„Współczesnemu człowiekowi coraz częściej wydaje się, że jest stwórcą, a nie stworzeniem. Już nie tylko eliminuje Boga ze swojego życia, ale stara się zająć Jego miejsce” – powiedział abp Józef Kowalczyk.
Metropolita gnieźnieński stwierdził, że rozwój technologiczny sprawia, że współczesny człowiek coraz częściej popada w samozachwyt, zapominając o miejscu i roli, jaką Bóg wyznaczył mu w dziele stworzenia. Widzi siebie nie jako stworzenie, ale jako stwórcę. Już nie odkrywa zamysłów Boga, ale chce zająć Jego miejsce, kreując świat według własnej wizji.
„Można powiedzieć, że współczesny człowiek doznał swoistego zawrotu głowy i zatracił umiejętność logicznego myślenia. Bo czyż logicznymi można nazwać działania, które szkodzą jemu samemu?" - pytał prymas. Dodał również, że owo zadufanie w sobie współczesnego człowieka, jego egoizm i krótkowzroczność mogą „doprowadzić do takich tragedii, których ani współczesne, ani przyszłe pokolenia nie chciałby oglądać”.
Abp Kowalczyk przyznał również, że zbliżające się święta Bożego Narodzenia są kolejną szansą na refleksję i spojrzenie na życie i miejsce człowieka z właściwej perspektywy – z perspektywy żłóbka.
„To z woli Boga, który z miłości do nas stał się człowiekiem, jesteśmy koroną stworzenia. Z jego woli mamy troszczyć się o świat i siebie nawzajem. Trzeba, abyśmy o tym nie zapominali” – powiedział abp Kowalczyk.
Prymas odniósł się także do tragicznych wydarzeń z Connecticut w USA, gdzie 20-latek zabił 26 osób, w tym 20 dzieci. Metropolita gnieźnieński przyznał, że taka tragedia nikogo nie pozostawia obojętnym i zawsze przejmuje bólem, niezależnie od tego, jak daleko od nas do niej dochodzi.
„Nie wolno nam w naszym namaszczeniu pysznie wynosić się ponad tych, do których jesteśmy posłani, nie wolno nam odgradzać się od naszych wiernych i trzymać na bezpieczny dystans, ale trzeba prawdziwie być pośród nich” – przypomniał kapłanom abp Wojciech Polak podczas wielkoczwartkowej Mszy św. Krzyżma w katedrze gnieźnieńskiej.
Kapłańskie przyrzeczenia podczas Eucharystii odnowili wspólnie z Prymasem Polski księża z całej archidiecezji gnieźnieńskiej. Wracając myślą do dnia święceń kapłańskich, w którym biskup namaścił ich dłonie świętym krzyżmem, abp Polak podkreślił, że dłonie te przypominają o Tym, Który ich umacnia i Który wciąż ich potrzebuje, trzeba tylko – powtórzył za papieżem Franciszkiem – „być otwartymi kanałami, przez które płynie miłość i łaska Boża”.
„Dobrej niedzieli dla wszystkich. Bardzo dziękuję” - powiedział Ojciec Święty, który niespodziewanie pojawił się na koniec Mszy św. sprawowanej z okazji Jubileuszu Osób Chorych i Pracowników Służby Zdrowia.
Po zakończeniu Mszy św. odczytano komunikat w różnych językach: „Jego Świątobliwość Papież Franciszek serdecznie pozdrawia wszystkich, którzy wzięli udział w tej celebracji, dziękując im z całego serca za modlitwy wznoszone do Boga w intencji jego zdrowia. Życzy, aby pielgrzymka jubileuszowa przyniosła obfite owoce. Udziela im apostolskiego błogosławieństwa, obejmując nim również bliskich, chorych i cierpiących, a także wszystkich wiernych, którzy dzisiaj się zgromadzili”.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.