Reklama

Rekolekcje wielkopostne z „Aspektami”

Cień chylącego się dnia i mrok duszy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„«Zostań z nami, Panie, gdyż ma się ku wieczorowi» (por. Łk 24, 29). Z tym usilnym zaproszeniem dwaj uczniowie zdążający do Emaus wieczorem (…) przygnębieni smutnymi myślami zwrócili się do Wędrowca, który przyłączył się do nich w drodze”. Te słowa Ojca Świętego Jana Pawła II z listu apostolskiego Mane nobiscum, Domine zapowiadającego Rok Eucharystii są kanwą naszych rozważań wielkopostnych.
Wieczór jest porą dnia sprzyjającą skupieniu i refleksji. Skłania także do wyciszenia i podsumowania całego dnia. Nadchodzi po nim ciemność nocy.
Ewangelia św. Jana w opisie Ostatniej Wieczerzy mówi o opuszczeniu Wieczernika przez Judasza Iskariotę - ucznia, który zdradził Pana Jezusa. Podkreśla przy tym, że kiedy wyszedł, była noc (por. J 13,30). Akcent ten uwidacznia symboliczny związek między mrokiem duszy i ciemnością nocy. Ów mrok będzie tematem kolejnego naszego wielkopostnego zamyślenia.
Nie ma większego mroku niż mrok duszy, który w swoich konsekwencjach przynosi grzech. Rozumiemy go zwykle w sensie prawniczym - jako przekroczenie przykazań Bożych lub kościelnych. Taka kazuistyka przenosi nas jednak w świat bezdusznej litery Prawa. Sam grzech bowiem nie zaczyna się od przekroczenia norm. Tu zwykle się kończy. Gdzie zatem kryje się jego zarzewie? Pan Jezus mówi, że w sercu człowieka (por. Mt 15,19). Istotę tej odpowiedzi Chrystusa pozwala nam pojąć historia upadku pierwszych ludzi w raju.
Pokusa zerwania zakazanego owocu oparta jest na podchwytliwym pytaniu węża: „Czy rzeczywiście Pan Bóg zakazał wam jeść ze wszystkich drzew ogrodu? (…) Jeść je możemy - odpowiada niewiasta - tylko o owocach z drzewa, które jest w środku ogrodu, Bóg powiedział: Nie wolno wam jeść z niego ani go dotykać, abyście nie pomarli” (por. Rdz 3,2-3). O dotykaniu owocu nie było jednak mowy. Odpowiedź niewiasty jest nieprawdziwa. Pan Bóg powiedział przecież: „Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać do woli, ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz” (Rdz 2,16-17).
Co się stało w duszy człowieka, że poświadczył nieprawdę? Zwątpił w sens ostrzeżenia Pana Boga przed sięganiem po owoc zakazany? Zwątpił w Bożą prawdomówność i miłość do stworzenia? Przestał ufać? Oto dramat każdego grzechu, każdej nieprawości, każdego odejścia od Boga.
Zbawiciel człowieka przyłącza się do uczniów w drodze jako Wędrowiec. Jest inicjatorem spotkania w Emaus i każdego innego. Tak jak w raju po grzechu pierworodnym Bóg szukał człowieka: „Gdzie jesteś, Adamie?” (por. Rdz 3,9), tak też tu go - można powiedzieć - w drodze do Emaus, naprawdę znajduje przez swojego Syna. Oto najprawdziwsza Ewangelia - Dobra Nowina dla tych, którzy kroczą w ciemnościach grzechu, objawienie wielkiej miłości Boga do człowieka - najpiękniejszego ze swych stworzeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

NASZA INFORMACJA: Leon XIV został zaproszony na Jasną Górę! Abp Wacław Depo u Ojca Świętego

2025-09-27 12:00

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Papież Leon XIV

Vatican Media

Abp Wacław Depo został przyjęty przez papieża Leona XIV na audiencji w sobotę 27 września 2025.

Arcybiskup jest na czele grupy pielgrzymkowej archidiecezji częstochowskiej, która pielgrzymuje do Rzymu z racji 100-lecia erygowania archidiecezji częstochowskiej oraz Roku Jubileuszowego. Abp Depo wręczył Ojcu Świętemu Leonowi XIV wyjątkowy dar - obraz Matki Bożej Częstochowskiej Królowej Polski.
CZYTAJ DALEJ

Wincenty, czyli tam i z powrotem

Czy można zapanować nad wstydem? Podobno jeśli mocno wbije się paznokcie w kciuk, to czerwona twarz wraca do normy. Ale od środka wstyd dalej pali, choć może na zewnątrz już tak bardzo tego nie widać. Jeśli ktoś się wstydzi, że zachował się jak świnia, to w sumie dobrze, bo jest szansa, że tak łatwo tego nie powtórzy. Tylko że ludzkość tak jakoś coraz mniej się wstydzi rzeczy złych.

Ludzie wstydzą się: biedy, pochodzenia, wiary, wyglądu, wagi… I nie jest to wcale wynalazek dzisiejszych napompowanych, szpanujących i wyzwolonych czasów. Takie samo zażenowanie czuł pewien Wincenty, żyjący we Francji na przełomie XVI i XVII wieku. Urodził się w zapadłej wsi, dzieciństwo kojarzyło mu się ze świniakami, biedą, pięciorgiem rodzeństwa i matką - służącą. Chciał się z tego wyrwać. Więc wymyślił sobie, że zostanie księdzem. Serio. Nie szukał w tym wszystkim specjalnie Boga. Miał tylko dość biedy. Rodzice dali mu, co mogli, ale szału nie było, więc chłopak dorabiał korepetycjami, jednocześnie z całych sił próbując ukryć swoje pochodzenie. Dlatego, kiedy ojciec przyszedł go odwiedzić w szkole, Wincenty nie chciał z nim rozmawiać. Sumienie wyrzucało mu to potem do późnej starości.
CZYTAJ DALEJ

Koronka i miłosierdzie na skrzyżowaniach świata

2025-09-27 15:56

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Red

Na skrzyżowaniach ulic, gdzie zazwyczaj pędzi codzienność i rozbrzmiewają klaksony samochodów, nagle zapada cisza. Grupa ludzi staje w kręgu, w dłoniach ściska różaniec i zaczyna powtarzać słowa, które od dziesięcioleci prowadzą tysiące serc ku nadziei.

To nie polityczny manifest ani protest społeczny, ale wołanie do Boga. I zarazem – modlitwa o miłosierdzie dla świata, który zbyt często zdaje się wymykać spod ludzkiej kontroli. Tak wygląda „Koronka na ulicach miast świata” – akcja, której skala z roku na rok rośnie i która swoją prostotą przypomina nam, że modlitwa naprawdę może przenosić góry.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję