Reklama

Zróbmy sobie gwiazdkę z nieba...

[ TEMATY ]

sztuka

artysta

rękodzieło

AGNIESZKA BUGAŁA

Wszystkiego najlepszego... powiemy w świątecznych życzeniach. Spełnienia marzeń - dodamy. A jak się spełniają marzenia? Czy nie wymagają czasem trudnej, odważnej decyzji, która zmienia całe życie?

Zachwycają nas ludzie, którzy zatrzymują się nagle, rozglądają dookoła i mówią: od dziś robię to, co jest dla mnie ważne, co jest mną, czego pragnę.

Monika Wieczorek, architekt i „szklarz”, pracuje ze szkłem, jedynym surowcem, które umie dzielić się światłem. Potrafi z tysięcy bursztynowych kawałków namalować obraz - szklaną mozaikę, która zatrzymuje żywioł wielu emocji. Mówi, że szkło było w niej od zawsze. Praca z nim, to spełnione życiowe marzenie. Czar Królowej Śniegu?

Reklama

Ze stołu do pieca

Pracownia Moniki w Pęgowie pod Wrocławiem jest obszernym pomieszczeniem z dwoma piecami, rzędem drewnianych szuflad, stołami i ogromnymi oknami. Światło, które odwiedza ten pokój jest tu najważniejszym z gości. To ono wydobywa ze szklanych wyrobów prawdę o ich pięknie i doskonałości. Ukrywa trud powstawania. Wzdłuż ściany tafle szkła, kolorowe szklane naczynia, barwne witraże. Tu powstają mozaiki - obrazy ze szkła, witraże, naczynia, a czasem anioły i gwiazdki z nieba.

Najpierw mozaika

Choć świąteczne gwiazdki z nieba robi chętnie, to jednak mozaika jest w pracy Moniki pierwsza. Świat wyczarowany z małych, kolorowych szkiełek. Tu wszystko zależy od wyobraźni, emocji, stanu ducha. Szklane obrazy potrafią malować się same - mówi Monika, choć szkło nie jest łatwym surowcem.

Reklama

Szklane domy

Monika studiowała architekturę, ale myślenie o szkle było w niej od zawsze. Na trzecim roku studiów wiedziała, że nie będzie typowym architektem projektującym domy i wnętrza. Po obronie rozpoczęła studia podyplomowe „Dyscypliny Plastyczne w Architekturze” na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom zrobiła w pracowni witrażu. Profesor zajmował się mozaiką, miał w pracowni piece, stapiał szkło i dlatego poznałam kilka różnych technik - mówi. Okazało się, że to właśnie mozaika jest dla mnie. Witraże też robię - tradycyjną metodą, gdzie kawałki szkła łączone są ołowianymi profilami. Ale w mozaice oddaję to, co jest we mnie.

Z każdą mozaiką jest inaczej. Te, które robię tylko dla siebie, często powstają spontanicznie w trakcie pracy. Wtedy detale odnajdują się i dopasowują. Kiedy pracuję na zamówienie, staram się omawiać projekt wcześniej, bo przecież każdy zamawiający chce dokładnie wiedzieć, co otrzyma. Jednak z mozaikami jest tak, że powstają przede wszystkim dlatego, że mam w sobie ogromną potrzebę pracy z tym materiałem. Przez dopasowywanie szklanych elementów wyrażają się różne emocje, odkrycia, stany. Chcę coś zatrzymać i mozaika, jako komunikat ze światem, dobrze się do tego nadaje.

Artysta szklarz

Najważniejsza jest dla mnie praca z samym materiałem. Chciałabym pokazywać ludziom świat, który ja widzę zamknięty w szkle. Chciałabym też pracować z ludźmi, z klientami i dla klientów. Staram się, aby mozaika była moja, aby nie była kompromisem, zupełnie inną estetyką. Do tej pory to się udaje. Lubię te spotkania, gdy słyszę: ufam pani, wiem, że będzie ładnie, proszę robić tak, jak pani uzna, że będzie najlepiej. To zaufanie dodaje skrzydeł. Wtedy praca jest samą przyjemnością, bo rzeczywiście jest aktem tworzenia. Ale praca w ludźmi to też odkrywanie ich potrzeb, pragnień. I w efekcie też tworzenie.

Jak to się robi?

W oczach Moniki zapala się światło. O pasji opowiada... z pasją. Moje mozaiki to proces zatrzymywania żywiołu - mówi. Powstają albo na podstawie przygotowanego wcześniej szablonu, albo dopiero w trakcie tworzenia. Szablon to projekt - szczegółowy, precyzyjny - mówi. Na jego podstawie wycinam poszczególne elementy. Praca na tym etapie przypomina tworzenie klasycznego witrażu, tylko że elementy są tu znacznie drobniejsze. Inną metodą jest praca na bazie jedynie ogólnej koncepcji. Mam pewną wizję, pewien pomysł, który urzeczywistnia się dopiero, gdy zaczynam wycinać i układać szkło.

Gdy już kawałki ułożą się w całość, przyklejam je do tafli będącej tłem mozaiki. Duża mozaika potrzebuje czasu, aby klej wszystko związał, dlatego dopiero następnego dnia mogę nad nią dalej pracować. Następnie fuguję szczeliny między kawałkami szkła, to nadaje mozaice wyrazistości. I wreszcie czyszczenie. Na szkle widać wszystko: ślady palców, kleju, fugi. Odsłanianie obrazu spod tej warstwy brudu to kolejne odkrywanie dzieła. Dopiero wtedy widać efekt.

Haftowane szkłem

A ja przypominam sobie francuski film Éléonore Faucher pt. „Jedwabna opowieść”. Dwie hafciarki na krośnie rozciągają przeźroczystą tkaninę. W jednej ręce każda z nich trzyma trzonek z osadzoną igłą. Druga ręka, lewa, pod tkaniną przytrzymuje nitkę. To nitka „rysuje” wzór wzbogacony koralikami i perełkami. Prawa strona jest od spodu. Hafciarki podglądają wzór, który będzie widoczny na sukni, zaglądając pod stół. Kamera pomaga widzowi. To le crochet de Luneville, francuski haft. Luneville to miejscowość, gdzie ten haft się narodził i gdzie można się jego nauczyć. Taka szkoła jest też w Paryżu - Ecole Lesage. Szkoła szklanego haftu jest w Pęgowie, pod Wrocławiem. Hafciarka pochylona nad stołem pyta mnie z największą prostotą: Chcesz sobie zrobić mozaikę? Nawet teraz. Plastry mam, możesz ciąć. Jest nawet szansa, że się nie skaleczysz. A może gwiazdkę? Co byś chciała sobie przykleić?

Gwiazdka z nieba

Wybieram dwa kawałki przezroczystego szkła. Są już odpowiednio stopione: krawędzie gładkie, nie kaleczą. Na stole kalejdoskop barw. Z wielkiej drewnianej skrzyni Monika wysypała tysiące kawałków szkła. Dobieram dekorację gwiazdki, układamy motyw. W narożniku bezbarwnego kawałka maleńka dziurka pozwala przewlec żyłkę, albo nitkę. Gdy ułożony motyw wyschnie, gwiazdka będzie mogła zawisnąć na zielonej gałęzi. Albo pod sufitem, jak na obłoku.

To trudna praca

Ludziom szkło kojarzy się ze szklanką, słoikiem, butelką, oknem. Mało kto zastanawia się, ile waży tafla szkła wielkości połowy ściany, jak ją przetransportować i bezpiecznie przechować. A to jest przecież tło dla mozaiki, materiał bazowy dla witrażu, pater czy wreszcie świątecznych gwiazdek. Tu potrzeba nie tylko wyobraźni ale i siły. I to dopiero początek. Projekt, obróbka, wreszcie wypał w bardzo wysokich temperaturach - to jest codzienność artysty z pasją.

Wczoraj - mówi Monika - robiłam wypał w piecu, przygotowując materiał do warsztatów szklanych dla dzieci” Zrób sobie gwiazdkę z nieba”. Chcesz zobaczyć? Monika podnosi ciężką klapę pieca. Na dnie równo ułożone trójkąty: gwiazdki z pieca, z których potem będą „gwiazdki z nieba”. Temperatura 1000 stopni dla szkła to za dużo. Witraże wypala się w temp ok. 600 -640 stopni. Dla szkła to jest raczej zimno. Aby szkło stopić ze sobą, albo je wygiąć, potrzebujemy temperatury ok. 800 stopni. Różnica nawet o 10 stopni ma duże znaczenie. Stłuczki, które wykorzystuję do pracy z dziećmi, topią się szybko. Ale są szkła, które wypalam kilka dni, albo nawet tydzień - opowiada z pasją.

W przeciwieństwie do szkła stapianego czy klasycznego witrażu mozaiki nie wkłada się do pieca. Ale gdyby policzyć te wszystkie drobniuteńkie kawałeczki, te wszystkie precyzyjne cięcia, szlify - to inne a może i większe wyzwanie. Inne oblicze tego samego materiału.

2012-11-27 12:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Poznań: abp Gądecki wręczył nagrody Zasłużeni dla Kultury Chrześcijańskiej

2020-06-30 11:28

[ TEMATY ]

sztuka

kultura

archpoznan.pl

„Do szopy, hej pasterze-dudziarze” Międzynarodowe Spotkania Kolędników-Dudziarzy w Połajewie oraz ogólnopolski cykl „Verba Sacra” zostali uhonorowani przez abp. Stanisława Gądeckiego nagrodami za Zasługi dla Kultury Chrześcijańskiej. Metropolita poznański wręczył laureatom wyróżnienia w uroczystość św. Apostołów Piotra i Pawła, patronalne święto stolicy Wielkopolski.

Uroczystość, podczas której wystąpili dudziarze z Połajewa, prezentując wielkopolskie utwory na ten instrument, odbyła się w Sali Pompejańskiej rezydencji arcybiskupów poznańskich.

– Piękną odsłoną świętowania uroczystości patronów naszej katedry i miasta Poznania jest spotkanie z ludźmi sztuki i wręczenie im nagród zaproponowanych przez członków Rady ds. Inicjatyw Naukowych i Kulturalnych Archidiecezji Poznańskiej – powiedział bp Damian Bryl, przewodniczący Rady ds. Inicjatyw Naukowych i Kulturalnych Archidiecezji Poznańskiej.

W laudacji redaktor Andrzej Błaszczak zaznaczył, że Międzynarodowe Spotkania Kolędników-Dudziarzy w Połajewie, organizowane od 2001 roku, są częścią wielkopolskiej kultury. Zwrócił uwagę na determinację i zaangażowanie inicjatorów wydarzenia, które przyciąga nie tylko muzyków z Polski, ale także z czternastu krajów świata, m.in. z Francji, Gruzji i Włoch.

Nagrodę odebrali Stanisław Pochyluk, wójt Gminy Połajewo, ks. kanonik Henryk Mucha, proboszcz parafii pw. św. Michała Archanioła w Połajewie, Janusz Jaskulski, kustosz, wieloletni pracownik Poznańskiego Muzeum Instrumentów Muzycznych, oraz Małgorzata Hejdysz, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Połajewie.

Wójt Gminy Połajewo Stanisław Pochyluk, dziękując za wyróżnienie, przypomniał, że główni inicjatorzy spotkań dudziarzy: kustosz Janusz Jaskulski i Zygmunt Gajewski, artysta fotografik, zainspirowali się obrazem „Pokłon pasterzy” z warsztatu poznańskiego malarza Mateusza Kossiora z 1572 r., który znajduje się w połajewskim kościele. Wśród postaci przedstawionych na obrazie jest pastuszek grający na dudach.

Stanisław Pochyluk podkreślił, że koncerty dudziarzy przyciągają nie tylko okolicznych mieszkańców, ale popularyzują staropolską tradycję żywego kolędowania przy żłóbku i chodzenia z kolędą po zagrodach z instrumentami dudowymi.

Prof. Sylwester Dworacki, filolog klasyczny, podkreślił w laudacji, że projekt Verba Sacra jest bezprecedensowym przedsięwzięciem religijno-artystycznym, które od samego początku przyciąga wielu słuchaczy. W prezentacjach ksiąg Starego i Nowego Testamentu oraz utworów wieszczów narodowych, autorów polskich i zagranicznych biorą udział najwybitniejsi polscy aktorzy.

„Cieszę się, że Verba Sacra otrzymuje nagrodę w Roku św. Jana Pawła II, bo projekt był odpowiedzią na apel papieża Polaka, by uczcić Wielki Jubileusz Chrześcijaństwa” – powiedział, dziękując za nagrodę Przemysław Basiński.

Reżyser i pomysłodawca ogólnopolskiego cyklu podziękował też za długoletnie zaangażowanie i wsparcie prof. Bożenie Chrząstowskiej, twórczyni tzw. poznańskiej szkoły dydaktyki polonistycznej, redaktor Grażynie Wrońskiej, prof. Bogdanowi Walczakowi, językoznawcy, oraz ks. Ireneuszowi Szwarcowi, proboszczowi katedry poznańskiej, w której organizowane są prezentacje w stolicy Wielkopolski.

Laureaci otrzymali medale z brązu. Na awersie wyryto sylwetki oraz łacińskie imiona świętych Piotra i Pawła, a na rewersie – herb abp. Gądeckiego z jego imieniem, nazwiskiem i tytułem piastowanej godności.

Nagroda za Zasługi dla Kultury Chrześcijańskiej wręczana jest rokrocznie w uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła, którzy są patronami miasta i miejscowej katedry.

„Do szopy, hej pasterze-dudziarze” Międzynarodowe Spotkania Kolędników-Dudziarzy w Połajewie są nawiązaniem do staropolskiego zwyczaju żywego kolędowania przy żłóbku i chodzenia z kolędą po zagrodach. Od 2001 roku w tej wielkopolskiej wsi w trzecią niedzielę stycznia spotykają się dudziarze, koźlarze z Polski i przedstawiciele dudziarzy z całego świata, m.in. z Podhala, Beskidów, Zaolzia, Moraw, Belgii, Holandii, Gruzji, Szkocji.

Organizatorami Międzynarodowego Spotkania Kolędników-Dudziarzy w Połajewie są Gmina Połajewo, parafia pw. św. Michała Archanioła w Połajewie oraz Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu.

Dudy, które w Polsce nazywa się także kozłami, gajdami czy sierszenkami, to instrumenty ludowe pochodzenia azjatyckiego, które w średniowieczu zostały przeniesione do Europy. W Polsce szczególnie popularne były w Wielkopolsce, na Podhalu, Beskidzie Żywieckim i Śląsku Cieszyńskim.

Projekt Verba Sacra powstał w Poznaniu dla uczczenia Wielkiego Jubileuszu Chrześcijaństwa, który przypadał na rok 2000. Pomysłodawcą i reżyserem wydarzenia jest Przemysław Basiński.

Ogólnopolski cykl „Verba Sacra” zapoczątkował 23 stycznia 2000 roku Gustaw Holoubek. Od tego czasu Biblię i literaturę religijną prezentowało ok. 100 aktorów, m.in.: Halina Łabonarska, Adam Woronowicz, Katarzyna Łaniewska. Byli też wykonawcy spoza środowiska aktorskiego: Wspólnoty Jerozolimskie, klerycy Seminarium Duchownego, szafarze, artyści i rodziny poznańskie.

Do każdej prezentacji przygotowywany jest komentarz biblijny lub teologiczny, a w niektórych przypadkach – filologiczny i historyczny. Ich autorzy to wykładowcy większości uniwersytetów i akademii polskich.

Od roku 2004 dynamicznie rozwijającą się do dzisiaj edycją Verba Sacra jest Biblia Kaszubska w Wejherowie, tłumaczona przez franciszkanina o. prof. dr hab. Adama Sikorę OFM z Wydziału Teologicznego UAM.

Popularność projektu otworzyła nowe możliwości, których efektem są: cykl Wielka Klasyka - poświęcony arcydziełom literatury polskiej i światowej oraz Festiwal Sztuki Słowa - jedyny tego typu nie tylko w Europie, ale i na świecie. W roku 2005 został zorganizowany pierwszy polski Maraton Biblijny, w którym przez 6 dni i nocy ludzie czytali Pismo Święte.

W dotychczasowych prezentacjach realizowanych w kilkudziesięciu miejscowościach w kraju i za granicą wzięło udział ok. ćwierć miliona słuchaczy, teksty czytało ok. 100 aktorów.

CZYTAJ DALEJ

Turcja: Bazylika stanie się meczetem. Ból chrześcijan, UNESCO ostrzega

2020-07-11 12:54

[ TEMATY ]

muzułmanie

Turcja

wikipedia.org

Turcy ponownie urządzą sobie meczet w najwspanialszej bazylice chrześcijańskiego Wschodu. Turecka Rada Stanu anulowała decyzję z 1934 r. o przekształceniu bazyliki Hagia Sophia w muzeum, a prezydent Turcji wydał dekret, który przekształca ją w meczet. Recep Erdogan oznajmił tę decyzję w przemówieniu do narodu, zapowiadając, że pierwsze muzułmańskie nabożeństwo odbędzie się tam 24 lipca.

Hagia Sophia została konsekrowana w 537 r. Do czasu wybudowania nowej Bazyliki św. Piotra w Rzymie była największą chrześcijańską świątynią na świecie. Kiedy w 1453 r. Turcy podbili Konstantynopol, bazylikę przywłaszczyli sobie muzułmanie. W 1934 r. Hagia Sophia stała się muzeum.

Decyzja o ponownym zaadoptowaniu starożytnej chrześcijańskiej bazyliki dla potrzeb kultu muzułmańskiego budzi sprzeciw i oburzenie zwłaszcza wśród chrześcijan wschodnich, dla których Hagia Sophia jest w pewnym sensie kościołem macierzystym. Patriarcha Konstantynopola Bartłomiej już dwa tygodnie temu ostrzegał, że taka decyzja wzbudzi wrogość do islamu w milionach chrześcijan na całym świecie. Patriarchat Moskiewski wyraził ubolewanie, że odczucia milionów chrześcijan nie zostały wzięte pod uwagę. „Ta decyzja może mieć poważne konsekwencje dla całej ludzkiej cywilizacji” – oświadczył rzecznik patriarchatu.

Przeciwko przekształceniu bazyliki w meczet ostro zaprotestowały władze Grecji. W ich przekonaniu zachowanie Erdogan to prowokacja, krok, który cofa Turcję o sześć wieków wstecz. Zdaniem premiera Mitsotakisa decyzja ta negatywnie odbije się na relacjach tego kraju z Unią Europejską.

UNESCO z kolei przypomina, że Hagia Sophia należy do powszechnego dziedzictwa ludzkości. Dlatego przestrzega rząd Erdogana przed wprowadzaniem jakichkolwiek modyfikacji w tej świątyni. Wszelkie zmiany muszą być uprzednio konsultowane z Komitetem Światowego Dziedzictwa – przypomina dyrektor UNESCO, odnosząc się w ten sposób do obaw o los chrześcijańskich wizerunków, które są obecne w świątyni. Jeśli Hagia Sophia stanie się meczetem, wszystko, co narusza wiarę muzułmanów zostanie zasłonięte.

CZYTAJ DALEJ

Late Poll: Andrzej Duda powiększa swoją przewagę

2020-07-13 06:11

[ TEMATY ]

wybory

Andrzej Duda

wybory 2020

wybory prezydenckie

PAP/Leszek Szymański

Popierany przez PiS prezydent Andrzej Duda uzyskał w drugiej turze wyborów prezydenckich 51 proc. głosów, z kolei kandydat KO Rafał Trzaskowski uzyskał 49 proc. - wynika z sondażu late poll Ipsos z 90 proc. komisji dla TVP, TVN i Polsat.

Sondaż exit poll Ipsos opublikowany przez TVP, TVN i Polsat o godz. 21, tuż po zakończeniu ciszy wyborczej, wskazywał, że Andrzej Duda uzyskał 50,4 proc. głosów, a Rafał Trzaskowski uzyskał 49,6 proc. Oznaczało to 0,8 proc. przewagi Dudy nad Trzaskowskim.

Z kolei sondaż late poll Ipsos opublikowany ok. północy wskazał, że Andrzej Duda uzyskał 50,8 proc. głosów, a Rafał Trzaskowski 49,2 proc., co oznacza zwiększenie przewagi do 1,6 proc.

Natomiast zgodnie z sondażem late poll Ipsos z 90 proc. komisji przedstawionym ok. godz. 2 w nocy Andrzej Duda zdobył 51 proc. głosów, a Rafał Trzaskowski 49 proc., tym samym przewaga ubiegającego się o reelekcję prezydenta wzrosła do 2 proc. (PAP)

autor: Karol Kostrzewa

kos/ krap/

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję