Reklama

Szkolne ćwiczenia wielkopostne

Niedziela świdnicka 13/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej jest wszechstronny rozwój ucznia. Mając na uwadze fakt, że człowiek jest istotą psychofizyczną, oprócz niezwykle ważnego kształtowania intelektu człowieka istnieje potrzeba rozwoju duchowego. Wszyscy podejmujący się pracy z dziećmi i młodzieżą, są świadomi tej potrzeby. Niezastąpioną rolę w tym względzie mają rodzice. Szkoła jest miejscem zdobywania wiedzy, ale również miejscem kształtowania charakterów. Jest instytucją, która może stanowić pomoc dla rodziców w wypełnianiu obowiązku wychowywania młodych ludzi. Słowo „wychowanie” dobrze obrazuje proces, jaki dokonuje się w człowieku. Rodzina i szkoła mają „wydobywać na zewnątrz”, czyli „wychowywać” to, co w człowieku jest ukryte. Wielki Post jest szczególnym czasem, kiedy mamy wydobywać na zewnątrz pokłady dobra, w jakie wyposażył nas Pan Bóg. Dlatego organizowane są w szkołach rekolekcje wielkopostne.
- Rekolekcje są potrzebne, ponieważ kształtują światopogląd. Ten czas jest pomocny w kształtowaniu charakteru, a to nie dokonuje się tylko w domu - stwierdza Bernard Wiecha, ojciec uczennicy gimnazjum.

Zgoda państwa

Rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie warunków i sposobów organizowania nauki religii w publicznych szkołach i przedszkolach na temat szkolnych rekolekcji wielkopostnych stanowi: „Uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych, jeśli religia lub wyznanie, do którego należą, nakłada na swoich członków tego rodzaju obowiązek” (§ 10. 1). To ważne, że odpowiedzialni z ramienia władzy państwowej, zauważając potrzebę rozwoju duchowego młodego pokolenia, dają możliwość organizowania czasu refleksji i zadumy, bo tym właśnie mają być rekolekcje wielkopostne. Dobra organizacja tego czasu jest owocem współpracy pomiędzy parafią a szkołą. Jest niezbędna, aby nie był to czas zmarnowany. Stąd rodzą się ciekawe pomysły związane z organizacją szkolnych rekolekcji wielkopostnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Głos Kościoła

Dyrektorium Katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce stwierdza, że celem rekolekcji wielkopostnych jest pogłębienie u uczniów więzi z Chrystusem i z Kościołem, a także uzupełnienie nauki religii o wymiar inicjacyjny. Rekolekcje szkolne podejmują również zadania ewangelizacyjne wobec środowiska szkolnego.
- Czas rekolekcji wielkopostnych jest ogromną szansą dla Kościoła - stwierdza ks. Marek Korgul, dyrektor Wydziału Katechetycznego Świdnickiej Kurii Biskupiej. - Cenne jest prawodawstwo państwowe umożliwiające przeżywanie uczniom rekolekcji w odpowiednim klimacie. Często łączone jest prowadzenie rekolekcji z zajęciami szkolnymi. Tu też zauważam pozytywy, gdyż wówczas powstaje korelacja z wyjątkowością czasu rekolekcyjnego i zwyczajnym funkcjonowaniem w środowisku szkolnym - mówi wikariusz biskupi ds. katechezy.

Pomysły

Zauważając potrzebę, mając zgodę władzy państwowej i wytyczne Kościoła, organizowane są w wielu miejscach naszej diecezji szkolne rekolekcje wielkopostne. O ich efektywności zdecyduje czas. Jeśli wpłyną pozytywnie na umacnianie więzi młodych ludzi z Chrystusem, a nawet doprowadzą do zażyłości z Nim, wówczas cel zostanie osiągnięty. Potrzeba współpracy z łaską Bożą jest konieczna zarówno ze strony uczestników rekolekcji, jak i tych, którzy je prowadzą i organizują. Niewątpliwie świadomy tej potrzeby był ks. prał. Andrzej Raszpla, proboszcz parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Wałbrzychu. Do poprowadzenia tegorocznych szkolnych rekolekcji wielkopostnych w Zespole Szkół Integracyjnych w Wałbrzychu zaprosił ks. Jerzego Rząsowskiego, pułkownika Armii Stanów Zjednoczonych.
- Mając na uwadze istotną rolę, jaką odgrywa prowadzący rekolekcje, poprosiłem o to mojego kolegę - ks. Jerzego - mówi ks. Andrzej Raszpla. - Uważam, że ciekawa postać kapelana Armii Stanów Zjednoczonych z pewnością zainteresuje uczniów, a to pomoże dotrzeć do nich z przesłaniem ewangelicznym.
- Młodzi potrzebują wzorców. Ksiądz-żołnierz, który prowadzi rekolekcje w naszej szkole jest świadkiem istniejącej w każdym środowisku potrzeby wiary i moralności - stwierdza Katarzyna Nowak, matka Michała uczęszczającego do ZSI w Wałbrzychu.
- Pragnę, aby młodzi odkryli siebie i pozostali wierni swoim marzeniom, które będą zweryfikowane przez pryzmat Objawienia, ponieważ wierzę, że jedynie w Chrystusie możemy dojść do miłości - tak o zamierzonym celu rekolekcji mówi ks. Jerzy.

Reklama

Ksiądz-żołnierz

Ks. Jerzy Rząsowski do pracy w Stanach Zjednoczonych wyjechał w 1989 r. Najpierw pełnił posługę duszpasterską w Buffalo. Po wybuchu wojny w Zatoce Perskiej armia potrzebowała kapelanów. Trafił do szkoły oficerskiej. Najpierw niósł wsparcie uchodźcom z Haiti i Kuby w bazie Guantánamo, później amerykańskim żołnierzom, m.in. w Bośni, Kosowie, Macedonii, Albanii, Egipcie oraz w Iraku. Przebywał w bazach wojskowych w USA (m.in. Redstone Arsenal). Do 2009 r. służył w amerykańskim kontyngencie wojskowym w Japonii. Obecnie został oddelegowany do kwatery głównej Paktu Północnoatlantyckiego (NATO) w Brukseli.
- Moja praca jest specyficzną służbą, ale kapelan w szpitalu, w hospicjum ma również specyficzne zadania, kapelan w więzieniu ma specyficzne wyzwania - stwierdza ks. Jerzy. - Realizacja tych zadań jest trudna, ale możliwa - dodaje.

Trzeba mieć marzenia

W ludzkie życie wpisane są marzenia. Mogą one dotyczyć różnych spraw. Ks. Jerzy zapytał uczestników rekolekcji, jakie mają marzenia. Młodzi ludzie marzą o ukończeniu studiów, o założeniu rodziny, o posiadaniu własnego samochodu i mieszkania. W swoich naukach zachęcał, aby te marzenia określić i realizować, nie zapominając o największym, choć często ukrytym marzeniu ludzkim związanym z nieśmiertelnością.
- Zawsze marzyłem, aby być księdzem, aby być żołnierzem. Zawsze chciałem podróżować - mówił do młodych ludzi ksiądz pułkownik. - Te marzenia się spełniły. Ale wiem, że największe pragnienie mojego życia, to zjednoczenie z moim Bogiem. Do tego dążymy, rozwijając się duchowo.

Reklama

Rozwój duchowy

Rekolekcjonista ma wielkie doświadczenie w pracy z żołnierzami, którzy potrzebują wsparcia duchowego. Bezpośrednia styczność z niebezpieczeństwem utraty życia na polu walki jest przyczyną „odzywania” się elementu duchowego. Zachęcając do dbania o rozwój duchowy, ks. Jerzy przytoczył wyniki badań przeprowadzonych wśród żołnierzy amerykańskich, które stwierdzają, że żołnierze uczestniczący regularnie w jakiejkolwiek formie religijnej aktywności, mają ok. 30-40% mniej problemów emocjonalnych.
- Jeżeli stracisz najbliższą osobę, jeżeli stracisz zdrowie, jeżeli stracisz pieniądze, pozycję, to, co ci zostaje? - pytał młodych ludzi rekolekcjonista.

Przykłady z życia

Ksiądz pułkownik przytaczał wiele przykładów z pracy kapelana armii amerykańskiej, które stanowią przestrogę dla młodzieży.
- Ksiądz mówił o zwyczajnych rzeczach, ale bardzo ważnych w życiu - zaznacza Katarzyna Przygodzka, uczennica I Liceum Ogólnokształcącego w Wałbrzychu.
Aby uczniowie nie przegrali życia, mówił o problemach, które stały się doświadczeniem jego podopiecznych. Opowiedział m.in. historię żołnierza, który kilka lat przed emeryturą został zdegradowany i osadzony w więzieniu za zażywanie narkotyków. Stany depresyjne, których wielu żołnierzy doświadcza, zamykają ich na normalne życie. Młodzi też często tracą nadzieję. Dzięki doświadczeniu Boga w duchowości uchodźcy w bazie Guantánamo, żołnierze biorący udział w konfliktach zbrojnych w Kosowie, Iraku przetrwali najtrudniejsze chwile.
- Nauczcie się położyć dobre podstawy pod swoje życie - zachęcał ks. Jerzy. - To od was zależy już dzisiaj i nikt za was tego nie zrobi. Kościół tylko pomoże, wskazując prawdę. Relację do Boga kształtujesz sam.

Reklama

Odbiorcy

W rekolekcjach na wałbrzyskim Podzamczu uczestniczyli uczniowie Gimnazjum nr 9 z Zespołu Szkół Integracyjnych oraz uczniowie niektórych wałbrzyskich szkół średnich. Podczas spotkań rekolekcyjnych, które odbywały się w kościele parafialnym oraz w szkole, uczniowie byli skupieni, zadawali pytania. Świadczy to o dobrym odbiorze zarówno osoby prowadzącej rekolekcje, jak i treści przez niego przekazywanych.
- Ksiądz rekolekcjonista mówił o swoim życiu, karierze w wojsku. To było bardzo ciekawe - stwierdza Ola, uczennica klasy III. - Uważam, że te rekolekcje były szczególne, ponieważ trafiły do mnie jak żadne inne, w których dotychczas uczestniczyłam - dodaje.

Zdaniem dyrektora

- To naprawdę rewelacyjny pomysł! - mówi Jolanta Znamirowska, dyrektor Zespołu Szkół Integracyjnych w Wałbrzychu. - Te rekolekcje to spotkania, na które młodzież nie szła z obowiązku, ale z wielkiej ciekawości. Postać prowadzącego tegoroczne rekolekcje to skarbnica wiedzy o krajach, ludziach, religiach. To dzięki postaci ks. Jerzego Rząsowskiego przesłanie ewangeliczne miało inną formułę. Młodzież naszego gimnazjum w wielkim skupieniu wysłuchała nauk księdza pułkownika. Miała również wiele merytorycznych pytań. Ta forma rekolekcji sprawdziła się - stwierdza pani dyrektor.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Projekt zmian kodeksu karnego: zakazana dyskryminacja m.in. ze względu na tożsamość płciową i orientację seksualną

2024-03-27 20:19

[ TEMATY ]

prawo

Adobe Stock

Na stronach RCL opublikowano projekt ministerstwa sprawiedliwości nowelizacji Kodeksu karnego, który zakłada rozszerzenia katalogu przesłanek zakazanej dyskryminacji o kwestie płci, tożsamości płciowej, wieku, niepełnosprawności oraz orientacji seksualnej.

Na stronach rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny, który - jak zapowiada ministerstwo sprawiedliwości - ma wzmocnić ochronę przed przestępczymi zachowaniami motywowanymi przesłankami dyskryminacyjnymi ze względu na niepełnosprawność, wiek, płeć, orientację seksualną i tożsamość płciową.

CZYTAJ DALEJ

Kapłaństwo - dar Jezusa dla Kościoła

Niedziela legnicka 4/2004

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Karol Porwich/Niedziela

Bóg dał światu wielki dar kapłaństwa. On sam wybiera tych, którzy stają się ministrami Jego nieskończonej miłości, którą przekazują wszystkim ludziom. Jezus Chrystus, zanim powrócił do Ojca, ustanowił sakrament kapłaństwa, aby na zawsze zapewnić obecność kapłanów na ziemi.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Znakomite wieści dla świdnickiej katedry

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

Świdnica

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

dotacje na zabytki

Beata Moskal-Słaniewska Prezydent Świdnicy

Proboszcz katedry podczas oprowadzania gości po katedrze

Proboszcz katedry podczas oprowadzania gości po katedrze

Stolicę diecezji odwiedziła Joanna Scheuring-Wielgus, wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przywożąc ze sobą znakomite wieści dla miasta i jego dziedzictwa kulturowego.

Podczas spotkania w czwartek 28 marca ogłoszono, że katedra świdnicka, jeden z najcenniejszych zabytków Dolnego Śląska otrzyma wsparcie finansowe z corocznego programu ministerstwa. Informację przekazała w mediach społecznościowych Prezydent Świdnicy. - Z corocznego programu prowadzonego przez ministerstwo, wśród projektów zakwalifikowanych do dofinansowania, jest świdnicka katedra! Moja ulubiona figura św. Floriana, patrona strażaków, nareszcie zostanie odnowiona – napisała Beata Moskal-Słaniewska.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję