Reklama

Multimedialnie o wychowaniu

„Jak wychować dziecko na chuligana?” - ten nieco przewrotny tytuł towarzyszył kolejnemu, kwietniowemu spotkaniu z serii katechez multimedialnych, organizowanych w płockiej farze. Zarówno wyświetlony film, jak i spotkanie z gościem - dr Renatą Sikorą, psychologiem rozwojowym, miały pokazać niebezpieczne tendencje we współczesnym świecie, zmierzające do wypaczenia procesu wychowania

Niedziela płocka 21/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Żywe reakcje uczestników katechezy wywołała projekcja filmu przygotowanego przez redakcję „Frondy”, ukazującego sytuację instytucji rodziny w Szwecji. Jak podkreślono w komentarzu filmowym, 70% małżeństw w tym kraju jest rozwiedzionych, a w konsekwencji - aż tyle jest rozbitych rodzin. Bardzo symptomatyczna była wypowiedź jednej z bohaterek dokumentu, młodej Szwedki działającej w Partii Zielonych. Kobieta z całym przekonaniem mówiła o tym, że tradycyjny model rodziny jest już nieadekwatny do współczesnego społeczeństwa, dlatego jej organizacja dąży do wprowadzenia modelu małżeństw poligamicznych. Z budzącym grozę i śmiech widzów entuzjazmem opowiadała o swojej rodzinie, w której każde z małżeństw jest wielokrotnie rozwiedzione, co, jej zdaniem, bardzo ubogaca ich życie.
Do alarmujących treści przedstawionych w filmie odniosła się dr Renata Sikora. Przypomniała, że w Szwecji nie istnieje pojęcie władzy rodzicielskiej, lecz tylko opieki i odpowiedzialności. Ponadto już w 1970 r. wprowadzono tam zakaz stosowania kar cielesnych wobec dzieci. Psycholog omówiła też wpływ rozwodów rodziców na dziecko. Podkreśliła, że to wydarzenie jest zawsze dla niego traumatycznym przeżyciem; wiąże się często z koniecznością opowiedzenia się po jednej ze skonfliktowanych stron, następnie z przystosowaniem do nowych warunków życia. Dziecko, mówiła dalej psycholog, często nosi w sobie poczucie winy za rozstanie rodziców, przeżywa stany lęku i agresji, czasami usiłuje w różny sposób uporać się z tą sytuacją. Co bardzo istotne, dzieci rodziców rozwiedzionych często same rozwodzą się w dorosłym życiu, bo nie wierzą w możliwość i sens rozwiązywania konfliktów.
Dr Sikora wspomniała też o głównych modelach wychowania: autorytatywnym, autorytarnym i permisywnym, z których tylko ten pierwszy model jest właściwy i godny polecenia. Dziecko w nim wychowywane wzrasta bowiem w ciepłej i pozytywnie dopingującej atmosferze, stając się człowiekiem z ukształtowanym systemem wartości i osiągając pełnię rozwoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szwecja/ W Kirunie przeniesienie zabytkowego kościoła o 5 km zakończyło się sukcesem

2025-08-23 09:11

[ TEMATY ]

Kościół

Screen/x

W Kirunie 113-letni drewniany kościół po przebyciu 5 km na ponad 200 kołach dotarł w środę po południu do nowego centrum miasta. Spektakularna przeprowadzka była konieczna z powodu szkód wyrządzanych przez miejscową kopalnię rudy żelaza.

Szczęśliwy finał przetransportowania ważącej 672 tony świątyni podziwiał król Szwecji Karol XVI Gustaw, a także tłumy mieszkańców oraz turystów. Wydarzenie było transmitowane na żywo przez szwedzką telewizję publiczną SVT.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Matki Bożej Częstochowskiej

[ TEMATY ]

Nowenna do Matki Bożej Częstochowskiej

Karol Porwich/Niedziela

Nowenna przed Uroczystością Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej trwa od 17 do 25 sierpnia przez dziewięć kolejnych dni, podczas których odmawiamy przypisane na każdy dzień poniższe modlitwy.

CZYTAJ DALEJ

Szkoła w remoncie dusz – dokąd prowadzą reformy edukacji?

2025-08-23 21:02

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Gdy dzwonek zabrzmi inaczej 1 września 2025 roku uczniowie usłyszą szkolny dzwonek, ale jego ton nie będzie już taki sam. Ministerstwo Edukacji postanowiło gruntownie przebudować plan lekcji, kalendarz roku szkolnego i system oceniania. W życie wchodzą nowe przedmioty, zmienia się rytm ferii zimowych, wprowadzane są testy sprawnościowe i nowe metody oceniania uczniów z niepełnosprawnościami. Cele reform – jak podkreśla MEN – to przygotowanie młodzieży do rynku pracy, rozwój kompetencji cyfrowych i wyrównanie szans edukacyjnych.

Brzmi jak techniczna modernizacja. Jednak w tym całym zamieszaniu pojawia się pytanie o coś bardziej fundamentalnego – o wychowanie duchowe młodego pokolenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję