Reklama

AIDS - problemy etyczne

Konflikt między pacjentem a dobrem społeczeństwa (2)

Niedziela legnicka 39/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobro osobiste oraz prawa człowieka czy to seropozytywnego czy chorego powinny być zgodne z ogólnym dobrem zdrowej społeczności. Wspólne dobro aktualizuje się poprzez ochronę dobra pojedynczej osoby. Należy dodać, że w tym celu niezbędna jest współpraca samego pacjenta, który tym samym ma obowiązki wobec wspólnoty osób zdrowych. Ten rodzaj relacji zabezpieczającej ze strony pacjenta stanowi także część zapobiegania chorobie, szczególnie w przypadku tych kategorii, które sprawiają trudność z samokontrolą lub znajdują się w sytuacjach, w których jest trudne uniknięcie zarażenia. Właśnie na tym konflikcie między dobrem pacjenta a dobrem społeczeństwa skupia się cała seria problemów etycznych dotyczących zakażenia wirusem HIV.

W związku z obowiązkiem asystencji personelu sanitarnego musimy powiedzieć, że omawiany temat zwraca uwagę na całkiem szczególny rodzaj działalności prowadzonej przez pracowników służby medycznej i zachęca ich do ponownego odkrycia typowych zalet sztuki lekarskiej. Szczególnie lekarz nie może odmówić przyjęcia i leczenia osoby seropozytywnej lub zagrożonej. Problem wyłonił się w przypadku dentystów lub innych lekarzy działających jako wolny zawód, ponieważ jest oczywiste, że pracownicy struktury publicznej nie mogą odmówić przede wszystkim, dlatego że obowiązek opieki nad pacjentami bez dyskryminacji wchodzi w deontologię lekarza, a po drugie - ponieważ istnieją istotne i wystarczające środki ostrożności pozwalające na uniknięcie zakażenia: środki te, jak wiadomo, nie są większe, czy bardziej zobowiązujące niż te, które są wymagane w przypadku innych infekcji wirusowych, takich jak choćby żółtaczki wirusowej typu B. Oczywiście pacjent, który wie o tym, że jest seropozytywny, powinien uprzedzić lekarza i opiekujący się nim personel, aby mogli przedsięwziąć środki ostrożności dla siebie i innych chorych.

W związku z dyskryminacją i opieką społeczną możemy powiedzieć, że potwierdzona infekcja wirusem HIV nie może z powodu nieuzasadnionych obaw być powodem do dyskryminacji, w szczególności w przypadku zapisów do szkoły, uprawiania dyscyplin sportowych, dostępu do miejsc pracy lub ich utrzymania. Wiadomo, że drogi przenoszenia są ograniczone ( krew i stosunki płciowe), dlatego też izolacja od szkoły jest całkowicie nieusprawiedliwiona, odizolowanie od wspólnego życia, np. w rodzinie, wydaje się być przesadzone, skoro wiadomo, że wystarczające są środki ostrożności typowe dla ogólnych norm higienicznych; tak zatem społeczne życie zdrowego nosiciela i osoby seropozytywnej powinno być zagwarantowane w najwyższym stopniu. Pacjent, u którego stwierdzono chorobę, powinien być leczony w centrach wyposażonych pod kontem chorób zakaźnych, a AIDS nie może być uważane za chorobę bardziej zakaźną od innych, tym bardziej że wiadomo, iż nie jest taką. Jednak także osoba seropozytywna lub taka, co do której istnieje takie podejrzenie, jest zobowiązana do pewnych czynności: upewnić się co do swojego stanu, jeśli nie byłby on pewny i postępować jak osoba seropozytywna, dopóki ten stan nie zostanie stwierdzony z pewnością. Osoba, która upewniła się co do swego seropozytywnego stanu, powinna o tym uprzedzić osoby, które mogła zarazić lub będzie mogła zarazić (partnera, innych narkomanów, lekarzy itd.), poza tym powinna postępować z odpowiedzialnością i szacunkiem w stosunku do zdrowia innych.

W środowisku pracy każdy wywiad towarzyszący przyjęciu do pracy, prowadzony przez pracodawcę, należy uznać za niemożliwy do zaakceptowania z etycznego punktu widzenia, ponieważ jest pozbawiony naukowego podłoża, biorąc pod uwagę długotrwały stan utajenia, jaki może mieć miejsce przed ujawnieniem się infekcji, dający tym samym zwodniczą pewność, nie ma poza tym żadnego powodu, który mógłby usprawiedliwić zwolnienie z pracy seropozytywnego pracownika. Osoby takie powinny być traktowane jak każdy inny pracownik dotknięty chorobą zakaźną, są one w takim samym stopniu adresatami tych samych praw i obowiązków. Jeżeli środowisko pracy, co może się zdarzyć, jest niebezpieczne dla chorego, etycznym obowiązkiem jest zatroszczyć się o możliwość przekwalifikowania zawodowego lub jakąś inną gwarancję, która uchroni go przed negatywnymi skutkami na polu finansowym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzisiaj światu potrzeba dobroci

Niedziela Ogólnopolska 19/2014, str. 22-23

[ TEMATY ]

papież

Jan XXIII

Włodzimierz Rędzioch/Rzym

Trudno mu było pogodzić się z rolą „więźnia” w Pałacu Apostolskim, dlatego wychodził po kryjomu na przechadzki po Rzymie. Dobry Papież tęsknił do kontaktu ze zwykłymi ludźmi. Szybko zjednywał sobie zarówno ludzi prostych, jak i pochodzących z „wyższych sfer”

Przeżyliśmy niezwykłe wydarzenie: kanonizację papieży – Jana XXIII i Jana Pawła II. Jakie pozostaną w nas owoce tej kanonizacji? Obaj nowi święci papieże są pod wieloma względami podobni do siebie, ale mają też oczywiście swoje rysy charakterystyczne. Św. Jana Pawła II cały świat chrześcijański nazywa m.in. papieżem Bożego Miłosierdzia czy papieżem rodziny. Natomiast św. Jana XXIII najczęściej nazywa się papieżem dobroci. Wydaje się, że owocem tej kanonizacji powinna być troska każdego z nas o dobroć w życiu codziennym.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: prawo do wolności religijnej jest fundamentalne

2025-10-10 16:49

[ TEMATY ]

wolność religijna

Papież Leon XIV

Vatican Media

Wolność religijna nie jest więc jedynie prawem zapisanym w ustawie ani przywilejem przyznanym przez rządy – jest fundamentem, który umożliwia autentyczne pojednanie - wskazał Papież podczas spotkania z przedstawicielami fundacji Pomoc Kościołowi w Potrzebie. Ojciec Święty przypomniał, że prawo do wolności religijnej to „kamień węgielny każdej sprawiedliwej społeczności, ponieważ chroni moralną przestrzeń, w której człowiek może się formować i działać sumienie.

Papież wskazał na aktualność wizyty przedstawicieli fundacji, w okresie, kiedy „świat nadal doświadcza narastającej wrogości i przemocy wobec tych, którzy mają odmienne przekonania – w tym wielu chrześcijan”. Ich misja ukazuje, że „jako jedna rodzina w Chrystusie nie opuszczamy naszych prześladowanych braci i sióstr”. Jako Kościół „pamiętamy o nich, stoimy przy nich” oraz staramy się „zapewnić im wolność daną od Boga”.
CZYTAJ DALEJ

Konferencja: Chrześcijańska antropologia a współczesne koncepcje wychowawcze

2025-10-11 14:30

[ TEMATY ]

konferencja

chrześcijańska antropologia

współczesne

koncepcje wychowawcze

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Tyniec

Tyniec

Czy sposób myślenia o człowieku wpływa na wychowanie dzieci oraz pracę na sobą? Czy antropologia katolicka jest nadal aktualna? Jakie są źródła współczesnego wychowania? Na te i inne pytania będą odpowiadać prelegenci i uczestnicy konferencji, która odbędzie się 21 listopada w Tyńcu.

Konferencja organizowana w Opactwie Tynieckim pt. „Chrześcijańska antropologia a współczesne koncepcje wychowawcze” ma na celu wymianę refleksji nad przyczynami i skutkami wdrożenia w Polsce i na świecie metod wychowawczych opartych na zredukowanej wizji człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję