Reklama

Kościół

Warszawa: obchody Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce

Modlitwa katolików i Żydów na Cmentarzu Żydowskim na stołecznym Bródnie, Liturgia Słowa i koncert pieśni żydowskich - złożyły się na program centralnych obchodów 24. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. W tym roku wydarzeniu, które odbyło się na warszawskiej Pradze towarzyszyło hasło „Życie i śmierć. ‘Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście’” (Pwt 30,15)

[ TEMATY ]

Dzień Judaizmu

judaizm

hurk/pixabay

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obchodzony co roku Dzień Judaizmu odbywa się z inicjatywy Konferencji Episkopatu Polski i ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa.

Obchody rozpoczęły się w niedziele rano na Cmentarzu Żydowskim na Bródnie - największej pod względem liczby pochowanych osób żydowskiej nekropolii w Warszawie. Słowa Psalmu 130 („Z głębokości wołam do Ciebie, Panie”) odczytał najpierw biskup warszawsko-praski Romuald Kamiński a następnie tę samą modlitwę odśpiewał po hebrajsku naczelny rabin Polski, Michael Schudrich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po uroczystości bp Markowski powiedział KAI, że nekropolia robi wstrząsające wrażenie, bowiem po wojnie systematycznie ją niszczono. W latach 1948-51 decyzją władz komunistycznych macewy były wyrywane z ziemi, a część z nich została wykorzystana przy różnych warszawskich budowlach. „Dziś leżą one nieuporządkowane na terenie nekropolii, co ma w pewnym sensie odzwierciedlać losy tego cmentarza. Robi to porażające wrażenie” – powiedział duchowny.

Przewodniczący Komitetu KEP ds. dialogu z judaizmem wyraził radość, że dzięki dzisiejszym obchodom udało się zwrócić uwagę na tę niezwykłą nekropolię. Zaznaczył, że pomimo starań gminy żydowskiej opiekującej się tym miejscem, współcześni mieszkańcy Warszawy nie mają świadomości, że taki cmentarz w ogóle istnieje.

Reklama

„Mam nadzieję, że tegoroczne obchody Dnia Judaizmu przynajmniej częściowo odmienią ten stan rzeczy. Bo ludzie tu pochowani to kawał przepięknej i poruszającej historii Warszawy” – powiedział KAI bp Rafał Markowski.

Podziel się cytatem

Także bp Romuald Kamiński przyznał, że modlitwy na żydowskiej nekropolii było dla niego bardzo poruszającym przeżyciem. - Modlitwa w tym miejscu ma wyjątkowe znaczenie: to jest modlitwa za zmarłych a jednocześnie wyraz pamięci o historii tych ludzi – naszych sióstr i braci, którzy tu żyli razem z pokoleniami chrześcijan” – powiedział KAI biskup warszawsko-praski.

Żydowska nekropolia jest szczególnym pomnikiem historii polskich Żydów – z tysiącami nagrobków tworzącymi kamienny pejzaż unicestwionej społeczności. Bródnowska nekropolia jest największym pod względem liczby pochowanych osób żydowskim cmentarzem w Warszawie. Na blisko 14 hektarach spoczywa około 320 tys. osób. Pochówki odbywały się tutaj w latach 1743-1940.

Na Cmentarzu Żydowskim na Bródnie spoczywają m.in. żołnierze Starozakonnego Pułku Lekkokonnych Berka Joselewicza, Abraham Stern – pierwszy żydowski członek Towarzystwa Przyjaciół Nauk, trzech praskich cadyków a także Szmul Jakubowicz Zbytkower, jeden z najbardziej wpływowych Żydów I Rzeczpospolitej.

Kolejnym punktem obchodów 24. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce była Liturgia Słowa w auli kurii warszawsko-praskiej przy ul. Floriańskiej. W wydarzeniu uczestniczył m.in. naczelny Rabin Polski Michael Schudrich oraz bp Rafał Markowski, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem.

Reklama

Modlitwie przewodniczył biskup diecezji warszawsko-praskiej Romuald Kamiński. „To najpiękniejszy obraz, jaki możemy zaobserwować w naszym życiu: kiedy bracia zebrani są na modlitwie aby uwielbiać Boga” – powiedział duchowny.

Podczas spotkania odczytano po polsku i hebrajsku fragment Księgi Powtórzonego Prawa, z którego pochodzą słowa będące hasłem tegorocznym obchodów Dnia Judaizmu. Ze strony żydowskiej komentarze wygłosił rabin Stas Wojciechowicz. Podkreślił on, że zgodnie z żydowską wykładnią człowiek powinien żyć tak, jakby dzień który przeżywa był ostatnim w jego życiu.

Ze strony katolickiej komentarz wygłosił o. Wiesław Dawidowski OSA. „Jesteśmy - chrześcijanie i Żydzi – dziedzicami wielowiekowej, wzajemnej pogardy, która nie przyniosła nam życia, a nierzadko – śmierć” – powiedział zakonnik. Zachęcił, aby zastanowić się nad tym, co dla współczesnych relacji chrześcijańsko-żydowskich oznaczają słowa „Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście”.

Na zakończenie nabożeństwa bp Rafał Markowski poinformował, że za rok, centralne obchody jubileuszowego, 25. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce odbędą się w Poznaniu.

Dzisiejsze obchody Dnia Judaizmu zwieńczył koncert pod tytułem „Dla moich braci i sióstr” w wykonaniu zespołu znanego żydowskiego kantora Symchy Kellera. Była to muzyczna opowieść o dawnym i współczesnym życiu polskich Żydów.

Reklama

Wybór prawobrzeżnej Warszawy jako miejsca centralnych obchodów Dnia Judaizmu wynika z ważnej i twórczej obecności Żydów w tej części miasta – zaznacza w specjalnym słowie bp Rafał Markowski, przewodniczący Komitetu KEP ds. dialogu z judaizmem.

Ustanowiony przez Episkopat Dzień Judaizmu ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa i przypominać, że antysemityzm jest grzechem. Ma też przybliżać nauczanie Kościoła po II Soborze Watykańskim na temat Żydów i ich religii. Służy też posoborowemu wyjaśnianiu tekstów Pisma Świętego, które w przeszłości mogły być interpretowane w sposób antyjudaistyczny i antysemicki.

Co roku centralne obchody Dnia Judaizmu organizuje inna polska diecezja wraz z powołanym w 1996 r. Komitetem ds. Dialogu z Judaizmem.

Obecnie do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 4 tys. osób, natomiast społeczność Żydów w Polsce szacuje się na ok. 20 tys.

2021-01-17 18:40

Ocena: +1 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kielce: centralne obchody Dnia Judaizmu

[ TEMATY ]

Dzień Judaizmu

hurk/pixabay

Nabożeństwo biblijne, wspominanie ofiar pogromu kieleckiego i żydowsko-chrześcijańska dyskusja w seminarium – to niektóre punkty XX Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Gościem specjalnym rozpoczynających sie przed południem, centralnych obchodów - po raz drugi organizowanych w Kielcach - będzie rabin z Buenos Aires i przyjaciel papieża Franciszka, Abraham Skórka.

W przesłaniu na tegoroczne obchody Komitet Episkopatu ds. Dialogu z Judaizmem zwrócił uwagę na ścisłe pokrewieństwo religii żydowskiej i chrześcijańskiej. Przywołano też historyczną wypowiedź św. Jana Pawła II: „Kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm”.
CZYTAJ DALEJ

Św. Ambroży obrońca Bożego Prawa

Niedziela łowicka 49/2002

[ TEMATY ]

święty

św. Ambroży

pl.wikiepdia.org

7 grudnia Kościół katolicki obchodzi wspomnienie liturgiczne św. Ambrożego, biskupa i doktora Kościoła, jedną z największych postaci Kościoła Zachodniego w IV w. Dane o wcześniejszym jego życiu są skąpe, natomiast biografia od chwili wybrania go na biskupa jest bardzo bogata.

Ambroży urodził się około roku 340 w Trewirze (dzisiejsze Niemcy), jako syn prefekta Galii. Otrzymawszy staranne wykształcenie w Rzymie, rozpoczął karierę państwową na terenie dzisiejszej Jugosławii. Około roku 370 został mianowany zarządcą - prefektem północnej Italii, mieszkając w Mediolanie. W roku 374 w Mediolanie zmarł tamtejszy biskup. Zapowiadał się burzliwy wybór nowego biskupa, gdyż dwie partie: jedna prawowierna, druga sympatyzująca z arianizmem, wysuwały swoich kandydatów, ale ponieważ głosy były równomierne, wybory się przeciągały. Ambroży, podejrzewając, że może dojść do zamieszek, nie chcąc do nich dopuścić, z urzędu udał się do katedry. Kiedy tam się znalazł, z tłumu jakieś dziecko zwołało: "Ambroży biskupem". Zebrani uznali to za znak opatrznościowy i mimo tego, że Ambroży - choć należał do rodziny chrześcijańskiej - nie był nawet ochrzczony i opierał się, wymogli na nim zgodę. Dla wybierających nie stanowiło to żadnej przeszkody. Wiedzieli, że jest człowiekiem sprawiedliwym i bardzo odpowiedzialnym, a to wystarczyło, by mógł być dobrym biskupem. Przyszłość potwierdziła, że mieli rację. W ciągu ośmiu dni Ambroży przygotował się, przyjął chrzest i pozostałe sakramenty, a 7 grudnia 374 r. został konsekrowany na biskupa Mediolanu. Nowy biskup wiedział, jak małe kompetencje posiada w zakresie znajomości Pisma Świętego i prawd objawionych, dlatego swoje duszpasterzowanie rozpoczął od gruntownego studiowania Biblii i literatury chrześcijańskiej. Miało to służyć jego przepowiadaniu. Wnet zasłynął jako kaznodzieja; podziwiał go św. Augustyn. Św. Ambroży żył i działał w okresie, kiedy dopiero zaczynały się kształtować stosunki Kościoła z państwem (władzą cesarską). Jego postawa i poczynania w tej dziedzinie miały znaczący wpływ na przyszłość tych stosunków. Inicjatywy biskupa Mediolanu były też próbą określenia miejsca Kościoła w społeczeństwie. Z tego też punktu widzenia należy oceniać słynne "potyczki" Ambrożego z władzą cesarską. Najgłośniejszym był konflikt Ambrożego z cesarzem Teodozjuszem. Powodem była rzeź dokonana z rozkazu cesarza w Tessalonikach. Podczas lokalnych zamieszek zginął tam jeden z oficerów rzymskich. W odwecie cesarz zarządził masakrę ludności; mieszkańców zgromadzonych w cyrku zaatakowali żołnierze. Zginęło prawie 700 osób. Wówczas biskup Ambroży nałożył na cesarza obowiązek odbycia pokuty. O dziwo, Teodozjusz uznał swój grzech i zgodził się na określoną przez biskupa pokutę, co było wyrazem wielkiego autorytetu biskupa Ambrożego. Za jego sprawą świat zrozumiał, że władca w Kościele jest tylko wiernym - niczym więcej - i obowiązują go te same zasady Bożego Prawa, które normują życie wszystkich. Sprecyzowane przez św. Ambrożego ustawienie władcy wobec Bożego Prawa, na straży którego stoi biskup, stało się normą w Kościele katolickim i obowiązuje do dziś. Potknął się o tę normę w XVI w. Henryk VIII, który po popełnieniu grzechu, nie chcąc pokutować, wolał oderwać cały Kościół angielski od biskupa Rzymu. Ten zaś, stając na straży Bożego Prawa, nie mógł przyjąć innego rozwiązania. Wspomnienie postaci św. Ambrożego przypomina bardzo trudne zagadnienie relacji Kościoła do państwa, zwłaszcza wtedy, gdy władzę w państwie sprawuje katolik. Ten bowiem jako wierzący musi się nieustannie liczyć z Bożym Prawem. Nie chodzi tu tylko o decyzje, ale i o zachowanie Bożego Prawa w życiu osobistym, które dla podwładnych jest niepisaną normą postępowania. Stąd do historii św. Ambroży przeszedł nie tyle jako teolog, ile jako odważny biskup, wzywający władców (dzisiaj sprawujących władzę na różnym szczeblu życia demokratycznego) do zachowania Prawa Bożego. Św. Ambroży zmarł w Wielką Sobotę 4 kwietnia 397 r. Został pochowany w Mediolanie. Do dziś pozostaje postacią wręcz symboliczną dla tego miasta. Zdumiewała jego aktywność, co podkreślił biograf, notując z podziwem, że po śmierci Ambrożego, jego obowiązki katechetyczne musiały być podzielone między pięciu kapłanów.
CZYTAJ DALEJ

Pożegnali swojego duszpasterza

2024-12-07 22:03

Marek Białka

    - W czasach, kiedy media kreują obraz współczesnego świata nie zawsze zgodny z rzeczywistością, On szedł autentyczną drogą prawdy i nigdy z niej nie zbaczał - mówił we wstępie do homilii pogrzebowej bp Stanisław Salaterski, tarnowski sufragan, wspominając wieloletniego proboszcza parafii św. Floriana w Uszwi.

Główny celebrans zacytował również fragment testamentu, jaki zostawił po sobie zmarły Kapłan, nomen omen zaczerpnięty w testamentu ks. Piotra Pupina, zmarłego 10 sierpnia 1979 roku w Wilnie.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję