórzu nieopodal kościoła, gdzie prawdopodobnie urodził się Andrzej Bobola, jest dziś kaplica. Rokrocznie podczas uroczystości odpustowych w tym miejscu gromadzą się rzesze ludzi, czcicieli św. Andrzeja.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu każdego a nie wyzerowaniu przekonań

2024-05-17 15:54

[ TEMATY ]

religia

Kard. Grzegorz Ryś

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś

Neutralność religijna polega na wspieraniu każdego a nie wyzerowaniu ludzi z przekonań i poglądów - powiedział w piątek kard. Grzegorz Ryś, odnosząc się do informacji, że Warszawa eliminuje symbole religijne w urzędach.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie, w którym wprowadził standardy równego traktowania w podległym mu urzędzie. Jak napisała w czwartek "Gazeta Wyborcza", "Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce zakazuje krzyży w urzędzie, a urzędnikom eksponowania symboli religijnych na biurkach". Sam Trzaskowski oświadczył, że nikt nie zamierza prowadzić w Warszawie walki z jakąkolwiek religią, ale Polska jest państwem świeckim, Warszawa zaś jest tego państwa stolicą.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję