Reklama

Umarłych pogrzebać godnie

W listopadzie częściej niż w innych miesiącach myślimy i rozmawiamy o śmierci. Świat rozwija się i nowoczesność dotyka również ostatniej ziemskiej drogi człowieka - pogrzebu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Choć jeszcze nie tak dawno byłoby to w Polsce nie do pomyślenia, to dziś coraz częściej ludzie podejmują decyzje o kremacji zwłok, pozostawiając taką ostatnią wolę swoim najbliższym. Większość czyni to ze względów praktycznych, argumentując brakiem miejsc na cmentarzach, względami higienicznymi, mniejszymi kosztami pochówku czy złymi doświadczeniami związanymi z pogrzebami… Jednak zdarzają się również i tacy, którzy czynią to z pobudek antyreligijnych, chcąc na przykład zanegować fakt zmartwychwstania ciał przy końcu świata.
Przez wiele lat Kościół katolicki zabraniał spopielania zwłok, w Polsce ta forma pochówku nie była praktykowana. Obecnie stanowisko Kościoła wyrażone jest w Kodeksie Prawa Kanonicznego: „Kościół usilnie zaleca zachowanie pobożnego zwyczaju grzebania ciał zmarłych. Nie zabrania jednak kremacji, jeśli nie została wybrana z pobudek przeciwnych nauce chrześcijańskiej” (kan. 1176 §3). Kościół nie sprzeciwia się kremacji, ale wymaga, by po spopieleniu ciała chrześcijanina urnę z prochami ludzkimi otoczyć właściwym szacunkiem, a pogrzeb odprawić według rytuału pogrzebowego Kościoła katolickiego.
O szacunku dla ludzkiego ciała mówi Katechizm Kościoła Katolickiego: „Ciała zmarłych powinny być traktowane z szacunkiem i miłością wypływającą z wiary i nadziei zmartwychwstania. Grzebanie zmarłych jest uczynkiem miłosierdzia względem ciała; jest uczczeniem dzieci Bożych, będących świątynią Ducha Świętego” (2300). „Kościół zezwala na kremację zwłok, jeśli nie jest ona przejawem podważania wiary w zmartwychwstanie ciała” (2301).

Anna Bensz-Idziak

* * *

W związku z coraz popularniejszą w Polsce praktyką kremacji zwłok, częstymi przypadkami obrzędu złożenia urny w grobie bez udziału kapłana Episkopat Polski przygotował wskazania dotyczące obrzędów pogrzebu związanego z kremacją zwłok.
(„Dodatek do obrzędów pogrzebu. Obrzędy pogrzebu związane z kremacją zwłok. Obrzęd złożenia urny w grobie”, Katowice 2011).
„Zaleca się w nich zachowanie dotychczasowego zwyczaju grzebania ciał zmarłych, jednocześnie dopuszczając kremację zwłok, jeśli jednak nie została wybrana z pobudek przeciwnych nauce i wierze chrześcijańskiej. Wiernym należy przypominać o pierwszeństwie tradycyjnego grzebania ciała, a także o celach obrzędów pogrzebowych, jakimi są: uczczenie zmarłego, prośba o Bożą pomoc dla niego oraz pocieszenie żywych nadzieją” (kan. 1176 KPK). Kościół preferuje tradycyjny pochówek ciała ludzkiego w trumnie, gdyż pełniej wyraża on wiarę w zmartwychwstanie i lepiej oddaje cześć ciału zmarłego (to właśnie ciału a nie prochom oddaje się cześć podczas liturgii).
Obrzędy pogrzebowe - Mszę św. z ostatnim pożegnaniem włącznie - z udziałem rodziny i wspólnoty parafialnej zasadniczo należy odprawić w kościele, kaplicy cmentarnej lub pomieszczeniu krematorium przed kremacją zwłok, według form podanych w „Obrzędach pogrzebu dostosowanych do zwyczaju diecezji polskich” (Katowice 1991).
Dopełnieniem uroczystości pogrzebowej - bez zewnętrznej okazałości - jest złożenie urny w grobie lub w kolumbarium (ściana lub kaplica na cmentarzu), z udziałem najbliższej rodziny, z zastosowaniem przypisanego obrzędu (zob. „Dodatek do obrzędów pogrzebu”).
Jedynie w uzasadnionych przypadkach, np. przy sprowadzeniu urny z prochami z zagranicy, podane w rytuale obrzędy pogrzebowe można sprawować nad samą urną, którą stawia się na podwyższeniu przed prezbiterium, obok zapalonego paschału.
Wytyczne Episkopatu Polski dotyczące pogrzebu związanego z kremacją wyraźnie przeciwstawiają się dotychczasowej praktyce pogrzebu odprawianego po spaleniu ciała, traktującej urnę na równi z trumną z ciałem zmarłego. Sprawa godnego pochówku ludzkiego ciała to wyzwanie dla duszpasterzy, a przypomnienie nowych wskazań w tej materii jest dobrą okazją do podjęcia na ambonie czy podczas katechezy tematu śmierci i znaczenia chrześcijańskiego pogrzebu.

Ks. Zbigniew Kobus, Referent ds. Liturgii

W trakcie obrad 356. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, odbywającego się w październiku w Przemyślu, biskupi przyjęli tekst listu pasterskiego „O szacunku dla ciała zmarłego i obrzędach pogrzebu związanych z kremacją zwłok”. Będzie on odczytany we wszystkich kościołach w Polsce w niedzielę 13 listopada.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mario na Piaskach do której z pieśniami szli karmelici skrzypiąc trzewikami módl się za nami

2024-05-15 20:45

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

pl. wikipedia.org

Matka Boża Piaskowa

Matka Boża Piaskowa

W naszej majowej wędrówce, której szlak wyznaczył ks. Jan Twardowski docieramy dziś do Krakowa, by na chwilę zatrzymać się w cieniu karmelitańskiej duchowości. Po kilku dniach wędrówki przybyliśmy ponownie do Krakowa, gdzie na przedmieściach dawnego miasta – zwanym „Na Piasku” znajduje się ufundowany przez Władysława Jagiełłę i jego małżonkę Jadwigę kościół ojców karmelitów. To w tej świątyni uklękniemy dziś przed obrazem Matki Bożej Piaskowej, nazywanej też „Panią Krakowa”.

Obraz, który zatrzymuje dziś nasza uwagę znajduje się w kaplicy przy kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Jest jednym z najpopularniejszych wizerunków Bogurodzicy w mieście. Wizerunek jest nietypowy w porównaniu do tych, które widzieliśmy do tej pory. Nie jest rzeźbą ani obrazem malowanym na desce czy płótnie. Ten, przed którym dziś się zatrzymujemy zgodnie z myślą ks. Jana jest malunkiem wykonanym na tynku.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Kard. Müller: Komunizm jest zasadniczo ateizmem

2024-05-16 09:10

[ TEMATY ]

ateizm

komunizm

Kard. Müller

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kard. Gerhard Ludwig Müller

„Czy idee komunizmu można wykorzystać do uzasadnienia postulatów i idei chrześcijaństwa oraz ich realizacji?” - na to pytanie odpowiada w rozmowie z niemieckim prawnikiem, politologiem i filozofem, Lotharem C. Rilingerem były prefekt Kongregacji Nauki Wiary, kardynał Gerhard Ludwig Müller. Wywiad ukazał się na portalu kath.net.

Lothar C. Rilinger: Zacznijmy od pytania teologicznego. Czy Bóg, Trójjedyny Bóg chrześcijaństwa, ma swoje miejsce w komunizmie?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję