Reklama

Z internetu

Przez "mea culpa" do pokoju

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z pierwszej strony "La Stampy"

Barbara Spinelli w styczniu br. wezwała już z pierwszej strony La Stampy, ażeby za przykładem Papieża wszyscy Żydzi, "nie tylko państwo Izrael, ale też cały judaizm z diaspory, który to państwo wspiera", wypowiedzieli swoje "mea culpa" lub żeby przynajmniej poczynili rachunek sumienia w związku ze swoim postępowaniem i mentalnością, która nimi powoduje i która ich tłumaczy (http://www.lastampa.it) . Natychmiast rozpętała się wielka burza medialna.
Po dwóch miesiącach rzymskie Centro Dionysia per le Arti e le Culture ogłosiło apel do Żydów i Palestyńczyków, by zwrócili się do siebie nawzajem z prośbą o przebaczenie. Dokument ten - zatytułowany Odwaga prośby o przebaczenie podpisało 33 osobistości żydowskich, muzułmańskich i chrześcijańskich z całego świata .
"Skrajnie rozpaczliwa sytuacja chwili obecnej - stwierdza dokument - każe nam zwrócić uwagę, że zamiast stosowania siły i broni istnieje inna droga: ´hudna´, czyli rozejmu, i ´nehila´, czyli przebaczenia. Jest to droga przebaczenia, na które mogą się odważyć i o które mogą poprosić - po prostu poprosić - bardziej narody uczestniczące w konflikcie aniżeli rządy i przywódcy międzynarodowi.
Jako pierwsi mogą prosić o przebaczenie Europejczycy i inne narody będące teraz świadkami konfliktu, który wykrwawia państwo Izrael oraz terytoria Autonomii Palestyńskiej. Narody te zbyt długo ignorowały pozornie nie do pogodzenia żądania tych dwóch światów. Państwo i naród Izraela domagały się zapewnienia, że czeka ich wraz z dziećmi bezpieczna i normalna przyszłość. Naród palestyński domagał się poszanowania poniżanej przez całe lata swojej godności i honoru oraz zasadnego prawa do utworzenia własnego państwa. Również Izraelczycy mogliby dojść do przekonania, że mogą prosić Palestyńczyków o przebaczenie; jakkolwiek dźwigają ogromne cierpienia doznane w przeszłości i obecnie z powodu braku uznania ze strony świata arabskiego i palestyńskiego ich prawa do ojczyzny i normalnej egzystencji, to jednak mogą prosić o przebaczenie Palestyńczyków i dojść do ´sulha´, czyli pojednania" .

Przeprosiny a honor

"Nie jest to w pierwszym rzędzie zadanie rządu i mocarstw: jest to zadanie narodu izraelskiego. To właśnie naród zapłacił cenę głębokich ran za wiązanie odważnej wizji przyszłości z zasadną potrzebą obrony: lecz pokonując lęk, niektórzy dopuścili się błędów i niepowetowanych okropności. Oczywiście, łatwiej jest wykorzystać państwowe siły zbrojne, aniżeli prosić o przebaczenie; ale jedynie ten, kto nie szanuje tego narodu, może twierdzić, że w kulturze i wrażliwości duchowej narodu izraelskiego nie znajdzie się odwagi, by prosić o przebaczenie, by strzec pokoju jako największego daru na ziemi.
Także i Palestyńczycy mogliby odkryć, że mogą prosić o przebaczenie: jakkolwiek gnębi ich utrata materialnych podstaw swojej egzystencji oraz brak zrozumienia ze strony izraelskiej, że ich tragedia - ´nakba´ jest bezpośrednim skutkiem powstania państwa Izrael kosztem ich ojczyzny, to jednak mogą oni prosić o przebaczenie Izraelczyków, zdobyć się na ´hudna´ (rozejm) i osiągnąć ´sulha´ ( pojednanie). Poniesiona klęska i długie dziesięciolecia cierpień popchnęły niektórych do aktów wielkiego okrucieństwa, które stanowią pożywkę dla wzajemnej przemocy, rozkręcającej w nieskończoność krwawą spiralę nienawiści. Swoją godność i honor zachowuje jednak ten bojownik, który potrafi zrozumieć, że za tę jego wojnę i walkę zapłacą przyszłe pokolenia, którym winien zaoszczędzić doznanych przez siebie cierpień. Jedynie ten, kto nie szanuje sprawy palestyńskiej, może sądzić, że w świadomości narodu nie ma honoru ten, kto chce prosić o przebaczenie.
Mea culpa głoszone przez Jana Pawła II w imieniu Kościoła katolickiego w wielu okolicznościach pokazuje, że prośba o przebaczenie jest krokiem trudnym, ale niezbędnym, aby zapoczątkować przezwyciężanie nieufności i ciągłych urazów. Pamięć o tym geście Papieża skłania nas do wezwania każdego z was - zarówno tych, którzy myślą o przebaczeniu, jak i tych, których jeszcze nie stać na to - do zastanowienia się, jak prosić o przebaczenie" (http://www.espressonline.kataweb.it) .
Dokument ten podpisali: kard. Roger Etchegaray - były przewodniczący Papieskiej Rady "Iustitia et Pax", a później watykańskiego Głównego Komitetu Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, kard. Walter Kasper - przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan i kard. Achille Silvestrini - były prefekt Kongregacji dla Kościołów Wschodnich. Pod apelem widnieją także podpisy byłego sekretarza Jana XXIII - abp. Lorisa Capovilli i założyciela rzymskiej Wspólnoty św. Idziego - prof. Andrei Riccardiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co to będzie, kiedy nastąpi koniec świata?

2025-03-28 20:57

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

commons.wikimedia.org

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś odpowiadamy na pytanie, które pewnie wielu z nas sobie zadaje: co to będzie, kiedy nastąpi koniec świata?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Drzwi miłosierdzia

Czas Wielkiego Postu powinien być dla nas czasem prawdziwego nawrócenia. Zostaliśmy do tego wezwani w Środę Popielcową, kiedy to przez obrzęd posypania głów popiołem Kościół przypomniał nam o naszej przemijalności i wezwał nas do wiary w Ewangelię.

Wyrazem nawrócenia i sakramentalnym znakiem powrotu do Boga jest spowiedź św. Ważność, godziwość i owocność spowiedzi uwarunkowana jest aktami penitenta i kapłańskim rozgrzeszeniem. Aktami penitenta są: żal za grzechy, wyznanie grzechów i zadośćuczynienie. Przy czym należy pamiętać, że żal za grzechy jest nierozerwalnie związany z mocnym postanowieniem poprawy i powinien być poprzedzony rachunkiem sumienia. Ponadto, jak każdy sakrament, spowiedź św. powinna być związana ze słuchaniem słowa Bożego. Słowo Boże z dzisiejszej Liturgii wprowadza nas w głębię miłosierdzia Bożego i tajemnicy pojednania, a przez to może właściwie usposobić nas do dobrego przeżycia sakramentu pokuty.
CZYTAJ DALEJ

Był darem, jest nadzieją – w 20. rocznicę odejścia św. Jana Pawła II

2025-03-30 06:09

materiały prasowe

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II i Ośrodek Badań nad Myślą Jana Pawła II KUL „Instytut Jana Pawła II KUL” organizują międzynarodową konferencję naukowo-edukacyjną „Dar i nadzieja. W 20. rocznicę odejścia św. Jana Pawła II”.

W poniedziałek, 31 marca, w gmachu KUL planowany jest przedpołudniowy program dla młodzieży (m.in. rozstrzygnięcie konkursu papieskiego, występ teatralny, debata oksfordzka) oraz popołudniowe obrady uwypuklające rolę Lublina i KUL w biografii Karola Wojtyły. 1 kwietnia zaplanowane są wykłady akademickie z udziałem znakomitych gości z Polski i zagranicy. Podczas konferencji odbędą się także wydarzenia towarzyszące, m.in. okolicznościowy koncert, świadectwa osób współpracujących z Janem Pawłem II, promocja okolicznościowego wydania czasopisma „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL”, a także Forum Instytucji Papieskich w Polsce. Konferencja będzie dobrą okazją do przypomnienia i promocji ważnych aspektów nauczania Jana Pawła II, podkreślenia wagi etapu lubelskiego w jego życiu oraz pokazania, że papież-Polak pozostaje wielkim darem dla kolejnych pokoleń.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję