Reklama

Muzyka pasyjna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pasja jest utworem wokalno-instrumentalnym, opiewającym mękę i śmierć krzyżową Jezusa Chrystusa. Forma ta wywodzi się ze średniowiecznej tradycji uroczystego odczytywania odpowiednich fragmentów czterech Ewangelii podczas Mszy św., celebrowanych w okresie Wielkiego Tygodnia. Już św. Augustyn zwraca uwagę, iż za jego czasów opis Męki Pańskiej czytano w szczególnie wzniosły sposób. W X wieku znany był podział pasji na kolejne części, z wyodrębnionymi rolami Chrystusa, Ewangelisty (narratora), solistów i tłumu.
Pierwsze muzyczne opracowania pasji pojawiły się w XII wieku. Polegały one na śpiewnej recytacji ewangelicznych opisów męki Chrystusa. W renesansie powstają pasje wielogłosowe, przyjmujące formę motetową, autorstwa takich mistrzów, jak Jacob Obrecht, Jean le Coq, Cipriano de Rore, Orlando di Lasso.
W epoce baroku, pod wpływem opery, do pasji wprowadzone zostały arie, recytatywy, partie chóralne i instrumentalne. Wybitnym twórcą tego typu pasji był niemiecki kompozytor Heinrich Schütz. Swoistą sumą barokowej twórczości pasyjnej są arcydzieła Jana Sebastiana Bacha, ukształtowane pod wpływem stylu koncertującego, muzyki kantatowej i włoskiego oratorium pasyjnego.
Męka i śmierć Chrystusa stanowi źródło inspiracji, z którego czerpią liczni twórcy, działający w naszych czasach. Jednym z nich jest Arvo Pärt, urodzony niedaleko Tallina, wybitny kompozytor estoński. Jego Pasja, pozbawiona malowniczych ozdobników, oddziałuje na słuchaczy ascetyzmem zastosowanych środków ekspresji muzycznej. Chwile ciszy, o ściśle określonej długości, zapadające pomiędzy kolejnymi częściami utworu, zdają się tu spełniać rolę równie ważną jak muzyka. Główna narracja w dziele Pärta należy do ewangelicznego kwartetu, złożonego z sopranu, altu, tenoru i basu. W myśl zasady sformułowanej przez Pärta, melodia i akompaniament stapiają się w całkowicie jednolitą strukturę.
Sugestywnie brzmi partia Jezusa. Śpiewa ją w wolnym tempie głos basowy, któremu towarzyszą organy. Jedna linia łączy się tu z drugą, tworząc ścisły matematyczny związek. Słowa Piłata przekazuje tenor. Role wszystkich innych postaci, łącznie z tłumem, przypisane zostały chórowi. Akompaniament spoczywa na skrzypcach, oboju, wiolonczeli, kontrabasie oraz organach. Ramy dla tekstu biblijnego tworzy część początkowa, zatytułowana Pasja Pana Naszego Jezusa Chrystusa według św. Jana oraz finałowa modlitwa Ty, który cierpiałeś za nas, miej dla nas litość. Amen.
Pasja Arvo Pärta została zarejestrowana na płycie CD, wydanej przez firmę fonograficzną „NAXOS”. Wykonawcami są wokaliści oraz instrumentaliści angielscy z basem Robertem Macdonaldem (Jezus) i tenorem Markiem Andersonem (Piłat) na czele. Całość poprowadził Antony Pitts.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Odpoczynek dla zmęczonych serc

2025-12-09 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 40, 25-31 • Mt 11, 28-30
CZYTAJ DALEJ

Zakład Karny w Potulicach: biskup przełamał się opłatkiem z osadzonymi

2025-12-11 07:21

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

ZK w Potulicach/Biuro Prasowe Diecezji Bydgoskiej

Bp Krzysztof Włodarczyk spotkał się z osadzonymi w Zakładzie Karnym w Potulicach. W jednej z sal znalazła się choinka, był opłatek, a podczas składania życzeń brzmiał wspólny śpiew kolęd.

Po raz pierwszy spotkanie odbywało się dosłownie za zamkniętymi kratami na oddziale terapeutycznym dla skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi lub upośledzonych umysłowo. W jednej z sal znalazła się choinka, był opłatek, a podczas składania życzeń brzmiał wspólny śpiew kolęd.
CZYTAJ DALEJ

Wartość edukacji w technikum - co warto wiedzieć przed wyborem szkoły i jak wybrać dobrze?

2025-12-11 09:55

[ TEMATY ]

Artykuł sponsorowany

Materiał sponsora

Wybór ścieżki edukacyjnej po ukończeniu szkoły podstawowej to moment, który często spędza sen z powiek zarówno ambitnym uczniom, jak i ich troskliwym rodzicom. Wiele osób wciąż żyje w błędnym przekonaniu, że jedyną słuszną drogą do osiągnięcia sukcesu jest liceum ogólnokształcące, podczas gdy rzeczywistość rynku pracy wygląda obecnie zupełnie inaczej. Technikum oferuje unikalne połączenie szerokiej wiedzy teoretycznej z praktycznymi umiejętnościami, co daje absolwentom ogromną przewagę na starcie dorosłego życia.

Współczesny rynek pracy coraz bardziej ceni konkretne twarde kompetencje, a sam dyplom magistra bez wcześniejszego doświadczenia przestaje być gwarantem szybkiego zatrudnienia. Po dobrym technikum uczeń zdobywa ceniony tytuł zawodowy oraz świadectwo dojrzałości – może więc zdecydować się na podjęcie pracy zaraz po szkole lub kontynuować naukę na studiach wyższych. Ta elastyczność sprawia, że młody człowiek nie zamyka sobie żadnej drogi rozwoju, a wręcz zyskuje dodatkowe możliwości zarobkowe jeszcze w trakcie edukacji akademickiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję