Reklama

Francja

Paryż: większość Francuzów nie wierzy w Boga

Sondaż przeprowadzony przez Instytut Badania Opinii i Marketingu (Ifop), a opublikowany 23 września ukazuje, że Francuzi nie tylko coraz mniej wierzą w Boga, ale także w dużej mierze nie interesują się religią i nadają jej mniejszą wiarygodność w debacie publicznej – podaje portal tygodnika Famille chrétienne.

[ TEMATY ]

wiara

Bóg

Francja

Moyan_Brenn / Foter.com / CC BY

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sondaż przeprowadzono pod koniec sierpnia w reprezentatywnej grupie 1 018 osób w wieku ponad 18 lat. Wynika z niego, że Francuzi są mniej religijni i mniej lubią dyskusje na tematy religijne. Jako ludzie wierzący deklaruje się jedynie 49 proc. mieszkańców Francji, podczas gdy w roku 2004, było to 55 proc. Wiara w Boga jest znacznie powszechniejsza wśród osób w wieku 65 lat i starszych (58 proc. wierzy w Boga), a najmniej wśród osób w wieku 35-49 lat (45 proc. wierzących).

Sondaż ujawnia również, że Francuzi coraz rzadziej mówią o religii. Trzydzieści osiem procent czyni to („często lub od czasu do czasu”) w gronie rodzinnym, a tylko 29 proc. z przyjaciółmi. Liczby te wyraźnie maleją, gdyż jeszcze w 2009 roku 58 proc. respondentów rozmawiało na tematy religijne z rodziną, a 49 proc. z przyjaciółmi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wyraźnie widać, że tematy religijne są najczęściej poruszane przez osoby wierzące i praktykujące (74 proc. czyni to „często lub bardzo często” z rodziną, 63 proc. z przyjaciółmi), w mniejszym stopniu dotyczy to wierzących niepraktykujących i przekonanych ateistów. Ogółem 18 proc. rozmawia na tematy religijne z kolegami z pracy (45 proc. praktykujących katolików, 12 proc. niepraktykujących katolików i 13 proc. przekonanych ateistów).

Reklama

Na pytanie „Czy epidemia Covid-19 zbliżyła Ciebie do praktyki religijnej? odpowiedź pozytywną dało 40 proc. katolików praktykujących (tylko 6 proc. niepraktykujących katolików) i 51 proc. muzułmanów. Wbrew temu, co często się słyszy, sondaż nie wykazuje wyraźnego przebudzenia „uczuć religijnych” po pożarze paryskiej bazyliki Notre-Dame 15 kwietnia 2019 r. Przeciwnie, 79 proc. ankietowanych Francuzów twierdzi, że wydarzenie to nie zmieniło ich sytuacji duchowej.

Jeśli chodzi o działania papieża Franciszka, 41 proc. Francuzów uważa, że „raczej dobrze” broni on wartości katolicyzmu. Jest to znaczący spadek z 64 proc. w 2016 roku (i tylko 34 proc. w 2008 roku za pontyfikatu Benedykta XVI). Konkretnie, papież Franciszek traci 4 punkty procentowe wśród praktykujących katolików i 25 punktów procentowych wśród niepraktykujących katolików.

Wreszcie, ostatnie dane pokazują, że Francuzi postrzegają religie jako mające coraz mniejsze prawo obecności w debacie publicznej. Sześćdziesiąt osiem procent z nich uważa obecnie, że religia „może pomóc w przekazywaniu młodym ludziom pozytywnych wartości: szacunku dla innych, tolerancji, wielkoduszności, odpowiedzialności”, ale jest to mniej niż w 2009 r., kiedy odsetek ten wynosił 77 proc. Czterdzieści siedem procent respondentów uważa, że „przesłanie i wartości chrześcijaństwa są nadal aktualne”, w porównaniu z 51 proc. w 2007 r., a 47 proc. uważa również, że „religie mogą wnieść pozytywny wkład w główne debaty w społeczeństwie: bioetykę, moralny wymiar gospodarki, rodziny itp.", w porównaniu z 51 proc. w 2009 r.

Natomiast niewątpliwie wszystkie debaty na temat miejsca islamu w społeczeństwie francuskim po kolejnych zamachach, o których było głośno w minionych latach, sprawiły, że mniej Francuzów w porównaniu z sondażem przeprowadzonym przed czternastu laty uważa, iż wszystkie religie są równe. Obecnie sądzi tak 54 proc. Francuzów, podczas gdy w 2007 r. było to jeszcze 62 proc.

2021-09-23 18:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boska Trójca

Niemało wysiłku intelektualnego, sporów, dysput kosztowało pierwszych chrześcijan odkrycie i sformułowanie prawdy o Trój-Jedynej Rzeczywistości Boga. Wprawdzie wszystkie jej podstawowe elementy zawarte były w nauczaniu Jezusa Chrystusa i objawione zostały wydarzeniami Jego życia, lecz uformowani w żydowskim środowisku religijnym Jego uczniowie musieli dokonać wielkiego przełomu w swym pojmowaniu Boskiej Jedyności, aby uznać, że mowa Jezusa o Jego równości, indentyczności z Przedwiecznym Jahwe nie jest bezpodstawna; że w Nim objawiły się Jego moce. Wyrażali tę świadomość, nazywając Jezusa Synem Boga (Piotr) lub stwórczym Jego Słowem, przez które wszystko zaistniało (Jan). A nadto musieli przyjąć istnienie Trzeciej Osoby Boskiej: Ducha Świętego. Ci zaś chrześcijanie, których myślenie kształtowały wcześniej greckie, egipskie, babilońskie czy perskie mity, a także greccy filozofowie, musieli także porzucić swe wyobrażenia o boskim świecie i zacząć postrzegać Boga oraz godność swojego człowieczeństwa w światłach wydarzenia Jezusa. Wzajemne relacje Pierwszej i Drugiej Osoby Boskiej Trójcy zostały przedstawione przez Jezusa jako relacje ojca i syna. Natomiast relacje tych obu Osób z Trzecią Osobą Boskiej Trójcy zostały w księgach Nowego Testamentu przedstawione jako więzy miłości, jedności. Ciekawą przygodę intelektualną można przeżyć, śledząc etapy doprecyzowywania sformułowań wyznań wiary w Przenajświętszą Trójcę na kolejnych soborach. Wyznanie wiary, które nam przekazał sobór w Nicei w roku 325, nie tylko podkreśla odrębność Osób w Bogu, ale również ich jedność w boskiej naturze. Jeszcze dokładniej precyzują tę prawdę sobory: konstantynopolitański I (381), efeski (431) i chalcedoński (451).
CZYTAJ DALEJ

Uczona siostra

Niedziela Ogólnopolska 6/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

patron

święta

św. Scholastyka

Adobe.Stock.pl

Św. Scholastyka z Nursji

Św. Scholastyka z Nursji

Dlaczego? Ponieważ imię św. Scholastyki wywodzi się z łacińskiego słowa scholasticus, które oznacza osobę uczoną, studenta bądź nauczyciela. Ponadto Scholastyka była bliźniaczą siostrą św. Benedykta z Nursji, jednej z bardziej znanych kościelnych postaci.
Św. Scholastyka z Nursji ur. 2 marca 480 r. zm. 10 lutego 543 r.

Scholastyka żyła na przełomie V i VI stulecia w Italii, a konkretnie w Umbrii. Wzorując się na bracie Benedykcie, który założył pierwszy męski klasztor, uczyniła podobnie wobec kobiet. Tak powstały zakony benedyktynów i benedyktynek, a najbardziej znane związane z nimi miejsce to Monte Cassino.
CZYTAJ DALEJ

Diecezja radomska: nowe fakty ws. tragicznej śmierci ks. Jarosława Wypchły

2025-02-10 15:27

[ TEMATY ]

diecezja radomska

Foto: ks. S. Piekielnik / www.diecezja.radom.pl

Ks. Jarosław Wypchło

Ks. Jarosław Wypchło

Prokuratura Rejonowa w Radomiu przedstawiła dzisiaj nowe informacje w sprawie tragicznej śmierci ks. Jarosława Wypchły, proboszcza z Domaszna.

Audi, którym podróżowało dwóch mężczyzn, wjechało w samochód kierowany przez duchownego. Po zdarzeniu obaj twierdzili, że nie pamiętają całego zdarzenia i nie wiedzą, kto kierował. Z zebranych materiałów dowodowych wynika natomiast, że śledczy wiedzą już, kto kierował autem w chwili wypadku.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję