Reklama

Poznawać, by wierzyć

W uroczystość św. Józefa 19 marca 2005 r. w Korycinie odbył się V Wojewódzki Konkurs Wiedzy Biblijnej dla uczniów z podlaskich szkół gimnazjalnych. Celem konkursu było zainteresowanie młodych ludzi problematyką biblijną.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

25 lutego w Gimnazjum nr 1 im. Niepodległości Polski w Bielsku Podlaskim, tak jak w większości podlaskich gimnazjów, odbyły się eliminacje szkolne Konkursu Wiedzy Biblijnej. Po ogłoszeniu przez katechetów informacji w klasach zgłosiło się w naszej szkole 25 uczniów z klas I-III. Naszym zadaniem było rozwiązanie testu dotyczącego przeczytanych wcześniej ksiąg Starego Testamentu (Księga Tobiasza, Pierwsza i Druga Księga Machabejska). Komisja składająca się z nauczycieli religii - Bożeny i Mieczysława Drągowskich czuwała przez dwie godziny nad przebiegiem konkursu, podczas którego mieliśmy do rozwiązania 60 testowych pytań. Wymagały one dokładnej znajomości ksiąg, łącznie z nazwami hebrajskimi, datami i określeniami miejsc wydarzeń. Efektem uczniowskich zmagań były dwa pierwsze miejsca z tą samą liczbą punktów. Ponieważ zakwalifikować się mogła tylko jedna osoba, dlatego zdecydowano o dogrywce. 28 lutego ponownie zebrała się komisja w składzie: wicedyrektor Ludmiła Siebiesiewicz oraz Bożena i Mieczysław Drągowscy, w obecności której pisaliśmy następny test. Przewagą punktów udało mi się wygrać i w ten sposób miałam reprezentować nasze gimnazjum na V Wojewódzkim Konkursie Wiedzy Biblijnej w Korycinie.
W ciągu 3 tygodni miałam przygotować do konkursu kolejne księgi Starego Testamentu (Księga Sędziów, Księga Daniela, Druga Księga Samuela). Rozpoczęło się czytanie, analizowanie i zapamiętywanie szczegółowych treści, które okazały się trudne ze względu na obco brzmiące nazwy. 19 marca wyjechaliśmy do Korycina, położonego niedaleko Białegostoku. Po przyjeździe udaliśmy się do Gimnazjum im. Solidarności, gdzie odbyło się spotkanie wszystkich biorących udział w Konkursie z jego organizatorem ks. Andrzejem Kramkowskim i dyrektorem szkoły, w której gościliśmy. Następnie przeszliśmy na salę gimnastyczną, gdzie odbyło się losowanie miejsc dla 57 gimnazjalistów z woj. podlaskiego. W ciągu godziny mieliśmy rozwiązać 60 pytań testowych. Podobnie jak w eliminacjach szkolnych, wiele zadań odnosiło się do szczegółowych treści, m.in. wyjaśnianie znaczeń wyrazów, hebrajskich nazw, kolejności wydarzeń i cytatów, które trzeba było do nich dopasować. Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwała 3-osobowa komisja pod patronatem Podlaskiej Kurator Oświaty. Po ogłoszeniu wyników pisemnej części konkursu do dalszego etapu ustnego zakwalifikowało się już tylko 10 laureatów, którzy mieli odpowiadać na zadawane przez komisję pytania ze Starego i Nowego Testamentu. Celem tej części konkursu było wykazanie się znajomością Biblii. W wyniku tej eliminacji wybrano trzy osoby, które uzyskały najwyższą liczbę punktów. Pierwsze miejsce zajęli: Mateusz Bondaruk z Katolickiego Gimnazjum w Białymstoku i Emilia Laskowska z Suraża, drugie miejsce zajęła pisząca te słowa, zaś trzecie miejsce - Bogumiła Osa z Orli. Ogromną radością napełniał nas fakt, iż spośród 57 osób biorących udział w konkursie aż dwie osoby z diecezji drohiczyńskiej znalazły się w ścisłej trójce finalistów. Otrzymaliśmy dyplomy oraz pamiątki ufundowane przez sponsora, którym było PZU S.A.
Konkurs Wiedzy Biblijnej był nie tylko pogłębieniem wiedzy religijnej, ale także ubogaceniem przeżywania naszej wiary. Bez znajomości Pisma Świętego ubogie i niepewne byłyby nasze wiadomości o Bogu. W czasach, gdy wielu chrześcijan uważa, że teksty pisane przed tysiącami lat (Stary Testament) są zbyt trudne dla współczesnego człowieka, takie konkursy pokazują, że nawet młodzież może zainteresować się problematyką biblijną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oddanie się Bogu budzi w nas duchową płodność

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 5-25.

Piątek, 19 grudnia. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję