Reklama

Temat tygodnia

Najważniejsza jest wieczność

Niedziela płocka 44/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tych dniach więcej i bardziej gorliwie modlimy się w intencji zmarłych. Ta modlitwa jest ważniejsza niż kwiaty i lampiony ustawione na ich grobach.
Nie zapominamy także o tych, którzy stracili najbliższych i cierpią z tego powodu. W Ewangelii czytamy: „Niech się nie trwoży serce wasze ani się nie lęka!” (J 14, 27). Nie pozwólcie, by was pokonał ból rozstania. Ci, którzy odeszli z ziemi, żyją w Bogu!
Pismo Święte mówi, że człowiek nie jest stworzony dla cierpienia z powodu nieobecności tych, których kocha i którzy go kochają. Nie ma w ludziach większego pragnienia nad pragnienie szczęścia. Bóg, w którego wierzymy, jest Bogiem miłości, a nie udręczenia. Powołał nas do życia. Jego chwałą i radością jest żywy człowiek. Bóg nie ma upodobania w śmierci, ponieważ sam jest życiem.
Niemniej cierpienie jest obecne w ziemskim życiu człowieka. Jeśli nawet odbieramy je jako niesprawiedliwe i niezasłużone, to jest to także znak, że jesteśmy powołani do szczęścia.
Jednak gdy człowiek staje wobec bólu i śmierci, niekiedy wątpi w Boga. Rodzi się w nim bunt. Pyta więc słowami podobnymi do słów Psalmu: Dlaczego sprawiedliwy jest w ucisku, podczas gdy człowiek zły często jest bezkarny? Bo jeśli nie ma innego życia, jak tylko ziemskie, to jest ono czystym absurdem. Ktoś, kto dorobił się fortuny na handlu narkotykami i ma na sumieniu tysiące zmarłych, skończy tak samo jak bł. Matka Teresa z Kalkuty?
Słowo Boże mówi, że ręce ludzkie są stworzone dla przetwarzania świata, inteligencja jest dana człowiekowi, aby rozumiał bieg rzeczy, jego serce jest stworzone dla miłości. Jak więc można uwierzyć, że pragnienie sprawiedliwości nie miałoby żadnego sensu?
Przypomnijmy więc słowa Chrystusa: „Idę, by przygotować wam miejsce” (J 14, 2). Jezus nie obiecywał i nie obiecuje szczęścia na ziemi. Przeciwnie, mówi o potrzebie przyjęcia krzyża. Z drugiej jednak strony Boży Syn mówi wyraźnie o dniu, w którym zostaniemy napełnieni szczęściem i radością bez granic. Wierzący nie może zapomnieć, że najważniejszym słowem z wszystkich Bożych słów jest słowo obietnicy: nadejdzie czas, w którym Bóg otrze łzy z naszych oczu i smutek przemieni w radość.
Jezus zapewnia: „W domu Ojca mego jest mieszkań wiele” (J 14, 2). Każdy może znaleźć w nim miejsce. Tam będziecie „u siebie”, ponieważ znajdziecie dom nieprzemijający.
Nadejdzie dzień, w którym zrozumiemy, że jesteśmy dziedzicami tego domu i że ziemskie życie jest jedynie początkiem wiecznego życia (por. Hbr 13, 14).
Ci, przy których grobach dzisiaj stoimy, są już w Bogu, są już „u siebie”. Nie zapomnieli jednak o nas. Mówią: Poszliśmy przed wami, aby wam przygotować miejsce. Bądźcie pełni nadziei. Wskazujemy wam kierunek. Gdy wasz czas nadejdzie, odnajdziecie nas. Przygotowaliśmy dla was wszystko. Zasadziliśmy nawet kwiaty, które umiłowaliście. Będziemy was wspierać, gdy nadejdzie chwila waszego odejścia z ziemi. Wesprzemy was w odnalezieniu drogi do domu Ojca. Przypomnimy to, co jest najważniejsze: Bóg jest miłosierny. On nie przemija.
„Ja nie umieram, ja zaczynam życie” - mówiła św. Teresa z Lisieux, odchodząc z tego świata. Ci, którzy odeszli z ziemi - żyją. To jest bardzo ważna prawda wiary!
Drugą prawdą jest ta, że Bóg dał im wyjątkową radość. Św. Paweł zapewnia, że trudności ziemskiego życia, w żadnym stopniu nie dają się porównać z chwałą, która nas czeka. Niebo oznacza uroczyste wejście w radość samego Boga. Zobaczymy Go „twarzą w twarz”. Doznamy szczęścia bycia razem z Tym, który nas umiłował jeszcze przed stworzeniem świata i nigdy nie przestaje nas kochać.
Aby wejść do nieba, trzeba przywdziać „strój weselny”, stosowny do tego miejsca (por. Mt 22, 1-14). Kościół nauczał więc o „ogniu oczyszczenia”, ogniu czyśćca, przez który trzeba przejść. Czyściec jest miejscem uwalniania się ze wszystkiego, co podczas pobytu na ziemi stanowiło rodzaj obciążającego nas bagażu w drodze do Ojca. Trzeba przejść przez ogień oczyszczającej miłości Boga, która zdejmuje z człowieka cały ciężar ludzkiej przeszłości. Modlitwa za zmarłych przyspiesza to oczyszczenie. Kościół składa w ich intencji Ofiarę, którą ustanowił Zbawiciel. Podczas każdej Mszy św. On sam wstawia się za zmarłymi, prosząc, aby mogli oglądać Boga „twarzą w twarz”.
Nie zapominajmy o darze miłości względem naszych zmarłych. Listopadowe dni są dobrą okazją do odnowienia w świadomości i w praktyce prawdy o świętych obcowaniu. Mówi ona także, że ci, w których intencji się modlimy, orędują za nami przed obliczem Boga.
Gdy gromadzimy się wokół grobów naszych zmarłych, nie zadawalajmy się jedynie krótką modlitwą. Znajdźmy czas, by w milczeniu posłuchać, co nasi bliscy pragną nam przekazać. A oni zdają się mówić: „Nie traćcie czasu na próżno. Pamiętajcie o tym, co najważniejsze. Najważniejsza jest wieczność!”.
Życie na świecie jest jedynie korytarzem prowadzącym do życia wiecznego. Najważniejsza zaś w tym przejściu jest miłość. Starajmy się kochać ludzi. „Miłość zakrywa wiele grzechów” (1 P 4, 8)- mówi Pismo Święte. Miłość oczyszcza. Miłość otwiera bramę nieba.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Filoteos zakłada okulary

2025-08-19 11:18

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe Stock

Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.

Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
CZYTAJ DALEJ

Życie nie kończy się w pudełku. Wieczność zaczyna się od więzi z Jezusem

2025-08-22 09:32

[ TEMATY ]

ks. Marek Studenski

Diecezja Bielsko-Żywiecka

Opowiem historie, które wstrząsają i poruszają: o sędzim, który całe życie walczył o sprawiedliwość, o człowieku, który nie zgodził się podpalić krzyża, i o dzieciach, których niewinność woła do nieba.

To nie jest opowieść o strachu, ale o nadziei: ciasna brama jest zawsze otwarta dla tych, którzy kochają. Bo na końcu nie liczy się, co mamy – ale kogo znamy.
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV: Nasza wiara jest autentyczna, kiedy obejmuje całe nasze życie

2025-08-24 12:34

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

„Nasza wiara jest autentyczna, kiedy obejmuje całe nasze życie, kiedy staje się kryterium naszych wyborów, kiedy czyni nas kobietami i mężczyznami angażującymi się na rzecz dobra i podejmującymi ryzyko w miłości” - powiedział Ojciec Święty w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Anioł Pański”.

Leon XIV skoncentrował się na zawartej w czytanym dzisiaj fragmencie Ewangelii (Łk 13, 22-30) zachęcie do wejścia przez ciasne drzwi. Zaznaczył, iż słowa Jezusa mają wstrząsnąć zarozumiałością tych, którzy sądzą, że już zostali zbawieni. Podkreślił, iż wiara musi się wiązać z przemianą serca i obejmować całe nasze życie, a nie ograniczać się jedynie do słów. „Nasza wiara jest autentyczna, kiedy obejmuje całe nasze życie, kiedy staje się kryterium naszych wyborów, kiedy czyni nas kobietami i mężczyznami angażującymi się na rzecz dobra i podejmującymi ryzyko w miłości, właśnie tak jak to robił Jezus” - podkreślił papież. Dodał, że niekiedy oznacza to dokonywanie trudnych i niepopularnych wyborów, walkę z własnym egoizmem i poświęcanie się dla innych. „Prośmy Maryję Pannę, żeby nam pomogła przejść odważnie przez «ciasne drzwi» Ewangelii, abyśmy mogli otworzyć się z radością na ogrom miłość Boga Ojca” - zachęcił Ojciec Święty przed odmówieniem modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniem apostolskiego błogosławieństwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję