Reklama

Wiadomości

Indie: w większości stanów utrzymuje się przemoc wobec chrześcijan

W 23 (spośród 29) stanach Indii w pierwszym półroczu br. odnotowano 158 aktów przemocy wobec chrześcijan, w których wyniku m.in. 110 kobiet i 89 dzieci odniosły rany. Oznajmiło o tym w oświadczeniu, przesłanym do watykańskiej agencji misyjnej FIDES, Zjednoczone Forum Chrześcijańskie (UCF). Uruchomiło ono specjalną linię telefoniczną informującą o przypadkach przemocy i pomagającą jej ofiarom.

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

chrześcijanin

pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Według organizacji wśród 158 incydentów, zgłoszonych do "Linii Pomocy" (Helpline), 130 to ataki lub zastraszenia i pogróżki ze strony grup uprawiających przemoc, której ofiarami padali wierni zgromadzeni pokojowe w kościołach lub domach modlitwy. Oznacza to, że "praktykowanie swojej wiary staje się powodem braku bezpieczeństwa na 90 proc. obszaru Indii" – ubolewają autorzy przesłanego tekstu.

Zwrócili też uwagę na inną niepokojącą tendencję, jaką jest odrzucanie przez policję archiwizowania tzw. "First Information Record" (FIR), tzn. zgłoszeń przeciw sprawcom przestępstw. "Tylko w 24 przypadkach na 158 przyjęto FIR przeciw winnym" – stwierdzono w oświadczeniu. Odnotowano "bezczynność policji" w 11 stanach kierowanych przez partie świeckie i w 12, zarządzanych przez partie jednoznacznie hinduskie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Do stanów najbardziej wrogich chrześcijaństwu należą od dawna Uttar Pradeś, w którym stwierdzono 32 aktów przemocy, i Tamil Nadu z 31 tego rodzaju czynów. "Modus vivendi [sposób działania] we wszystkich tych zdarzeniach jest zawsze taki sam: tłum w towarzystwie policji wdziera się w czasie modlitwy do świątyni, wykrzykując slogany, bijąc wiernych, łącznie z kobietami i dziećmi. Następnie duszpasterze są aresztowani lub zatrzymani przez policję pod fałszywymi oskarżeniami o nieuczciwe nawrócenia" – napisali autorzy noty. Podkreślili, że "tego rodzaju przypadki są tak rozpowszechnione, że nikt nie ma czasu na potępianie ich: ani politycy, ani społeczeństwo obywatelskie czy przywódcy religijni".

UCF wskazuje ponadto na stały wzrost aktów przemocy wobec chrześcijan, począwszy od 2014 roku. Wtedy było ich ok. 150, w rok później i w 2016 – prawie po 200, w latach 2017 i 2018 stwierdzono już odpowiednio 250 i 300 takich przypadków. W bieżącym roku dochodzi średnio do 26 tego rodzaju incydentów miesięcznie – stwierdzono w dokumencie.

"Nikt nie powinien być prześladowany z powodu swej wiary. Niepokoi fakt, że do tych odrażających czynów sekciarskich ciągle jeszcze dochodzi nawet po całej serii wytycznych, wydanych rządowi przez Sąd Najwyższy. Policja i administracja lokalna, odpowiadające za przestrzeganie prawa i porządku, powinny działać szybko przeciw jakiemukowiek wspieraniu masowej przemocy" – oświadczyła Tehmina Arora, stojąca na czele indyjskiego oddziału Związku Broniącego Wolności (Alliance Defending Freedom - ADF), zaangażowanego w strzeżenie praw chrześcijan.

Według miejscowych środków przekazu tych czynów antychrześcijańskich dopuszczają się często ekstremistyczne grupy hinduskie, karmione "pełnymi nienawiści przemówieniami religijnymi", zamieszczanymi w internecie i w sieciach społecznościowych. Zdaniem ADF nastroje i czyny antychrześcijańskie w Indiach wzmogły się od czasu, gdy na czele rządu federalnego stanął jako premier nacjonalista hinduski Narendra Modi, który w 2019 rozpoczął swą drugą kadencję.

W Indiach żyje obecnie 966 mln wyznawców hinduizmu,m co stanowi ok. 80 proc. 1,3 miliarda mieszkańców tego kraju; na drugim miejscu są muzułmanie – 172 mln (ok. 14% ogółu), podczas gdy chrześcijan różnych wyznań jest tam 29 milionów, czyli 2,3 proc. miejscowej ludności.

2019-08-07 19:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: Bóg nie może nie wysłuchać naszej modlitwy o jedność chrześcijan

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

chrześcijanin

Ks. Krzysztof Foryś

„Bóg nie może nie słyszeć głosu swego Syna Jezusa i nie wysłuchać Jego i naszej modlitwy, aby wszyscy chrześcijanie byli naprawdę jedno” - powiedział papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. W swojej katechezie Ojciec Święty mówił o pragnieniu jedności wszystkich chrześcijan, przypominając, że nie można pogodzić się z istniejącymi podziałami i trzeba podążać ku pojednaniu i pełnej komunii. Jego słów wysłuchało na placu św. Piotra około 40 tys. wiernych. Sporym zaskoczeniem było to, że przed audiencją Ojciec Święty zaprosił dwóch chłopców do papamobile. Towarzyszyli oni jemu podczas objazdu placu przed audiencją.

Papież przypomniał, że Pan Jezus przed męką modlił się o jedność swoich uczniów, bowiem nasze przepowiadanie i świadectwo będą o tyle bardziej wiarygodne, o ile my jako pierwsi będziemy zdolni do życia w jedności i miłowania się nawzajem. Również św. Paweł nalegał na zgodę i jedność chrześcijan Koryntu. Mówiąc o dziejach podziałów Ojciec Święty zaznaczył, że kryją się za nimi zawsze pycha i egoizm. Wskazał, że każdy z członków Kościoła powinien modlić się o jedność, nie może zamykać się na dialog i spotkanie, przyjmując to wszystko, co wartościowe i pozytywne w propozycjach ludzi myślących inaczej niż my. Pan „wymaga od nas, byśmy uporczywie nie wpatrywali się w to, co nas dzieli, ale raczej na to, co nas łączy, starając się lepiej znać i miłować Jezusa i dzielić się bogactwem Jego miłości. A to konkretnie pociąga za sobą posłuszeństwo prawdzie oraz zdolność do przebaczenia sobie nawzajem, poczucia się częścią tej samej rodziny, uważania siebie za dar jeden dla drugiego i czynienie wspólnie wielu rzeczy dobrych, wielu dzieł miłosierdzia” - powiedział Franciszek. Zachęcił do wspólnego pielgrzymowania, modlenia się za siebie nawzajem i rozwijania ekumenizmu duchowego. Papież wyznał, że dziś mija 70 lat od dnia kiedy po raz pierwszy przyjął Komunię Świętą. "Ale wszyscy powinni wiedzieć, że przyjęcie Pierwszej Komunii Świętej oznacza wejście w komunię z innymi, komunię z naszymi współbraćmi w Kościele, ale także w komunię z tymi wszystkimi, którzy należą do innych wspólnot, ale wierzą w Jezusa. Dziękujmy wszyscy Panu za nasz chrzest, za naszą komunię, i aby ta komunia stała się komunią wszystkich razem" - powiedział Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję