Reklama

Port z żołnierską tradycją bije rekordy

Dynamicznie rośnie ruch pasażerski w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach - sierpień br. był jeszcze lepszy niż rekordowy lipiec, kiedy lotnisko pobiło historyczny rekord polskich portów regionalnych w liczbie odprawionych pasażerów, w ciągu jednego miesiąca obsługując 338 019 pasażerów. W sierpniu wynik ten został poprawiony: odprawiono 343 007 pasażerów, tj. o ponad 30 tys. więcej (+10%) niż w tym samym miesiącu ub.r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sierpniu br. w porównaniu z sierpniem 2010 r. wzrost zanotowano zarówno w ruchu czarterowym, jak i regularnym. W ruchu czarterowym odprawiono 169 569 pasażerów, co stanowi wzrost o 21%. Z usług przewoźników regularnych na rejsach z Katowice Airport skorzystało 172 831 pasażerów - o 0,4% więcej niż w sierpniu zeszłego roku. Od początku 2011 r. w Katowice Airport odprawiono o ponad 90 tys. więcej pasażerów (+5,5%, czyli 1 740 987), niż przez pierwsze osiem miesięcy zeszłego roku. Prognozuje się, że do końca tego roku na pyrzowickim lotnisku zostanie odprawionych 2,55 mln pasażerów. Będzie to najlepszy wynik w historii lotniska.

Żołnierska tradycja

W miejscu, gdzie obecnie znajduje się Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach i gdzie codziennie przewija się tysiące podróżnych - pasażerów linii lotniczych, pierwsi byli żołnierze. W roku 1940 niemiecka Luftwaffe rozpoczęła na łąkach wokół Pyrzowic budowę lotniska polowego. Niemcy wytyczyli trzy bitumiczno-betonowe pasy o długości od 1000 do 1500 m, jednakowej szerokości 50 m. Lotnisko służyło do przeładunku materiałów wojskowych z samolotów lecących z głębi III Rzeszy, zaopatrujących oddziały na froncie wschodnim. W końcowym okresie II wojny światowej na lotnisku testowano samoloty rakietowe Messerschmitt 163 Komet. Od 1945 r. do 1951 r. na lotnisku stacjonowali żołnierze Armii Czerwonej. Na początku lat 50. czerwonoarmiści przekazali lotnisko Ludowemu Wojsku Polskiemu. Rozpoczął tu stacjonowanie utworzony 17 kwietnia 1951 r., 39. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Po raz pierwszy Pyrzowice zostały udostępnione dla ruchu pasażerskiego 6 października 1966 r., kiedy to z lotniska wystartował pierwszy samolot Polskich Linii Lotniczych LOT do Warszawy. W tym czasie piloci samolotów pasażerskich korzystali z wojskowych pomocy nawigacyjnych oraz byli prowadzeni przez wojskowych kontrolerów przestrzeni powietrznej. Wraz z uruchomieniem połączeń pasażerskich w Pyrzowicach rozpoczęły się pierwsze inwestycje w infrastrukturę cywilną. Do końca 1969 r. powstał niewielki terminal pasażerski (o powierzchni 550 m kw.), drogi kołowania i przeddworcowa płyta postojowa. Ciągle niewielki ruch pasażerski odbywał się do 28 października 1990 r., kiedy to z Pyrzowic odleciał do Warszawy ostatni rejsowy samolot PLL LOT. Rozpoczął się okres zastoju, spowodowanego zawirowaniami politycznymi w Polsce, związanymi ze zmianą systemu. W celu budowy, właściwie od podstaw, komunikacji lotniczej Górnego Śląska z resztą kraju i świata, władze wojewódzkie wyszły z propozycją powołania spółki mającej rozwinąć tę zaniedbaną, a jakże ważną dla rozwoju regionu gałąź transportu. W pierwszym kwartale 1991 r. powstało Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Po półwieczu przerwy

Dzięki staraniom władz GTL SA, 2 lipca 1992 r. PLL LOT wznowiły połączenie lotnicze z Warszawą, a 27 marca 1993 r. niemieckie linie lotnicze Lufthansa lotem do Frankfurtu zainaugurowały po 54 latach przerwy pierwsze połączenie zagraniczne z pyrzowickiego lotniska. Wraz z powolnym wzrostem ruchu, rozpoczęto prace nad rozbudową cywilnej infrastruktury, wtedy jeszcze współużytkowanego wraz z wojskiem lotniska. Prace te zdecydowanie przyspieszyły po przekazaniu 1 maja 1994 r. lotniska w zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA. 7 października 1994 r. otwarto uroczyście zmodernizowany terminal pasażerski. W sierpniu 1996 r. rozpoczęto prace nad budową hal cargo, które uroczyście otwarto w lutym roku 1997. We wrześniu 1998 r. zakończono drugi etap budowy hal cargo. W 2000 r. zakończono pierwszy etap rozbudowy płyt postojowych, dróg kołowania oraz pasa startowego. Ostateczne zakończenie prac nad wydłużeniem o 420 m drogi startowej nastąpiło w lipcu 2001 r. Aktualnie liczy ona 2800 m długości. W 2004 r. nastąpiła inauguracja lotów z MPL Katowice węgierskiej niskokosztowej linii lotniczej Wizz Air. W sierpniu 2004 r. zakończono rozbudowę terminalu pasażerskiego, zwiększając jego powierzchnię do 7 600 m kw., co przełożyło się na wzrost przepustowości do 1,7 mln pasażerów.

Rozwoju ciąg dalszy

Gwałtowny wzrost ruchu pasażerskiego w MPL Katowice, spowodowany wejściem Polski do Unii Europejskiej i pojawieniem się na polskim niebie niskokosztowych przewoźników lotniczych, wymusił zintensyfikowanie prac nad rozbudową infrastruktury MPL Katowice. Jednym z ważnych elementów było poprawienie dojazdu do portu z centrum konurbacji górnośląskiej. W związku z powyższym rozpoczęto budowę drogi ekspresowej S1. Oddaną ją do użytku 20 listopada 2006 r. Połączyła ona port lotniczy w Pyrzowicach z węzłem drogowym w Podwarpiu i zapewniła łatwy, szybki i komfortowy dojazd do lotniska. Największą ze wszystkich inwestycji realizowanych przez ponad 16 lat funkcjonowania Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, jest oddany oficjalnie do użytku 30 lipca 2007 r. Terminal Pasażerski B. Dzięki niemu na pyrzowickim lotnisku może zostać rocznie odprawionych w komfortowych warunkach do 3,6 mln pasażerów. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice cały czas się rozwija. W niedalekiej przyszłości planowana jest kolejna rozbudowa płyt postojowych, budowa trzeciego terminalu pasażerskiego oraz nowej drogi startowej.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: dziękczynienie za dar przyjęcia I Komunii Świętej

2024-05-15 17:34

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Pierwsza Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

Przyjeżdżają, aby podziękować za dar przyjęcia I Komunii Świętej. To czas dziękczynienia dzieci, ale i rodziców, katechetów, duszpasterzy - docierają na Jasną Górę ze wszystkich stron Polski.

- Tworzymy piękną rodzinę, bo jesteśmy tu wspólnie z dziećmi, ich rodzicami, opiekunami, nauczycielami - zauważył proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela z Chełma z diec. tarnowskiej ks. Jerzy Bulsa.

CZYTAJ DALEJ

Nakładają Europejczykom ciężary nie do uniesienia, których oni sami nie dźwigają

2024-05-15 07:00

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

O co chodzi w nadchodzących wyborach europejskich? Dotyczą głównie dwóch instytucji: Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, które od lat są zdominowane przez jedną stronę europejskiej sceny politycznej, więc sam akt wyborczy teoretycznie powinien wzbudzać raczej nikłe zainteresowanie wyborców, a jednak przynajmniej w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat frekwencja przy eurowyborach wzrosła dwukrotnie.

Panowało również do niedawna przekonanie, że przy tych wyborach lepsze wyniki osiągają partie sprzyjające unijnemu mainstreamowi, a jednak pięć lat temu stało się inaczej i to Prawo i Sprawiedliwość zdobyło 45,38% głosów, co jest jak dotąd rekordowym poparciem wyborczym w Polsce od 1989 roku. Takiego wyniku od czasu reglamentowanej rewolucji z 1989 roku nie zdobyło żadne ugrupowanie. Jakie były przyczyny takiego wyniku? Powodów było kilka, ale najistotniejszym była chęć pokazania Unii Europejskiej żółtej kartki. Ściślej rzecz biorąc nie UE, tylko politykom sprawującym władzę w unijnych instytucjach, co jest istotnym rozróżnieniem, bo bycie przeciwnikiem ich polityki nie jest równoznaczne z byciem przeciwko samej Wspólnocie, co od lat próbują sugerować niektórzy politycy w naszym kraju.

CZYTAJ DALEJ

Mario na Piaskach do której z pieśniami szli karmelici skrzypiąc trzewikami módl się za nami

2024-05-15 20:45

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

pl. wikipedia.org

Matka Boża Piaskowa

Matka Boża Piaskowa

W naszej majowej wędrówce, której szlak wyznaczył ks. Jan Twardowski docieramy dziś do Krakowa, by na chwilę zatrzymać się w cieniu karmelitańskiej duchowości. Po kilku dniach wędrówki przybyliśmy ponownie do Krakowa, gdzie na przedmieściach dawnego miasta – zwanym „Na Piasku” znajduje się ufundowany przez Władysława Jagiełłę i jego małżonkę Jadwigę kościół ojców karmelitów. To w tej świątyni uklękniemy dziś przed obrazem Matki Bożej Piaskowej, nazywanej też „Panią Krakowa”.

Obraz, który zatrzymuje dziś nasza uwagę znajduje się w kaplicy przy kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Jest jednym z najpopularniejszych wizerunków Bogurodzicy w mieście. Wizerunek jest nietypowy w porównaniu do tych, które widzieliśmy do tej pory. Nie jest rzeźbą ani obrazem malowanym na desce czy płótnie. Ten, przed którym dziś się zatrzymujemy zgodnie z myślą ks. Jana jest malunkiem wykonanym na tynku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję