Od połowy II w. doroczny obchód Paschy dokonywał się podczas nocy paschalnej z soboty na niedzielę. Św. Augustyn, opisując zwyczaj swoich czasów, mówi o Świętym Triduum jako o 3 dniach: śmierci Pana (Wielki Piątek), Jego odpoczynku w grobie (Wielka Sobota) i Jego zmartwychwstaniu (Noc i Dzień Niedzieli Wielkanocy). W IX w. przyjmuje się praktyka rozpoczynania celebracji Świętych Trzech Dni od Wielkiego Czwartku do Wielkiej Soboty. Reforma Wielkiego Tygodnia i Triduum Wielkanocy, zwłaszcza po Soborze Watykańskim II, wraca do pierwotnego obchodu tych dni, przywracając w nich szczytowe miejsce Nocy Paschalnej. Mówią o tym normy ogólne nowego kalendarza rzymskiego i Roku Liturgicznego: „Święte Triduum Paschalne Męki i Zmartwychwstania Pańskiego jaśnieje jako szczyt całego roku liturgicznego. 3 dni wielkanocne rozpoczynają się Mszą Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek, szczyt swój osiągają w Wigilię Paschalną, a kończą się Nieszporami Niedzieli Zmartwychwstania” (nr 18-19).
Wielki Czwartek - to pamiątka Wieczerzy Pańskiej - Ostatniej Wieczerzy Starego Testamentu i Pierwszej Nowego. Pan Jezus wszedł w swoją mękę, biorąc udział, wraz z uczniami, w posiłku paschalnym, przez który Naród Wybrany uroczyście obchodził swoje wyzwolenie z niewoli egipskiej i Przymierze z Bogiem. Podczas tej Wieczerzy Pan Jezus ustanowił pod postacią znaków pamiątkę ofiary, którą miał nazajutrz złożyć na krzyżu. Pod względem treści ten dzień jest tożsamy z uroczystością Ciała i Krwi Pańskiej (Boże Ciało). Przypomina on także pokorną służbę Jezusa, który umył nogi swoim uczniom i pozostawił im przykazanie miłości. Mimo nocy zdrady i niewierności, mimo bliskiej męki i śmierci, zostawił nam Testament miłości.
Wielki Piątek - w tym dniu „Chrystus został ofiarowany jako nasza Pascha” (1 Kor 5, 7). Liturgia zaprasza do rozważania biblijnego opisu męki Pańskiej, a następnie do uczczenia krzyża świętego. Główna myśl liturgii tego dnia nie skupia się jednak na Męce Zbawiciela, lecz na Odkupieniu. Podtrzymana została tradycja Kościoła rzymskiego niesprawowania w tym dniu Eucharystii. Można udzielić jedynie sakramentu pokuty i namaszczenia chorych.
Wielka Sobota - szczytowym momentem uroczystości śmierci i zmartwychwstania Pańskiego jest Noc Paschalna, święta noc chrześcijan. Chrystus przeszedł ze śmierci do życia i życiem obdarza swój lud. Jeden jedyny Jezus pokonał śmierć. Jeśli ktoś idzie za Nim, śmierć traci nad nim władzę. Próżna byłaby nasza wiara, gdyby nie było zmartwychwstania.
Modlitwa różańcowa jest wzniesieniem serca do Boga, który przychodzi, aby zbawiać człowieka. Modlitwa różańcowa - jak przypominał nam Ojciec Święty Jan Paweł II - jest modlitwą kontemplacyjną.
Ona jest Matką całego świata, bo w tej samej chwili, w której anioł przyniósł Jej nowinę, dobrą nowinę, że stanie się Matką Chrystusa, a Ona zgodziła się zostać służebnicą Pańską, zgodziła się także zostać naszą Matką, Matką całej ludzkości. Matka Maryja jest nadzieją ludzkości. (M40)
Każdy grzesznik, nawet najbardziej upadły, może znaleźć ocalenie w Różańcu – tę myśl zapisał bł. Bartolo Longo
Dobrze znany scenariusz: pobożny syn wyjeżdża na studia, wpada w złe towarzystwo, oddala się od Boga i popełnia błędy. Najczęściej jednak nie osiągają one takich rozmiarów jak w przypadku Bartolo Longo, który przez lata żył jako satanistyczny kapłan.
Jak wielu świętych, Bartolo wychował się w gorliwej, katolickiej rodzinie. Pobożni rodzice z południowych Włoch, dr Bartolomeo Longo i Antonina Luparelli, codziennie odmawiali Różaniec. W 1851 r. mając zaledwie 10 lat, chłopiec stracił ojca. Był to przełomowy moment w życiu młodego Włocha. Od tego tragicznego wydarzenia Bartolo coraz bardziej oddalał się od wiary katolickiej. Rozpoczynając studia prawnicze na uniwersytecie w Neapolu, pod wpływem m.in. profesorów dołączył do antyklerykalnego ruchu.
Msza św. rozpoczynająca jubileusz 50-lecia DA "Redemptor"
W parafii NMP Matki Pocieszenia we Wrocławiu bp Maciej Małyga przewodniczył Mszy św. inaugurującej nowy rok akademicki i formacyjny. Było to jednocześnie rozpoczęcie świętowania 50-lecia Duszpasterstwa Akademickiego „Redemptor”.
– Po raz 50. zaczynamy rok akademicki, rok formacyjny naszych wspólnot. Radość ogromna! Byłoby 80, ale historia tak się potoczyła, że dopiero w 1975 r. o. Waldemar Gawłowski zebrał studentów, którzy gromadzili się w akademikach tu za płotem i przybywali do tego małego kościółka na Msze św. Eucharystia jest dziękczynieniem. Dziękujemy Panu Bogu za 50 lat i prosimy Go o jeszcze – mówi o. Paweł Zyskowski, redemptorysta, opiekun DA „Redemptor” i przedstawił różne wspólnoty postakademickie, tworzone przez studentów: „Wspólnotę Jednego Ducha”, „Obfite Odkupienie”, „Dar”, oraz „Podarki”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.