Reklama

Jubileusz Jerzego Kukli

Lubelski organmistrz

Niedziela lubelska 2/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ponad 10 lat temu, dokładnie 14 listopada 1994 r., Jerzy Kukla rozpoczął montaż organów w kościele św. Antoniego w Lublinie. Wówczas nie przypuszczał, że zwiąże się z nadbystrzyckim grodem na stałe. W ciągu minionej dekady, ten znany organmistrz dokonał montażu czternastu instrumentów, sprowadzonych z Niemiec, Austrii i Luksemburga, zaś drugie tyle wyremontował i zakonserwował. Mowa tu wyłącznie o organach znajdujących się na terenie archidiecezji lubelskiej. Te najważniejsze, to oczywiście instrument w kościele Świętej Rodziny na lubelskich Czubach. Jego walory doceniają zarówno uczestnicy corocznych festiwali organowych, jak i realizatorzy nagrań (na tym instrumencie dokonano pierwszego w historii nagrania płytowego na organach Exodus Bergera, w wykonaniu Jana Vladimira Michalko z Bratysławy w 2002 r.). W 1998 r. Jerzy Kukła podjął się remontu słynnych organów w kazimierskiej farze; od tego czasu ten najstarszy polski instrument znajduje się pod jego stałą opieką konserwatorską.
Renoma Jerzego Kukli, zarówno jako organmistrza, jak i organisty - wirtuoza (koncertował w najważniejszych ośrodkach muzycznych w Polsce oraz w wielu krajach Europy), wykracza poza granice regionu lubelskiego. Artysta zapraszany jest często do wykonania trudnych zleceń, których nie podejmują się inni. Tak było w przypadku przebudowy organów w katedrze w Łomży (1999-2000). Tamtejsze organy były przeznaczone do rozbiórki, a dzisiaj rozbrzmiewają w całej swej okazałości podczas Mszy św., jak i w ramach letnich festiwali. Podobnie było z organami w Winnicy na Ukrainie, gdzie w kościele Kapucynów podjął się odbudowania koncertowych organów, zdewastowanych i dosłownie wyrzuconych na ulicę. W 2002 r. Jerzy Kukła dokonał montażu organów chórowych w katedrze oliwskiej i połączył je ze słynnymi organami wielkimi. Tym samym legendarne organy oliwskie rozbudowano z 111 do 114 głosów.
Kiedy wydawało się, iż dla organmistrza w Polsce nie ma już bardziej prestiżowego zamówienia, powierzono mu zintonowanie wielkich organów w sali Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, sprowadzonych z katedry w Lozannie. Ostatnia faza tych prac zakończyła się kilkanaście dni temu, w przededniu świąt Bożego Narodzenia. Osobliwą wagę Jerzy Kukla przykłada do konserwacji organów zabytkowych, bowiem - jak twierdzi - tych nie można zbudować za największe nawet pieniądze. Tam, gdzie się znajdują, trzeba je bezwzględnie chronić, bo te unikalne instrumenty to zarówno źródło wiedzy, jak i dowód na istnienie tradycji polskich w dziedzinie muzyki organowej. Zdaniem mistrza, nie wolno ulegać pokusie zastąpienia ich przez nowsze, sprowadzane z zagranicy czy przez „protezy”, czyli najróżniejszej wartości organy elektroniczne.
Mimo tak wypełnionego kalendarza prac, Jerzy Kukla nie zaniedbuje działalności koncertowej. Poza licznymi podróżami artystycznymi w minionym dziesięcioleciu dokonał czterech nagrań płytowych, a obecnie pracuje nad piątym - muzyką polską na organach Kresów (Kamieniec Podolski, Lwów, Stryj i inne). Znajduje również czas na posługę liturgiczną, pełniąc obowiązki organisty w kościele Świętej Rodziny w Lublinie, zaś oderwaniem od świata muzyki i organów są wycieczki po urokliwych, często zapomnianych miejscach Polski. Spotkać go można za kierownicą „wypieszczonej” Warszawy 223.

Jerzy Kukla urodził się w Bielsku-Białej; jest znanym organistą, dyrygentem i organizatorem życia muzycznego. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (w klasie organów prof. M. Semeniuk-Podrazy) i Katowicach (klasa dyrygentury prof. J. W. Hawela). W latach 1989-1990, po otrzymaniu stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, odbył staż u prof. Ferdinanda Klindy w Wyższej Szkole Nauk Artystycznych w Bratysławie; ukończył również kursy mistrzowskie u prof. Michaela Schneidera i prof. Gastona Litaize. Jako organista występował w najważniejszych ośrodkach muzyki organowej w Polsce oraz za granicą (Austria, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja, Szwajcaria, Ukraina, Włochy). Nagrał 4 płyty CD z polską muzyką organową. Prowadzi działalność naukową i publicystyczną w dziedzinie muzyki i budownictwa organowego oraz badania nad twórczością polskich kompozytorów. Otrzymał nagrodę specjalną Związku Kompozytorów Polskich. W 1987 r. publiczność zgromadzona w katedrze lubelskiej wysłuchała w jego interpretacji polskiego prawykonania całości cyklu Les Corps Glorieux Oliwiera Messiaena. Od 1994 r. prowadzi działalność organmistrzowską. Fascynują go kompozycje Feliksa Nowowiejskiego; najchętniej koncertuje na organach w Kazimierzu Dolnym, Oliwie i w kościele Świętej Rodziny w Lublinie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diecezja bydgoska: zmiany personalne 2024

2024-06-11 14:20

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Ordynariusz diecezji bydgoskiej bp Krzysztof Włodarczyk dokonał zmian personalnych wśród duchowieństwa diecezji bydgoskiej.

Z dniem 3 czerwca:

CZYTAJ DALEJ

Dzierżoniów. Pogrzeb Marii Chlipały - matki dziesięciorga dzieci

2024-06-07 22:02

[ TEMATY ]

bp Ignacy Dec

Dzierżoniów

pogrzeb matki kapłana

ks. Tadeusz Chlipała

ks. Andrzej Adamiak

Ostatnie pożegnanie ś.p. Marii Chlipały

Ostatnie pożegnanie ś.p. Marii Chlipały

Jej dzieciom zabraknie teraz osoby, którą nazywały prawdziwą przyjaciółką, chętną i otwartą do szczerych rozmów, troskliwą i opiekuńczą mamą – powiedział bp Ignacy Dec o Marii Chlipale, mamie kapłana i siostry zakonnej.

Pogrzebowej liturgii w piątek 7 czerwca w kościele Chrystusa Króla w Dzierżoniowie przewodniczył biskup senior diecezji świdnickiej. Mamę ks. prał. Tadeusza długoletniego rektora Wyższego Seminarium Duchownego diecezji świdnickiej, dziś proboszcza parafii św. Ap. Piotra i Pawła w Świebodzicach, mamę córki Reginy, dziś siostry zakonnej Ryszardy, żegnało dziesiątki kapłanów i sióstr zakonnych, liczna rodzina, przyjaciele, znajomi oraz parafianie.

CZYTAJ DALEJ

Przegląd Piosenki i Pieśni Religijnej Angelana w Olbrachtowie

2024-06-17 09:55

[ TEMATY ]

Angelana

Parafia św. Michała Archanioła w Olbrachtowie

Karolina Krasowska

W tegorocznym festiwalu wzięło udział 20 zespołów i prawie 200 śpiewaków z gminy Żary i terenu powiatu, które swoją pieśnią religijną wychwalały Pana Boga

W tegorocznym festiwalu wzięło udział 20 zespołów i prawie 200 śpiewaków z gminy Żary i terenu powiatu, które swoją pieśnią religijną wychwalały Pana Boga

20 zespołów i prawie 200 śpiewaków pieśnią religijną wychwalało Pana Boga. Za nami XVI edycja Przeglądu Piosenki i Pieśni Religijnej Angelana.

Kolejna edycja przeglądu odbyła się 15 czerwca przy parafii św. Michała Archanioła w Olbrachtowie. - Inicjatorem festiwalu był śp. ks. Zygmunt Czepirski, dosłownie 18 lat temu. W tym roku odbywa się jego 16. edycja, z tego względu, że przez 2 lata nie było Angelany, bo była pandemia. Podczas pierwszych przeglądów zbieraliśmy pieniądze na budowę żarskiego Hospicjum, na Dom Samotnej Matki, później także na remont kościoła i wymianę dachu – mówi Joanna Lewandowska, dyrektor Przeglądu Piosenki i Pieśni Religijnej Angelana.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję