Reklama

Polska

3. dzień konferencji o przyszłości chrześcijaństwa w Europie

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

konferencja

Artur Stelmasiak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wartości przekazywane przez Kościół mają wpływ na życie społeczne - stwierdziła podczas warsztatów "Kościół a społeczeństwo - dialog i współpraca" prof. Aniela Dylus. Spotkanie odbyło się w ramach konferencji "Przyszłość chrześcijaństwa w Europie. Rola Kościołów i narodów Polski i Rosji". Wzięli w nim udział przedstawiciele polskich i rosyjskich instytucji.

Ks. Roman Bogdasarow z Wydziału ds. Wzajemnych Kontaktów między Kościołem i Społeczeństwem Patriarchatu Moskiewskiego zaznaczył, że przez lata wyłącznie dzięki działalności Kościoła obywatele jego kraju mogli poznać historię sprzed 1917 roku. Również teraz Kościół pełni funkcję ochrony pamięci historycznej, stoi na straży dialogu między przedstawicielami różnych religii. Prelegent podkreślił, że Cerkiew pełni także funkcję edukacyjną przez krzewienie kultury prawosławnej wśród młodzieży, a teologia stała się przedmiotem akademickim. - Wobec postępującej w społeczeństwie rosyjskim laicyzacji dla Kościoła ważnym jest by być obecnym w każdym aspekcie życia obywateli, zwłaszcza wierzących - powiedział ks. Bogdasarow. Dodał, że duchowni nie odpowiadają za budowę społeczeństwa obywatelskiego, ale uczestniczymy w nim jako obywatele przez tworzenie przyparafialnych organizacji charytatywnych, społecznych i edukacyjnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Wartości przekazywane przez Kościół mają wpływ na życie społeczne - stwierdziła podczas warsztatów prof. Aniela Dylus z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. - Dlatego nie można zamykać go w murach świątyni - podkreśliła. Zdaniem prelegentki, Kościół ma pełnić rolę integracyjną i umacniać społeczeństwo.

Ks. Wojciech Sadłoń z Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego odniósł się do pojęcia trzeciego sektora, który obejmuje społeczeństwo obywatelskie. - Role Kościoła można podzielić na dwa wymiary: instytucjonalny i moralny - powiedział. W kontekście pierwszego z nich wymienił tzw. kościelne osoby prawne, instytucje zajmujące się nie tylko sprawami religijnymi np. szkoły katolickie, a także nieformalne organizacje, często skupione wokół parafii oraz stowarzyszenia, które nie są formalnie katolickie, ale przekazują zasady religii przez katolickość ich członków. Natomiast w wymiarze moralnym patrzymy przez pryzmat duchowości.

Reklama

Pracownik sekretariatu ds. Stosunków Międzychrześcijańskich Wydziału Zewnętrznych Kontaktów Kościelnych Patriarchatu Moskiewskiego, ks. Aleksij Dikariow nawiązał do lat 80., gdy w Rosji zaczynała się transformacja. Pozwoliło to na tworzenie się podwalin społeczeństwa obywatelskiego, a Cerkiew stała się częścią tego procesu.

- Formacja religijna i obywatelska trwa od dzieciństwa i realizowana jest przez udział dzieci i młodzieży w działalności naszej organizacji - powiedziała Joanna Święcicka, prezes Klubu Inteligencji Katolickiej w Warszawie.

- Nasza fundacja realizuje szereg projektów międzynarodowych, przede wszystkim na Białorusi, Ukrainie, Kazachstanie i w Rosji, mających na celu utworzenie przestrzeni społecznej potrzebnej do rozwoju demokracji lokalnej - zaznaczył Przemysław Fenrych z Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.

Pomocnik zastępcy rektora ds. pracy naukowej i teologicznej Moskiewskiej Akademii Nauk, ks. Antoni Borisow stwierdził, że sformułowanie "Kościół a społeczeństwo" nie jest do końca prawidłowe. - Z punktu widzenia tego stanowiska możemy zauważyć wykluczanie się lub współpracę tych podmiotów, jest to sprzeczne z biblijnym rozumieniem Kościoła i nauczaniem naszych ojców - powiedział. Ks. Borisow odniósł się do słów św. Augustyna, który pisał o tym, że chrześcijaństwo przenika przez wszystkie płaszczyzny społeczne. - Rosyjska Cerkiew Prawosławna oraz Kościół Katolicki w Polsce pełnią funkcję misyjną przez pracę zwykłych księży - dodał.

Prowadzący warsztaty "Kościół a społeczeństwo - dialog i współpraca" Krzysztof Tomasik, kierownik działu zagranicznego KAI zaznaczył, że najważniejszym celem spotkania było poznanie się osób zajmujących się działalnością społeczną i pracą nad rozwojem społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i Rosji.

2013-11-30 18:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Afryka: co roku ok. 6 mln muzułmanów przechodzi na chrześcijaństwo

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

islam

B. Sztajner/Niedziela

Średnio co godzinę w samej tylko Afryce 667 muzułmanów przyjmuje wiarę chrześcijańską, codziennie jest ich 16 tysięcy, a w ciągu roku ok. 6 mln. Dane te przedstawił jeszcze w 2006 r. w wywiadzie dla arabskiej telewizji al-Dżazira libijski uczony islamski i dyrektor ośrodka kształcenia imamów i głosicieli Koranu szejk Ahmad al-Kataani. Jego zdaniem, chrześcijaństwo ma na Czarnym Lądzie ogromną siłę wewnętrzną i mimo istniejącego zagrożenia własnego życia, muzułmanie porzucają swą wiarę. Istnienie tej tendencji potwierdził niedawno włoski socjolog religii prof. Massimo Introvigne, który w latach 2011-12 był przedstawicielem Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) do walki z rasizmem, ksenofobią i dyskryminacją. Podkreślił on, że gwałtowny wzrost w ostatnim czasie przemocy islamskiej w Afryce, i to często tam, gdzie jeszcze do niedawna życie było spokojne i ustabilizowane, ma na celu określoną strategię. „Islamiści uważają, że rozstrzygające zmaganie o to, czy świat będzie muzułmański czy chrześcijański, rozegra się w Afryce” – twierdzi włoski naukowiec i dodaje, że ponieważ „islam już przegrał tę bitwę, dlatego odpowiada na to bombami”.

CZYTAJ DALEJ

Zwykła uczciwość

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 3

[ TEMATY ]

Ks. Jarosław Grabowski

Piotr Dłubak

Ks. Jarosław Grabowski

Ks. Jarosław Grabowski

Duchowni są dziś światu w dwójnasób potrzebni. Bo ludzie stają się coraz bardziej obojętni na sprawy Boże.

Przyznam się, że coraz częściej w mojej refleksji dotyczącej kapłaństwa pojawia się gniewna irytacja. Pytam siebie: jak długo jeszcze mamy czuć się winni, bo jakaś niewielka liczba księży dopuściła się przestępstwa? Większość z nas nie tylko absolutnie nie akceptuje ich zachowań, ale też zwyczajnie cierpi na widok współbraci, którzy prowadzą podwójne życie i tym samym zdradzają swoje powołanie. Tylko czy z powodu grzechów jednostek wolno nakazywać reszcie milczenie? Mamy zaprzestać nazywania rzeczy w ewangelicznym stylu: tak, tak; nie, nie, z obawy, że komuś może się to nie spodobać? Przestać działać, by się nie narazić? Wiem, że wielu z nas, księży, stawia sobie dziś podobne pytania. To stanie pod pręgierzem za nie swoje winy jest na dłuższą metę nie do wytrzymania. Dobrze ujął to bp Edward Dajczak, który w rozmowie z red. Katarzyną Woynarowską mówi o przyczynach zmasowanej krytyki duchowieństwa, ale i o konieczności zmian w formacji przyszłych kapłanów, w relacjach między biskupami a księżmi i między księżmi a wiernymi świeckimi. „Wiele rzeczy wymaga teraz korekty” – przyznaje bp Dajczak (s. 10-13).

CZYTAJ DALEJ

Konferencja naukowa „Prawo i Kościół” w Akademii Katolickiej w Warszawie

2024-04-24 17:41

[ TEMATY ]

Kościół

prawo

konferencja

ks. Marek Paszkowski i kl. Jakub Stafii

Dnia 15 kwietnia 2024 roku w Akademii Katolickiej w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Prawo i Kościół”. Wzięło w niej udział ponad 140 osób. Celem tego wydarzenia było stworzenie przestrzeni do debaty nad szeroko rozumianym tematem prawa w relacji do Kościoła.

Konferencja w takim kształcie odbyła się po raz pierwszy. W murach Akademii Katolickiej w Warszawie blisko czterdziestu prelegentów – nie tylko uznanych profesorów, ale także młodych naukowców – prezentowało owoce swoich badań. Wystąpienia dotyczyły zarówno zagadnień z zakresu kanonistyki i teologii, jak i prawa polskiego, międzynarodowego oraz wyznaniowego. To sprawiło, że spotkanie miało niezwykle ciekawy wymiar interdyscyplinarny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję