Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biblia jest zbiorem ksiąg bogatych nie tylko w treści łączące - mówiąc obrazowo - niebo z ziemią. Można również odnaleźć w niej wielką różnorodność form literackich. Wśród nich, szczególnie w Ewangeliach, jedno z pierwszych miejsc zajmują opowiadania o cudach. Dlatego też nasze najbliższe rozważania zostaną poświęcone tej tematyce.
W Nowym Testamencie teksty referujące cudotwórczą działalność Jezusa można zasadniczo podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich zawiera historie, które służą ich autorowi do zaprezentowania ram lub tła jakiejś wypowiedzi Jezusa, o czym była już mowa w poprzednich fragmentach naszego cyklu o lekturze Pisma Świętego. Przykładami tego typu opowiadań o cudach są np. następujące ewangeliczne perykopy: Mk 2, 1-12; 3, 1-6; Łk 13, 10-17; 14, 1-6; 17, 11-16 i Mt 8, 5-13.
Druga grupa opowiadań o cudach jest o wiele bardziej obszerna i bezapelacyjnie dominująca w nowotestamentowych narracjach. Teksty te nie spełniają już roli swoistego wehikułu, który „podwoziłby” czytelnika pod konkretne nauczanie Proroka z Nazaretu. Są one bowiem opowiedziane w wyjątkowo atrakcyjny sposób, który przyciągał uwagę słuchaczy i do tej pory przysparza czytelników Ewangelii. Właśnie te opowiadania o cudach są przedstawione na sposób ludowych narracji. Łatwo możemy sobie wyobrazić sytuację, gdzie w życiu pierwotnych wspólnot chrześcijańskich tego typu opowiadania trafiały na podatny grunt. Przecież do tej pory w niektórych naszych wspólnotach dzieje się podobnie. Z wielką uwagą lubimy bowiem wsłuchiwać się np. w opowiadanie o jakimś cudownym uzdrowieniu, gdy wszelkie inne środki zastosowane w tym przypadku nie odniosły oczekiwanego skutku. Oczywiście, wszystko zależy od ciężaru gatunkowego danego wydarzenia oraz od zdolności oratorskich narratora.
W każdym razie zagadnienie cudu jako tematu narracji chrześcijańskiej posiada konkretne cechy odróżniające je od opisu cudu, w ramach którego biblijny autor chciał tylko przekazać fragment nauczania Jezusa. Cechy te poznamy już za dwa tygodnie, aby lepiej rozumieć, czytać i w konsekwencji pokochać lekturę fundamentu naszej wiary, czyli Pisma Świętego, a szczególnie Nowego Testamentu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uwolniono dwóch kapłanów katolickich na Białorusi

2025-11-20 17:54

[ TEMATY ]

Białoruś

kapłani

uwolnienie zakładników

Konferencja Episkopatu Białorusi

Konferencja Episkopatu Białorusi w komunikacie Biura Prasowego dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do uwolnienia z kolonii karnej uwięzionych kapłanów: księdza Henryka Okołotowicza oraz ojca Andrzeja Juchniewicza OMI.

Uwolnieni zostali ojciec Henryk Okołotowicz, proboszcz parafii św. Józefa w Wołożynie, oraz ojciec Andrzej Juchniewicz ze zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej (OMI), posługujący w diecezjalnym sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej w Szumilinie.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent: z głębokim bólem przyjąłem informację o śmierci 7-letniej Amelki, która zginęła w Tarnopolu

2025-11-21 22:42

Adobe Stock

Prezydent Karol Nawrocki podkreślił w piątek, że z głębokim bólem przyjął informację o śmierci 7-letniej Amelki, obywatelki Polski, która zginęła w Tarnopolu wraz ze swoją mamą. Jak zaznaczył, stało się to w wyniku barbarzyńskiego rosyjskiego ostrzału ludności cywilnej.

Podziel się cytatem Także rzecznik rządu Adam Szłapka napisał o śmierci polskiej dziewczynki. „Nie ma żadnych wątpliwości: wróg jest na Kremlu. Czy potrzeba lepszego dowodu?” – zaznaczył Szłapka.
CZYTAJ DALEJ

Kolejne ataki osadników na Zachodnim Brzegu

2025-11-21 17:01

[ TEMATY ]

Zachodni Brzeg

ataki na chrześcijan

@Vatican Media

Palestyna

Palestyna

Nie ustaje przemoc w ostatniej palestyńskiej wiosce zamieszkanej całkowicie przez chrześcijan. „Te akty wandalizmu i przemocy są nie do przyjęcia i wymagają stanowczego potępienia” – podkreśla proboszcz parafii w Taybeh, o. Bashar Fawadleh.

Zniszczone budynki i samochody, podpalenia, szkody w uprawach: przemoc i ataki izraelskich osadników w Palestynie nie ustają. Nie ma już spokoju nawet w Taybeh, niewielkiej wiosce oddalonej o kilka kilometrów na północ od Jerozolimy i na wschód od Ramallah, znanej jako ostatnia palestyńska miejscowość zamieszkana w całości przez chrześcijan. „W ostatnich dniach doświadczyliśmy nowych ataków ze strony osadników” – wyjaśnia mediom watykańskim o. Bashar Fawadleh, pochodzący z Aboud, kolejnej małej wioski w okolicach Ramallah, od 2021 r. proboszcz parafii w Taybeh. W wiosce, liczącej niewiele ponad tysiąc mieszkańców, są aż trzy kościoły: prawosławny, melchicki i obrządku łacińskiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję