Reklama

Polska

WSKSiM: Wolność wartością za którą płaci się cenę najwyższą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W WSKSiM zakończyło się doroczne Sympozjum naukowe z cyklu „Oblicza …”, w tym roku poświęcone zagadnieniu wolności. Spotkanie odbywa się z okazji wspomnienia patrona dziennikarzy św. Franciszka Salezego.

Uczestnicy sympozjum mają okazje wysłuchać wykładów wybitnych przedstawicieli Kościoła, świata nauki, polityków i prawników, zajmujących się zagadnieniem wolności w różnych jego aspektach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na samym początku głos zabrał założyciel uczelni o. dr Tadeusz Rydzyk CSsR, dyrektor Radia Maryja i TV Trwam. W swoim wystąpieniu podkreślał, że bez wolności nie ma życia, ale jednocześnie trzeba ją czuć i jej pragnąć.

- Wolność trzeba stale zdobywać, jak mówił Jan Paweł II, błogosławiony i już niedługo święty. Nie można jej posiadać. Przychodzi jako dar, a utrzymuje się przez zmaganie, i życzę tego zmagania wszystkim. Cały czas tego niepokoju i zmagania się w sobie, najpierw w swoim sercu ze sobą samym, żeby mieć osobowości wielkie, prawdziwie i wolne – mówił o. dr Tadeusz Rydzyk CSsR.

O. dr Zdzisław Klafka CSsR, rektor WSKSIM podkreślił, że zagadnienie wolności jest niezwykle ważne i aktualne w obliczu wydarzeń w Ojczyźnie i na świecie. Jak dodał, szczególnie dziś pojęcie wolności jest błędnie pojmowane.

Reklama

- Ostatnie wydarzenia w naszej Ojczyźnie zapraszają nas do tego, byśmy odważnie podjęli dyskusję, refleksję nad naszą wolnością, która jest pojęciem wypaczonym. Widzimy, że narzuca się nam antropologię bez Pana Boga; a tam, gdzie człowiek zajmuje miejsce Boga, zaczyna się dekadencja, deformacja człowieka. Dlatego podjęliśmy ten temat: „Oblicza wolności”, aby też niejako urobić nasze sumienia, uformować nasze sumienia, według kryteriów prawdy i dobra – mówił o. Zdzisław Klafka CSsR.

Wolność jest wartością za którą płaci się cenę najwyższą. Dziś bardzo często dochodzi do zakłamywania sensu wolności także w mediach – mówił ks. bp dr Adam Lepa, członek Rady ds. Środków Społecznego Przekazu Konferencji Episkopatu Polski. Prawdziwą zaś wolnością jest służba dobru – dodał ksiądz biskup.

- Jan Paweł II w 1981 roku w orędziu na Światowy Dzień Pokoju przestrzegał, że człowiek nawet w płaszczyźnie swojej wewnętrznej autonomii może być zniewolony. Jako przykład podał, że media przekraczają swoje uprawnienia, gdy nie zachowują obiektywizmu w opisie wydarzeń, a więc zakłamują istniejące fakty oraz wtedy, gdy w swojej działalności stosują niedopuszczalne metody niebezpiecznego oddziaływania na psychikę człowieka lekceważąc w ten sposób godność – powiedział ks. bp Adam Lepa.

Z kolei prof. dr hab. i senator Michał Seweryński, były minister edukacji narodowej i nauki, podkreślał, że wolność jest wartością nadrzędną, przyrodzoną i niezbywalną, jednak często dochodzi do bezprawnego jej ograniczania. Z wolnością musi iść sprawiedliwość i troska o dobro wspólne – zaznaczał.

Reklama

- Wolność jest powszechnie uznawana za wartość przyrodzoną i niezbywalną, którą człowiek przynosi na świat. Tym różni się ona od praw, które są nadawane przez prawodawcę. W cywilizacji chrześcijańskiej wolność wyprowadza się z ludzkiej godności. A więc nie może się przekształcić w samowolę – mówi Michał Seweryński.

Ks. prof. dr hab. Jan Machniak, kierownik katedry Teologii Duchowości Uniwersytetu Papieskiego JP II w Krakowie przywołał słowa JPII, który zawsze podkreślał, że wolność jest nierozerwalnie związana z prawdą.

- Jan Paweł II zawsze mówił: „Wolność jest największym darem Boga, ale nie może być ona rozumiana indywidualnie (…)”. Razem z wolnością człowiek otrzymuje rozumność, czyli zdolność do myślenia, razem ze zdolnością do myślenia, zdolność do kochania, kiedy miłość jest rozumiana jako dar z siebie samego. Jeszcze trzecia rzecz, która również stanowi jakby komponent rozumienia wolności: człowiek otrzymał zdolność do przekazywania życia. Nie jest stwórcą, nie jest kreatorem – jest jeden Kreator, Stwórca: Bóg – mówił ks. Jan Machniak.

Z kolei dr hab. Sławomir Cenckiewicz, prof. WSKSiM w swoim referacie „Wolność w czasie totalitaryzmu komunistycznego”, zwrócił uwagę na aspekty wolności wywalczanej przez konkretne osoby. Przybliżył tu m.in. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Tysiąclecia czy śp. Annę Walentynowicz.

- Franciszek Gajowniczek, świadek męczeństwa św. Maksymiliana, wydaje mi się postacią szczególnie zapomnianą, w zasadzie całe jego życie w okresie Polski Ludowej, takie niesienie świadectwa o tym, jak wielkim świętym był Maksymilian. To z kolei spowodowało, że znalazł się na celowniku władz komunistycznych. Próbowano na wszelkie sposoby ograniczyć jego działalność, a przez to i kult św. Maksymiliana, który (kult) narodził się bardzo szybko po II wojnie światowej. Myślę, że to postacie tak wspaniałej postawy i tak heroiczne, że mogą nam dzisiaj wiele dać – mówi Sławomir Cenckiewicz.

Sympozjum zakończył referat krytyka teatralnego Temidy Stankiewicz-Podhoreckiej pt.: „Wolność artystyczna czy samowola”. Mówiła o wolności w kontekście sztuki i teatru. Wskazywała na liczne zagrożenia dla wolności odzwierciedlane poprzez współczesną sztukę.

- Dla rozwoju twórczości niezbędna jest wolność artystyczne, ale artysta nie dysponuje wolnością totalną, bezkresną, bez żadnych ograniczeń. Wolność w twórczości artystycznej ma swoje granice. Kończy się tam gdzie zaczyna się moja przestrzeń, moje dobro, moje uczucia, moje wartości, moja wiara; czego artysta nie prawa mi niszczyć – powiedziała Temida Stankiewicz-Podhorecka.

Sympozjum w WSKSiM tradycyjnie zakończyła dyskusja panelowa. Transmisję przeprowadzało internetowe Radio SIM, działające przy WSKSiM.

2014-01-25 19:09

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wiosenne Sympozjum Biblijne

[ TEMATY ]

Biblia

sympozjum

BillionPhotos.com/Fotolia.com

Instytut Nauk Biblijnych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ma zaszczyt zaprosić na Wiosenne Sympozjum Biblijne, które odbędzie się 20 marca 2018 r. w Auli C-1031 Collegium Joannis Pauli II.
CZYTAJ DALEJ

Pierwszy kartuz

Święty Brunon – założyciel zakonu kartuzów, jednego z najsurowszych zakonów istniejących do dziś w Kościele, wybrał charyzmat milczenia, samotności i ciszy.

O zakonie kartuzów usłyszeliśmy zapewne dzięki filmowi Wielka cisza. Kim był jego założyciel? Brunon urodził się w Kolonii i pochodził ze znamienitej rodziny. Uczył się m.in. w szkole katedralnej w Reims, a także w Tours. Około 1055 r. przyjął święcenia kapłańskie. Rok później biskup Reims – Manasses I powołał Brunona, aby prowadził tam szkołę katedralną. Trwało to ok. 20 lat (1056-75). Wychował wielu wybitnych mężów owych czasów. W 1080 r. zaproponowano mu biskupstwo, nie przyjął jednak tej godności. Udał się do opactwa cystersów w Seche-Fontaine, by poddać się kierownictwu św. Roberta. Po pewnym czasie opuścił klasztor i w towarzystwie ośmiu uczniów udał się do Grenoble. Tam św. Hugo przyjął swojego mistrza z wielką radością i jako biskup oddał mu w posiadanie pustelnię, zwaną Kartuzją. Tutaj w 1084 r. Brunon urządził klasztor, zbudowany też został skromny kościółek. Klasztor niebawem tak się rozrósł, że otrzymał nazwę „Wielkiej Kartuzji” (La Grande Chartreuse). W 1090 r. Brunon został wezwany do Rzymu przez swojego dawnego ucznia – papieża bł. Urbana II na doradcę. Zabrał ze sobą kilku towarzyszy i zamieszkał z nimi przy kościele św. Cyriaka. Wkrótce, w 1092 r., w Kalabrii założył nową kartuzję, a w pobliskim San Stefano in Bosco Bruno stworzył jej filię. Tam zmarł. Kartuzję w Serra San Bruno odwiedził w 1984 r. św. Jan Paweł II. Uczynił to również Benedykt XVI 9 października 2011 r. W słowie do kartuzów podkreślił wówczas znaczenie charyzmatu milczenia we współczesnym świecie. Charyzmat kartuzji – powiedział – sprawia, że „człowiek wycofując się ze świata, poniekąd «eksponuje się» na rzeczywistość w swej nagości, eksponuje się na tę pozorną pustkę, aby doświadczyć Pełni, obecności Boga, Rzeczywistości najbardziej realnej, jaka istnieje, i która wykracza poza wymiar zmysłowy”.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Prezydent Litwy rozmawiał o ryzyku rozszerzenia się wojny przeciw Ukrainie

2025-10-06 13:08

[ TEMATY ]

Watykan

Ukraina

wojna

prezydent Litwy

PAP

Papież i prezydent Litwy

Papież i prezydent Litwy

Prezydent Litwy Gitanas Nauseda podczas wizyty w Watykanie w poniedziałek rozmawiał o konieczności podjęcia działań, by oddalić ryzyko rozszerzenia wojny przeciw Ukrainie z jej „nieprzewidywalnymi i straszliwymi konsekwencjami” - podało watykańskie biuro prasowe. Nauseda był na audiencji u papieża Leona XIV.

Po rozmowie z papieżem przywódca Litwy udał się na spotkanie z sekretarzem stanu Stolicy Apostolskiej kardynałem Pietro Parolinem i szefem watykańskiej dyplomacji arcybiskupem Paulem Richardem Gallagherem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję