Kardynał Mario Zenarin, nuncjusz apostolski w ogarniętej wojną domową Syrii, ukończy 5 stycznia 75 lat. Osiągnie więc granicę wieku, w którym – zgodnie z prawem kanonicznym - biskupi i dyplomaci watykańscy muszą zwrócić się do papieża o zgodę na odejście ze sprawowanego przez nich urzędu.
Niezwykle rzadko zdarza się, żeby papież obdarzał godnością kardynała urzędującego nuncjusza. Ogłaszając nazwiska nowych kardynałów w październiku 2016 roku Franciszek powiedział jednocześnie, że kard. Zenari pozostanie na swoim dotychczasowym stanowisku „w umiłowanej i umęczonej Syrii”. Nuncjusz przyjął te słowa jako „wyraźny znak solidarności z cierpiącą ludnością Syrii”.
Mario Zenari urodził się 5 stycznia 1946 w Villafranca w północnych Włoszech. Święcenia kapłańskie przyjął 5 lipca 1970, jest specjalistą w zakresie prawa kanonicznego. Służbę w dyplomacji Stolicy Apostolskiej rozpoczął w 1980, pracując w placówkach watykańskich w Niemczech, Rumunii, Kolumbii, Senegalu i Liberii.
Od 1994 przez kilka lat pracował w Wiedniu jako stały przedstawiciel Stolicy Apostolskiej przy Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej i Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, a także jako stały obserwator Stolicy Świętej przy Biurze Narodów Zjednoczonych.
W lipcu 1999 papież mianował go nuncjuszem apostolskim w Wybrzeżu Kości Słoniowej i Nigrze i Burkina Faso, wynosząc go jednocześnie do godności arcybiskupa (sakrę przyjął 25 września tegoż roku). 10 maja 2004 abp Zenari został nuncjuszem na Sri Lance, a w cztery lata później, w grudniu 2008, papież Benedykt XVI mianował go nuncjuszem apostolskim w Syrii. Jest jedynym kardynałem wśród czynnych nuncjuszy.
„Działalność instytucji katolickich ma podstawowe znaczenia dla odbudowania zaufania w kraju, który jest bliski utraty nadziei” – tak obecną sytuację w Syrii ocenia nuncjusz apostolski w tym kraju, kard. Mario Zenari. Naród jest naznaczony głębokimi ranami fizycznymi, ekonomicznymi oraz społecznymi, spowodowanymi trwająca od 10 lat wojną, sankcjami oraz kryzysem sanitarnym spotęgowanym przez pandemię koronawirusa. Te wszystkie rany można zdaniem hierarchy uleczyć dzisiaj jedynie „bronią miłosierdzia”.
W szczególnie trudnej sytuacji są w tej chwili młodzi Syryjczycy, którzy nie widzą dla siebie szans na pozostanie w kraju. Według źródeł ONZ 83 proc. społeczeństwa żyje poniżej progu ubóstwa. Pandemia COVID-19 zwielokrotniła cierpienia fizyczne ludności już dotkniętej przez konflikty zbrojne, nawet przy uwzględnieniu, że dane wskazują na ograniczoną liczbę zarażeń. Kard. Zenari zauważa jednak, że wirus atakuje w bardzo szczególnej sytuacji, gdzie szpitale znajdują się w ekstremalnych warunkach i funkcjonują jedynie w niewielkiej części. Cały czas muszą nieść pomoc poszkodowanym przez wojnę oraz trwale okaleczonym.
„Wiara jest dynamicznym przejściem od centrum mojego jestestwa do serca Boga. Tu nie chodzi po prostu o umysłowe dojście do pewnych poglądów czy zasad. Jest to aktywne i dynamiczne poświęcenie się sprawom, za które Jezus oddał życie” (Jose Maniparambil). Jezus oddał życie za nas i wielokrotnie prosił uczniów, czyli także nas, byśmy tę nowinę głosili całemu światu. Prosił byśmy nie żyli sami dla siebie w zamkniętej przestrzeni kościoła tylko szli, byli w ruchu, ogłaszali Jego Królestwo na ziemi. Misję taką otrzymujemy także w Ewangelii św. Mateusza: „Idźcie więc i pozyskujcie uczniów we wszystkich narodach… A oto ja jestem z wami przez wszystkie dni aż do kończenia świata”. Jako osoby wierzące, jako Kościół jesteśmy wezwani i zobowiązani do pójścia za słowami Jezusa i czynienia uczniów, jesteśmy wezwani do dawania świadectwa, do ogłaszania Jego żywej obecności w świecie, Jego zainteresowania losami człowieka.
W Kępnie (południowa Wielkopolska) potraktowaliśmy te słowa bardzo poważnie i wychodzimy z orędziem zmartwychwstałego Jezusa na ulicę m.in. organizując od trzech lat plenerowe eventy ewangelizacyjne. W minionych dwóch latach opieraliśmy się na propozycji Witka Wilka i Fundacji ZaNim, będąc współorganizatorami trzydniowej Strefy Mocy. Na spotkaniach tych słuchaliśmy konferencji Witka oraz Krzysztofa Sowińskiego, ale także braliśmy udział w uwielbieniu m.in. z udziałem Michała Króla, Scholi Adonai, Mocnych w Duchu, Marty Ławskiej-Zawadzkiej, czy Redhead Hero. Oba spotkania odbywały się w przestrzeni miejskiego amfiteatru i przyciągnęły kilka tysięcy uczestników.
Ks. Eryk Dobrzański, Diecezjalny Moderator ERMu z grupą dzieci należących do ERM-u
Eucharystyczny Ruch Młodych (ERM) to jedna z propozycji pogłębienia i ożywienia życia religijnego wśród dzieci i młodzieży. Wspólnoty ERM-u działają na całym świecie. W Polsce są obecne w kilkunastu diecezjach.
Początki ruchu wiążą się z Kongresem Eucharystycznym w Lourdes w 1914 r. Jego uczestnicy zauważyli potrzebę głębszego wdrożenia dzieci w temat Eucharystii. Zrodził się więc pomysł, aby stworzyć wspólnotę, która się tym zajmie. Nazwano ją Ligą Eucharystyczną, później przybrała ona nazwę Dziecięcej Krucjaty Modlitwy. – Rok 1914 to czas, kiedy papież Benedykt XV widział już niebezpieczeństwo wojny i prosił, żeby szczególnie dzieci i młodzież, zaangażowani w taką krucjatę modlitwy, modlili się o pokój. I dzięki tym dwóm wydarzeniom, kongresowi i prośbie papieża, powstała grupa modlitewna dzieci, która od 1915 r. przyjęła nazwę Krucjata Eucharystyczna. To właśnie ona miała na celu gromadzić najmłodszych, którzy stanowili taką armią papieską i omadlali intencje papieża. Później nazwa została zmieniona na Eucharystyczny Ruch Młodych – mówi o początkach ruchu ks. Eryk Dobrzański, diecezjalny moderator ERM-u i dodaje, że również dzisiaj ERM ma za zadanie zanosić modlitwę w intencjach, które papież nosi w swoim sercu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.