Reklama

Odpowiedzialność rodziców za wychowanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wychowanie religijne dzieci i młodzieży w pierwszym rzędzie powierzone jest rodzicom. Naukę Kościoła w tej kwestii wychowawczej jednoznacznie ukazał papież Pius XI w encyklice Divini illius magistri (1929). Mocą swego autorytetu przypomniał, że: „Rodzina ma wprost od Stwórcy powierzone zadanie, a stąd także i prawo do wychowania potomstwa” (Pius XI, Divini illius magistri, nr 27). Ponadto Pius XI przedstawił prawa i obowiązki rodziców, powołując się na naukę Leona XIII zawartą w jego encyklice Sapientiae christianae: „Rodzice z natury mają prawo kształcenia tych, których zrodzili, z tym obowiązkiem, żeby wychowanie i nauczanie dzieci odpowiadało celowi, dla którego z łaski Bożej otrzymali potomstwo. Stąd winni oni pilnie baczyć, żeby odeprzeć wszelkie zamachy na swoje w tym względzie prawa i wywalczyć to za wszelką cenę, by mogli wychowywać po chrześcijańsku, a zwłaszcza trzymać je z daleka od tych szkół, w których kryje się dla nich niebezpieczeństwo przesiąknięcia jadem bezbożnictwa”.
Podobne treści zawarte były w Kodeksie Prawa Kanonicznego, promulogowanym przez Benedykta XV 19 maja 1917 r. W kanonie 1113. czytamy: „Na rodzicach ciąży nader wielki obowiązek starania się według sił o wychowanie swego potomstwa zarówno religijnie i moralnie, jako też o zabezpieczenie fizycznie i obywatelskie, tudzież o zabezpieczenie temuż potomstwu także dobrobytu doczesnego” (Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r., kan. 1113).
5 i 6 kwietnia 1930 r. w Warszawie odbył się zjazd delegatów Zjednoczenia Zrzeszeń Rodzicielskich z całej Polski. Uczestnicy tego zjazdu z mocą podkreślili istotną rolę wychowania religijno-narodowego w polskiej szkole: „Religia i moralność chrześcijańska jest fundamentem, na którym wsparła się cywilizacja. Wszelkie odchylenia od zasad chrześcijańskich wywołują jako bezpośrednie następstwo cofanie się i kryzysy cywilizacyjne. Podstawą przeto wychowania zarówno prywatnego, jak publicznego znakomitej większości narodu polskiego była i będzie religia i moralność katolicka” (Religia i moralność jest fundamentem wychowania młodego pokolenia, „ABC” z 8 kwietnia 1930 r., s. 2).
Rodzice doskonale zdawali sobie sprawę z doniosłości i znaczenia edukacji religijnej dzieci i młodzieży. Autentycznie czuli się odpowiedzialni za wychowanie. Ponadto deklarowane przez nich słowa znajdowały potwierdzenie w konkretnych sytuacjach życiowych. Potwierdzeniem ich zaangażowania w obronę religii są liczne artykuły opublikowane w prasie lubelskiej. W pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości, gdy socjaliści przystąpili do walki o tzw. szkołę świecką, zdecydowanie sprzeciwili się temu rodzice, którzy na licznych zebraniach opowiadali się za nauką lekcji religii i moralności chrześcijańskiej.
22 maja 1919 r. odbył się w Lublinie wiec w sprawie wychowania szkolnego. Jedna z prelegentek Florentyna Jaworska zwróciła uwagę na znaczenie wychowania religijno-narodowego: „Wiara w Boga i miłość Ojczyzny to są dwa najpotężniejsze uczucia, które wcielone w życie wynoszą człowieka na szczyty, wyolbrzymiają siły jego. Największym więc staraniem rodziców powinno być szczepić te uczucia w sercach dzieci swoich. Rodzicom w wychowaniu dzieci dopomaga szkoła. Nauczyciele więc wraz z rodzicami powinni iść ręka w rękę i uczyć miłości Boga i Ojczyzny. Szkoła polska nie może być inna, tylko religijna, katolicka i narodowa” (F. Jaworska, Wiec w sprawie wychowania szkolnego, „Ziemia Lubelska” z 24 maja 1919 r., s. 2). W uchwalonej na zakończenie wiecu rezolucji domagano się, żeby decydujący głos w sprawie wychowania w szkole przysługiwał w pierwszym rzędzie rodzicom. Stąd też postulowano, aby system wychowania był nacechowany duchem religijno-narodowym i opierał się na podstawach chrześcijańskich.
Społeczeństwo Lubelszczyzny przywiązywało wielką wagę do wychowania religijnego, dlatego też domagało się od nauczycieli, aby szanowali wiarę i Kościół. Znany nie tylko w środowisku lubelskim Henryk Wiercieński postulował, ażeby: „Wychowawcy, tj. personel pedagogiczny szkół publicznych, a przede wszystkim przełożeni szkół, byli przejęci chrześcijańskimi zasadami. Nie można bowiem oczekiwać od bezwyznaniowego i bezreligijnego przewodnika szkoły, ażeby strzegł lub wpajał w młodzież przekonania, których sam nie podziela” (H. Wiercieński, Szkoły wyznaniowe i bezwyznaniowe, „Ziemia Lubelska” z 2 marca 1919 r., s. 3).
Nauczycielom związanym ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego zarzucano demoralizowanie uczniów przez lekceważenie czy nawet wyśmiewanie Kościoła katolickiego, podważanie autorytetu duchowieństwa, zmuszanie dzieci do prenumerowania komunizującego „Płomyka” oraz niemoralne prowadzenie się. W rażących przypadkach miejscowa ludność domagała się kategorycznego usunięcia ze szkół tych nauczycieli, którzy wyśmiewali wiarę katolicką. Znakiem protestu było nieposyłanie dzieci do szkoły, w której nauczyciel „drwi z tego, co dla serca polskiego i katolickiego jest najświętsze i najwznioślejsze” (Bluźnierczy wychowawca, „Głos Lubelski” z 21 kwietnia 1929r., s. 5).
„Głos Lubelski” zwracał uwagę, iż nauczyciel nastawiony antyreligijnie nie posiada u rodziców żadnego autorytetu: „Nauczyciele tacy choć wyszli z ludu, są przez lud unikani, bo unoszą z sobą niewiarę i nienawiść do Kościoła, a tym samym zabierają ludowi jego największe skarby” (Nauczycielstwo związkowe, „Głos Lubelski” z 19 kwietnia 1935 r., s. 4).
W okresie międzywojennym możemy zauważyć wielką troskę społeczeństwa lubelskiego w kwestii wychowania religijnego dzieci i młodzieży. Mieszkańcy Lubelszczyzny żywo reagowali na wszelkie akty bezbożnictwa, jak również dokładali wszelkich możliwych starań (organizując nawet strajki), aby młodzież mogła rozwijać się duchowo i moralnie. Ich odpowiedzialna troska o wychowanie dzieci i młodzieży powinna być wzorem dla współczesnych rodziców. Wychowanie przyszłych pokoleń Polaków zależy w znacznej mierze od ich postawy. Warto jeszcze raz przypomnieć wszystkim rodzicom, że to oni przede wszystkim decydują o kierunku wychowawczym swoich pociech. To od nich zależy, czy ich dzieciom będą przekazywane tradycyjne wartości: „Bóg, honor, Ojczyzna”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Wyjątkowa wystawa w Rzymie

2024-05-14 17:21

[ TEMATY ]

wystawa

Rzym

krucyfiks

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Obok krucyfiksu św. Marcelego wystawiono „Chrystusa Ukrzyżowanego” Salvatora Dalì i szkic św. Jana od Krzyża.

W ramach obchodów Roku Świętego 2000, 12 marca obchodzony był Dzień Przebaczenia. Na tę okazję Jan Paweł II kazał umieścić w Bazylice Watykańskiej słynny krucyfiks z kościoła św. Marcelego. Miliony telewidzów na całym świecie oglądały Papieża obejmującego ukrzyżowanego Chrystusa - ten papieski gest stał się jednym z symboli pontyfikatu Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

A.Duda: budowanie bezpieczeństwa wymaga "absolutnej współpracy" między władzami w Polsce

2024-05-15 12:57

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

Katar

PAP/Marcin Obara

Budowanie bezpieczeństwa wymaga "absolutnej współpracy" między władzami w Polsce - powiedział w środę prezydent Andrzej Duda podczas briefingu prasowego w Dausze.

Prezydent, który przebywa w Katarze, podkreślił podczas spotkania z polskimi mediami, że najważniejszą kwestią, która w tym momencie wymaga "absolutnej współpracy pomiędzy władzami w Polsce", jest budowanie bezpieczeństwa na wszelkich możliwych polach, w tym bezpieczeństwa granic czy bezpieczeństwa energetycznego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję