Reklama

Prawa nauczyciela w szkole

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

4 lutego br. w Łódzkim Domu Kultury odbyła się konferencja poświęcona prawom nauczycieli w szkole. Zorganizował ją Łódzki Zespół Szkoleniowy Centrum Kształcenia Liderów i Wychowawców im. Pedro Arrupe. Spotkanie poprowadzili: o. Wojciech Żmudziński SJ, dyrektor Centrum Arrupe w Gdyni oraz Krzysztof Durnaś, kierownik biura Centrum Arrupe w Łodzi. Gośćmi konferencji byli m.in.: Alina Kozińska-Bałdyga - prezes Federacji Inicjatyw Oświatowych, która w 2004 r. uzyskała tytuł „Człowieka Pro Publico Bono”, Teresa Błaszkiewicz - dyrektor Zespołu Szkół Elektryczno-Budowlanych w Toruniu, gdzie miała miejsce tzw. sprawa toruńska, Jerzy Sińczak - dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum Społecznego w Gdańsku oraz Roman Gawron - przedsiębiorca, działający na rzecz praw nauczycieli. Ich wystąpieniom z uwagą przysłuchiwali się licznie zgromadzeni pedagodzy z łódzkich szkół i uczelni.
W słowie wstępnym Krzysztof Durnaś zaznaczył, iż Centrum Arrupe tworzą ludzie, którzy nie lękają się podejmować tematów szczególnie trudnych, dotąd nieporuszanych. Podkreślił on również, że nauczyciele winni posiadać możliwości, dzięki którym mogliby bez przeszkód realizować swoje ustawowe zadania wobec uczniów.
Poszczególne wystąpienia koncentrowały się wokół procesu dydaktycznego oraz przeszkód zakłócających jego efektywny przebieg. Mówcy podkreślali, iż nauczania nie można ująć w sztywne ramy przepisów normatywnych. Odnosząc się do praw nauczycieli, wskazywali na ich ścisły związek z dobrem ucznia edukowanego i wychowywanego przez kompetentnych pedagogów. Nauczyciele i dyrektorzy powinni być gwarantami właściwej edukacji, a także osobami zabezpieczającymi ład społeczny w szkole.
Pedagog, w imię ochrony dziecka przed złymi wpływami, może ograniczyć przysługujące mu prawa. Podejmując decyzję w tym zakresie, powinien przede wszystkim kierować się dobrem ucznia. Musi także zdawać sobie sprawę, że jako osoba mająca autonomię decyzyjną, ponosi za tegoż ucznia bezpośrednią odpowiedzialność prawną.
Nauczyciel nie zakłóca prywatności ucznia, gdy wkraczając w tę prywatność, powstrzymuje złe działania swego wychowanka przez narzucenie mu wymaganych rygorów. Uczeń z przysługującego mu prawa do nauki nie może korzystać niewłaściwie. Im większe kompetencje nauczyciela, tym lepsza realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Prelegenci zgodnie stwierdzili, że skuteczną naukę i właściwe wychowanie gwarantują wysokie kwalifikacje i nienaganna postawa etyczna nauczyciela.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 16.): Śpij, Jasieńku, śpij

2024-05-15 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy da się zacumować okręt na środku morza? Czy Bóg mówi przez sny? I czy Boże Ciało przypadające w maju to jedyny związek Eucharystii z Maryją? Zapraszamy na szesnasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o roli Matki Bożej według św. Jana Bosko.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję