Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Wszelkie stworzenie niech wychwala Pana

Niedziela Ogólnopolska 9/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dn 3 [52-56] - z Jutrzni na niedzielę III tygodnia
Audiencja generalna, 19 lutego 2003 r.

1. "Wtedy ci trzej jakby jednym głosem wysławiali, wychwalali i błogosławili Boga, mówiąc w piecu..." (Dn 3, 51). Od tych słow rozpoczyna się słynna Pieśń, której zasadniczego fragmentu wysłuchaliśmy przed chwilą. Zamieszczona jest ona w Księdze Daniela, w części, która dotarła do nas jedynie w języku greckim, a wygłaszają ją odważni świadkowie wiary, którzy nie chcieli ugiąć się, by oddać cześć posągowi króla, woleli zdecydować się na śmierć męczeńską w rozpalonym piecu.
Są to trzej młodzi Żydzi, umieszczeni przez autora natchnionego w czasach panowania Nabuchodonozora - straszliwego władcy babilońskiego, który unicestwił święte miasto Jeruzalem w 586 r. przed Chrystusem i zesłał Izraelitów "nad rzeki Babilonu" (por. Ps 137 [136]). Mimo największego zagrożenia, gdy płomienie dotykają już ich ciał, młodzieńcy znajdują siłę, by "wychwalać, wysławiać i błogosławić Boga", pewni, że Pan wszechświata i historii nie odda ich śmierci i nicości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Autor biblijny, który pisał kilka wieków później, przywołuje tę bohaterską historię, by pobudzić współczesnych sobie ludzi do niesienia wysoko sztandaru wiary podczas prześladowań za rządów królów syryjsko-helleńskich z II wieku przed Chrystusem. Właśnie wtedy doszło do śmiałej reakcji Machabeuszy, walczących o wolność wiary i tradycji żydowskich.
Hymn ten, tradycyjnie zwany "Pieśnią trzech młodzieńców", podobny jest do pochodni, która rozświetla mroki czasów ucisku i prześladowań, czasów, które często się powtarzały w dziejach Izraela, jak również w historii chrześcijaństwa. My zaś wiemy, że prześladowca nie zawsze przybiera gwałtowne i makabryczne oblicze ciemiężyciela, często natomiast lubi izolować człowieka sprawiedliwego, żartując, ironizując i pytając go z sarkazmem: "Gdzie jest twój Bóg?" (por. Ps 42 [41], 4. 11).

3. W błogosławieństwie, jakie trzej młodzieńcy zanoszą z tygla swej próby do Pana Wszechmogącego, uczestniczą wszystkie stworzenia. Tworzą one coś w rodzaju wielobarwnego arrasu, na którym lśnią gwiazdy, pojawiają się pory roku, biegają zwierzęta, ukazują się aniołowie, a przede wszystkim śpiewają "słudzy Pańscy", "święci i pokornego serca" (por. Dn 3, 85. 87).
Fragment, którego wcześniej wysłuchaliśmy, poprzedza to uwielbienie wyrażone przez wszystkie stworzenia. Stanowi on pierwszą część Pieśni, nawiązującą do chwalebnej obecności Pana, nadprzyrodzonej, a jednak bliskiej. Tak, ponieważ Bóg jest w niebie, gdzie "spogląda w otchłanie" (por. tamże, 3, 55), jest jednak również "w przybytku świętej chwały" Syjonu (por. tamże, 3, 53). Zasiada "na tronie swego królestwa", wiecznego i nieskończonego (por. tamże, 3, 54), ale jest także tym, który "na Cherubach zasiada" (por. tamże, 3, 55), w arce przymierza umieszczonej w Świętym Świętych świątyni jerozolimskiej.

Reklama

4. Bóg ponad nami, zdolny zbawić nas swoją mocą; ale również Bóg bliski swego ludu, pośród którego zechciał zamieszkać w swej "świętej świątyni chwały", wyrażając w ten sposób swoją miłość. Miłość, którą w pełni objawi, gdy "zamieszka między nami" Jego Syn Jezus Chrystus, "pełen łaski i prawdy" (por. J 1,14). Objawi On w całej pełni swoją miłość, posyłając do nas Syna, aby dzielił we wszystkim, z wyjątkiem grzechu, naszą kondycję naznaczoną próbami, uciskami, samotnością i śmiercią.
Na różne sposoby trwa w Kościele "Pieśń trzech młodzieńców" do Boga Zbawiciela. Na przykład św. Klemens Rzymski na zakończenie swego Listu do Koryntian umieszcza długą modlitwę chwały i ufności, przeplataną reminiscencjami biblijnymi, oraz być może będącą echem dawnej liturgii rzymskiej. Jest to modlitwa wdzięczności wobec Pana, który, mimo pozornego triumfu zła, prowadzi historię do szczęśliwego celu.

5. Oto jej fragment:
"Ty otworzyłeś oczy naszego serca (por. Ef 1, 18),
abyśmy znali tylko Ciebie (por. J 17, 3),
Najwyższy w najwyższym z niebios,
Święty, który odpoczywasz wśród świętych
i dumę okrutników poniżasz (por. Iz 13, 11),
który wniwecz obracasz zamysły ludów (por. Ps 33 [32], 10),
który wywyższasz pokornych
i poniżasz pysznych (por. Hi 5,11 i nn.).
Ty, który bogacisz i zubażasz,
który zabijasz i ożywiasz (por. Pwt 32, 39),
jedyny Dobroczyńco duchów
i Boże wszystkich ciał,
który zgłębiasz otchłanie (por. Dn 3, 55),
który oglądasz dzieła ludzkie,
który spieszysz z pomocą tym, co są w opałach,
i ratujesz zrozpaczonych (por. Jdt 9, 11),
Stworzycielu i Stróżu wszelkiego ducha,
który pomnażasz ludy na ziemi.
i który ze wszystkich wybrałeś tych, co Cię miłują
przez Jezusa Chrystusa
umiłowanego Twego Syna,
przez którego wychowałeś nas, uświęciłeś i zaszczyciłeś".
(Clemente Romano, Lettera ai Corinzi, 59,3: I Padri Apostolici, Roma 1976, pp. 88-89).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ilu jest katolików w Polsce? – analiza danych ze spisu powszechnego

2024-04-17 18:24

[ TEMATY ]

Katolik

Narodowy Spis Powszechny

Bożena Sztajner/Niedziela

Ilu katolików jest w Polsce? Kim są osoby, które w ramach Narodowego Spisu Powszechnego w 2021 r. odmówiły odpowiedzi na pytanie o przynależność wyznaniową? - tym m.in. tematom poświęcone było spotkanie, które odbyło się dziś w siedzibie Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego w Warszawie. Prof. Krzysztof Koseła i prof. Mirosława Grabowska zaprezentowali analizy danych dotyczących przynależności wyznaniowej Narodowego Spisu Powszechnego z 2021. W najbliższym czasie opublikowany zostanie raport na ten temat.

Prof. Koseła i prof. Grabowska przypomnieli, że wyniki spisu z 2021 r. opublikowane zostały w 2023 r. Przynależność do wyznania rzymskokatolickiego zadeklarowało 27121331 osób z ogółu 38 mln. Polaków. Bezwyznaniowość zadeklarowało 2 611506 osób, natomiast aż 7807553 osoby odmówiły odpowiedzi na pytanie o wyznanie.

CZYTAJ DALEJ

Papież do młodych: to wy twórzcie przyszłość, razem z Bogiem

2024-04-19 16:20

[ TEMATY ]

młodzi

papież Franciszek

PAP/ETTORE FERRARI

Papież Franciszek

Papież Franciszek

To od was zależy przyszłość i wy macią ją tworzyć. Nie możecie być biernymi widzami - mówił papież na audiencji dla uczniów „szkół pokoju”. Przyznał, że istnieje pokusa, by nie myśleć o jutrze, lecz skupić się wyłącznie na teraźniejszości, a troskę o przyszłość delegować na instytucje lub polityków. Dziś jednak, bardziej niż kiedykolwiek dotąd, potrzeba właśnie brania odpowiedzialności za przyszłość. Potrzebujemy odwagi i kreatywności zbiorowego marzenia - mówił Franciszek.

„Drodzy chłopcy i dziewczęta, drodzy nauczyciele, marzenie to wymaga od nas czujności, a nie snu - mówił papież. - Aby je urzeczywistnić, trzeba pracować, a nie spać, wyruszyć w drogę, a nie siedzieć na kanapie. Musimy dobrze korzystać ze środków, które oferuje informatyka, a nie tracić czas na sieciach społecznościowych. Ale marzenie to urzeczywistnia się również, słuchajcie dobrze, urzeczywistnia się również poprzez modlitwę, czyli razem z Bogiem, a nie jedynie o własnych siłach”.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję