W tym czasie uczestniczymy w celebracjach Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa oraz w inscenizacjach tych wydarzeń podczas misteriów i dróżek, które pomagają nam głębiej przeżywać największe tajemnice naszej wiary.
W Niedzielę Palmową 28 marca o godz. 10.30 uroczystej procesji z Ogrodu Oliwnego, gdzie rozpoczyna się misterium tego dnia z wjazdem Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy, przewodniczyć będzie bp Andrzej Przybylski.
Ostatnia Wieczerza
W Wielki Czwartek, dzień ustanowienia sakramentów Eucharystii i kapłaństwa, wierni na kalwarii w Praszce będą mogli znaleźć się w gronie uczestników Ostatniej Wieczerzy o godz. 18, kiedy celebrowana będzie Msza św. Wieczerzy Pańskiej połączona z misterium wielkoczwartkowym. Wszyscy uczestnicy Liturgii zostaną obdarzeni również Chlebem Miłości Bratniej Świętej Rodziny.
Męka Pańska
W Wielki Piątek zatrzymujemy się w zadumie nad tajemnicą miłości Boga, która wyraziła się przez okrutną mękę i śmierć krzyżową Chrystusa. Tego dnia będziemy uczestniczyć w Misterium Męki Pańskiej, które rozpocznie się o godz. 14.30 procesją z kościoła sanktuaryjnego do kościółka „Ecce Homo” w Dolinie Męki Pańskiej na kalwarii w Praszce, gdzie znajduje się pierwsza stacja Drogi Krzyżowej. Po misterium rozpocznie się Liturgia Męki Pańskiej.
Radość ze Zmartwychwstania
Reklama
Kalwaria w Praszce to jedyne miejsce w archidiecezji częstochowskiej, w którym mają miejsce w plenerze inscenizacje wydarzeń Wielkiego Tygodnia. Radość z faktu Zmartwychwstania Chrystusa zostanie ogłoszona na kalwaryjskim wzgórzu podczas Liturgii Wigilii Paschalnej, która rozpocznie się w Wielką Sobotę o godz. 22. Tę najbogatszą w znaki Liturgię w ciągu całego roku zakończy procesja rezurekcyjna z kościoła parafialnego Świętej Rodziny na szczyt kalwarii w Praszce, gdzie trzykrotnie okrąży ona kościółek Ukrzyżowania i Grobu Chrystusa, wracając Drogą Zmartwychwstania do kościoła parafialnego.
Niedziela Miłosierdzia Bożego
Uroczysty obchód Wielkiego Tygodnia i Triduum Paschalnego znajdzie swoje dopełnienie 11 kwietnia o godz. 15 w celebracji Niedzieli Bożego Miłosierdzia na kalwarii w Praszce. Tego dnia w tamtejszym sanktuarium będzie miał miejsce pierwszy doroczny obchód Drogi Zmartwychwstania Chrystusa. Obchodząc 20 stacji Dróżek Paschalnych, wierni rozważać będą kolejne spotkania ze Zmartwychwstałym, o których czytamy w Ewangelii oraz w Tradycji Kościoła.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Nieznani ludzie oddają mocz za ołtarzem, załatwiają swoje „potrzeby” w kościele lub na jego terenie np. w chrzcielnicach. W Moguncji (Niemcy) wiele kościołów zmaga się z problemem wandalizmu.
Kapłan Thomas Winter, jest przerażony: „Naprawdę denerwuje mnie sposób, w jaki traktowane są kościoły w Moguncji!” 51-latek opiekuje się pięcioma parafiami w Moguncji: św. Ignacego, św. Piotra, św. Stefana, św. Kwintyna i parafią katedralną św. Marcina. Twierdzi, że wolałby całkowicie zamknąć kościoły na dwa tygodnie i otworzyć je wyłącznie na czas nabożeństw.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.