Reklama

Muzyka polska i prawykonania

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Conversatorium Organowe” w Legnicy, jeden z najsłynniejszych festiwali muzyki organowej w Polsce, odbywało się w tym roku już po raz osiemnasty. Organizatorem Festiwalu jest Legnickie Centrum Kultury we współpracy z Akademią Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie oraz Legnickim Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym.
Program Festiwalu obejmował cztery koncerty oraz dwie imprezy towarzyszące. Koncert inauguracyjny odbył się 9 września 2003 r. w katedrze legnickiej. W programie znalazły się cztery prawykonania nowych utworów kompozytorów polskich. Jednym z nich był Koncert na organy i orkiestrę smyczkową Natalii Zanni, młodej, utalentowanej kompozytorki i organistki, studentki w klasie kompozycji Stanisława Moryto w warszawskiej Akademii Muzycznej, która wystąpiła podczas tego wieczoru w roli odtwórczyni własnego dzieła, a także kolejnej prawykonanej kompozycji - Oratio na organy Macieja Zielińskiego. Na koncercie zabrzmiały jeszcze dwa prawykonania: interesująca Partita na skrzypce i orkiestrę smyczkową Anny Ignatowicz, w której partię skrzypiec znakomicie wykonała młoda skrzypaczka Magdalena Makowska, oraz sonorystyczne Vision na orkiestrę smyczkową Mariana Borkowskiego, utwór napisany pierwotnie na wiolonczelę solo. Następnie wykonano Stabat Mater na sopran i orkiestrę kameralną Andrzeja Dziadka, w którym partię sopranu realizowała młoda śpiewaczka Ewelina Jagiełka. Na zakończenie zabrzmiał utwór nawiązujący do folkloru spiskiego - Wałaski na orkiestrę smyczkową Sławomira Czarneckiego. Główną bohaterką koncertu była Orkiestra Kameralna Camerata Impuls, prowadzona przez Małgorzatę Kaniowską.
Kolejny koncert odbył się 10 września w kościele Mariackim. Był to monograficzny recital organowy. Wykonawcą wszystkich utworów był Jerzy Kukla, należący do czołówki polskich organistów, specjalizujący się w wykonywaniu dzieł Nowowiejskiego.
11 września odbył się w Akademii Rycerskiej koncert kameralny artystów białoruskich. Wystąpili: Olga Sotnikowa - sopran, Anna Korotkina oraz Iwan Yurkiewicz - fortepian. W programie znalazły się utwory fortepianowe i pieśni współczesnych kompozytorów białoruskich: Anatolija Bogatyrjowa, Wjaczesława Kuzniecowa, Szuszano Ischakbajewy, Anny Korotkiny, Dmitrija Lybina oraz Igora Luczenoka. Muzyka tych twórców jest w Polsce prawie nieznana. Uwagę zwrócił zwłaszcza młody, niespełna 17-letni pianista Iwan Yurkiewicz, obdarzony nadzwyczajnym talentem pianistycznym, wyczuciem formy i stylu. Nie zawiodła także Anna Korotkina, która podczas tego koncertu zaprezentowała się w podwójnej roli: kompozytorki i pianistki.
Koncert finałowy odbył się 12 września w katedrze legnickiej i, podobnie jak koncert inauguracyjny, był panoramą polskiej muzyki współczesnej. Z wykonanych dzieł warto szczególnie podkreślić prawykonania. Jako pierwsze - Koncert na organy i orkiestrę smyczkową Mariana Sawy. Dzieło znalazło znakomitego odtwórcę w osobie Marka Fronca, absolwenta warszawskiej Akademii Muzycznej, wybitnego organisty młodego pokolenia, dysponującego znakomitą techniką, precyzją i łatwością w pokonywaniu figuracyjnych przebiegów, których nie brak było w kolejnym prawykonanym utworze - Preludium na organy Ryszarda Osady, legniczanina, kompozytora młodego pokolenia, który w ubiegłym roku ukończył Studia Podyplomowe Kompozycji w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie Mariana Borkowskiego. Ostatnie z trzech prawykonań tego wieczoru było dziełem Zbigniewa Ładysza, wokalisty, organisty i kompozytora, obecnie studenta kompozycji w klasie Stanisława Moryto w warszawskiej Akademii Muzycznej. Warto dodać, iż Zbigniew Ładysz jest synem wybitnego polskiego śpiewaka - Bernarda Ładysza. Dysponuje równie pięknym głosem, który zaprezentował legnickiej publiczności, wykonując własne dzieło - Samotność do tekstów R. M. Rilkego, utwór przepojony głębią wyrazu, nostalgią i zadumą. Zabrzmiały ponadto trzy dzieła należące do kanonu polskiej muzyki współczesnej: Tryptyk Mariacki na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Orawa Wojciecha Kilara. Warto zwrócić uwagę na doskonały zespół - Orkiestrę Kameralną Sinfonia Academica z Białegostoku, prowadzoną przez Włodzimierza Promińskiego i Leszka Sokołowskiego, zespół sprawny, energiczny, grający z werwą i ogromnym wewnętrznym napięciem.
Uzupełnieniem Festiwalu był konkurs kompozytorski na utwór kameralny dla uczniów szkół średnich.
Interesującą imprezą towarzyszącą była sesja naukowa poświęcona twórczości Mariana Sawy. Referaty dotyczące wybranych obszarów jego twórczości wygłosili: Jagna Dankowska, Maria Wacholc, Ryszard Gabryś, Walentyna Węgrzyn-Klisowska, Marcin T. Łukaszewski, Julita Kosińska, Marietta Kruzel-Sosnowska oraz Marcin Zieliński. Sesja ukazała sylwetkę wszechstronnego, wrażliwego twórcy, który - notabene - był na sali obecny i uzupełniał wystąpienia referentów stosownymi komentarzami.
„Conversatorium Organowe” nie mogłoby się odbyć bez pomocy finansowej Ministerstwa Kultury, Fundacji Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, Centrum Edukacji Artystycznej, Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Zakładu Energetycznego Legnica SA oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Nie mogłoby się odbyć przede wszystkim, gdyby nie grono osób, których inicjatywa organizowania rokrocznie w Legnicy Festiwalu pozwoliła także w tym roku uzyskać wysoki poziom imprezy, a więc dzięki Irenie Daszkiewicz - dyrektor Legnickiego Centrum Kultury, Krystynie Kuneckiej - niestrudzonemu koordynatorowi wszystkich działań, przede wszystkim zaś dzięki Stanisławowi Moryto - wybitnemu polskiemu kompozytorowi, organiście i pedagogowi, który jest inicjatorem i pomysłodawcą legnickiego „Conversatorium” i kieruje tym Festiwalem od osiemnastu lat, czyli od chwili jego powstania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryja – lustro Kościoła

Matka to obecność. To ktoś, kto jest zawsze czynnie obecny. Ktoś, kto rodzi, wychowuje, uczy, każdego dnia oddaje życie, daje przykład, tworzy wypełnione miłością środowisko. Motywuje i ukazuje cel.

Maryja jest Matką. Również Kościół jest Matką... Nie będzie on jednak dobrą Matką, jeśli nie będzie swej Matki Maryi znał, kochał i naśladował. Jeśli z Nią nie będzie. Ona pokazuje, jak ma wyglądać Kościół, by spełnił swą dziejową rolę. By historia mogła się wypełnić Bogiem po brzegi. Pomaga mu takim się stać. Podczas rekolekcji głoszonych w 1976 r. w Watykanie kard. Karol Wojtyła uczył, że „ponowne przyjście [Chrystusa] musi być przygotowane przez Ducha Świętego już nie w łonie Dziewicy, ale w całym Ciele Mistycznym”. Według niego, Kościół ma w czasach ostatnich odzwierciedlić w pełni cechy Maryi i przejąć Jej zbawczą rolę. Innymi słowy, ma być „jak Maryja” – święty i nieskalany, stając się ikoną uniżenia, w której jest już miejsce tylko dla Boga. Wtedy – przekonywał przyszły papież – trudna historia będzie mogła przejść w chwalebną wieczność.

CZYTAJ DALEJ

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe "nabożeństwo" z udziałem katolickego księdza

2024-05-20 11:25

[ TEMATY ]

homoseksualizm

Fot. You Tube / Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie

W warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej „pobłogosławiono” 10 par LGBT+. W wydarzeniu, oprócz duchownych ewangelickich (w tym ewangelicko-augsburskiej pastor Haliny Radacz) uczestniczył… katolicki kapłan, ks. dr hab. Adam Świerżyński, były prorektor Gdańskiego Seminarium Duchownego, profesor UKSW. W parafii ewangelicko-reformowanej „nabożeństwo” odbyło się z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Homofobii, Bifobii i Transfobii (IDAHOBIT). Na ołtarzu leżała tęczowa flaga, było kazanie, czytania, pieśni. Oprócz warszawskiego kościoła kalwińskiego, organizatorem była… Fundacja Wiara i Tęcza - ta sama, która chciała „edukować” Kościół na Światowych Dniach Młodzieży w 2016 r. w Krakowie. Mamy więc do czynienia z pewnym zawłaszczaniem przestrzeni sacrum i znaczną nadinterpretacją „Fiducia supplicans” - co podaje portal wpolityce.pl.

Śpiewaliśmy pieśni, czytaliśmy fragmenty Pisma Świętego. Halina Radacz z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wygłosiła kazanie. Był z nami również ks. Adam Świeżyński z Kościoła Rzymskokatolickiego - przekazał pastor Michał Jabłoński z warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej.

CZYTAJ DALEJ

Ku czci Matki Bożej Fatimskiej

2024-05-20 22:16

Marek Białka

W niedzielę 19 maja obchodzono w Gnojniku odpust ku czci patronki nowego kościoła.

Uroczystej sumie odpustowej przewodniczył ks. prał. Jacek Soprych, rektor Wyższego Seminarium Duchowego w Tarnowie, który wygłosił również homilię.- Początkiem wszystkiego jest Pan Bóg. My musimy umieć słuchać i trafnie odczytywać znaki oraz właściwie odpowiadać na Boży Głos – mówił rektor tarnowskiego seminarium, nawiązując do tajemnicy powołania do sakramentu kapłaństwa. I apelował: - Módlmy się, aby ziemia tarnowska zawsze była urodzajną ziemią kapłańską, która wyda Kościołowi nowe i święte powołania kapłańskie.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję