Reklama

W służbie człowiekowi

3 października br. odbyła się w Lublinie II Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli i Wychowawców pt.: „O ethos nauczyciela”. Konferencja została zorganizowana przez Fundację „Servire Veritati” Instytut Edukacji Narodowej, który od siedmiu lat pracuje nad nadaniem polskiej edukacji takiego kształtu, by szkoły poprzez nauczycieli służyły rzeczywistemu dobru wychowanków. W auli im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego spotkało się środowisko nauczycielskie zaniepokojone stanem współczesnej pedagogiki.

Niedziela podlaska 43/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Msza św. sprawowana w kościele akademickim KUL-u rozpoczęła spotkanie nauczycieli i wychowawców. Wśród delegacji przybyłych z całej Polski była obecna 5-osobowa grupa pedagogów z Bielska Podlaskiego - ze Szkoły Podstawowej nr 2 i nr 5. Konferencję rozpoczął ks. prof. Jerzy Pałucki, dziekan Wydziału Teologii KUL, po którym wystąpili prelegenci: o. prof. dr hab. Mieczysław A. Krąpiec z wykładem pt: Mieć świadomość celu wychowania, ks. prof. dr hab. Janusz Nagórny z wykładem: Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań moralno-społecznych, mgr Zbigniew Pańpuch: Ideał nauczyciela - wychowawcy w pismach wybranych autorów starożytnych, dr Lech Szyndler: Dwa modele nauczyciela w średniowieczu, prof. Henryk Kiereś: Dobro czy wartości - problem kryteriów wychowania, mgr Dariusz Zalewski: Spór o wzorzec nauczyciela - nurty antypedagogiczne a tradycyjna myśl wychowawcza, ks. dr Bogdan Czupryn: O ethos (kulturę) współczesnego nauczyciela. Końcowego podsumowania dokonał Arkadiusz Robaczewski, prezes Fundacji „Servire Veritati” Instytut Edukacji Narodowej.
W czasie trwania konferencji odbyły się dwie dyskusje, w czasie których na zadawane przez pedagogów pytania odpowiadali prelegenci. Obecni na konferencji nauczyciele mogli zapoznać się z protestem, wystosowanym przez Fundację do Ministra Edukacji Narodowej, przeciwko bezczynności władz oświatowych wobec zagrożeń i zgorszeń, którym poddawane są dzieci i młodzież.
A oto główne myśli z wysłuchanych referatów: Coraz wyraźniej dostrzega się znamiona upadku polskiej szkoły i etosu nauczyciela. Pomimo wieloletniego reformowania oświaty, wprowadzania coraz nowszych metod aktywizacji i ustawicznego kształcenia nauczycieli, praca z uczniem staje się coraz trudniejsza. Jakie są tego przyczyny? Przede wszystkim reforma edukacji uwzględniająca postulaty liberalnej myśli pedagogicznej, ideologia praw ucznia, wychowanie bezstresowe, przemoc w szkole, permisywizm wychowawczy, wpływ ekonomii i polityki na kształt szkoły oraz jej cele. Jak pokonać te wszystkie pułapki wychowawcze? Z głoszonych rozważań wynikało, że istotnym wymiarem każdego procesu kształcenia i wychowania jest wychowanie moralne. Kluczem wszystkiego jest formacja prawego sumienia. Tylko człowiek o takim sumieniu będzie umiał odpowiedzieć na wyzwania czasów, w których przyjdzie mu żyć. Nauczyciel i wychowawca nie może być tylko wykładowcą, który informuje, lecz przede wszystkim ma być mistrzem, który prowadzi. Zasadniczy cel zawodu nauczyciela nie ulega zmianie. Ciągle jest nim wszechstronne wspomaganie osobowego rozwoju ucznia. Zmieniają się jednak warunki w jakich ten cel jest realizowany. Aby określić etos nauczyciela niezbędna jest analiza współczesności. Biorąc pod uwagę jej obecny stan trzeba wyakcentować dwie zasadnicze postawy:
- prawość etyczna nauczyciela, która będzie odpowiedzią na wszechobecną demoralizację dzisiejszego świata. Nauczyciel ma przekonywać swoim życiem, że warto być dobrym, że troska o osobowy rozwój stanowi nieocenioną wartość;
- odwaga i jednoznaczność zasad moralnych jako odpowiedź na popularny współcześnie tzw. rozsądny kompromis w sprawach moralnych. Odwaga jest potrzebna nauczycielowi, zarówno w walce o dobro, jak również w piętnowaniu faktycznego zła (np. wszechogarniającej wulgarności). Odwaga domaga się od nas trudu, a nierzadko ofiary. Dlatego można ją skutecznie realizować tylko w przekonaniu, że wartości dla których ponosi się trud są autentycznie prawdziwe.
Podjęte w czasie konferencji rozważania dotyczyły kształtowania etosu współczesnego nauczyciela, które powinno dokonywać się w kontekście prawdy o człowieku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Janowicz: projekt „Tak dla religii i etyki w szkole” to wyraz demokracji

Przewodniczący Stowarzyszenia Katechetów Świeckich Piotr Janowicz podczas pierwszego czytania projektu ustawy „Tak dla religii i etyki w szkole” ocenił, że jest on wyrazem demokracji i wpływu obywateli na ważne dla społeczeństwa decyzje. Projekt zakłada m.in. przywrócenie w szkołach dwóch godzin lekcji religii lub etyki tygodniowo.

Przewodniczący Stowarzyszenia Katechetów Świeckich Piotr Janowicz przedstawił w piątek w Sejmie projekt o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe, czyli tzw. projekt „Tak dla religii i etyki w szkole”. Zakłada on przywrócenie dwóch lekcji etyki lub religii tygodniowo. Ocena z tych przedmiotów będzie umieszczana na świadectwie szkolnym, uwzględniana przy promocji do następnej klasy i wliczana do średniej ocen.
CZYTAJ DALEJ

Trzymanie psa na uwięzi będzie zabronione? Sejm przyjął nowe przepisy

2025-09-26 13:49

[ TEMATY ]

zakaz

pies na uwięzi

nowe przepisy

Adobe Stock

Pies na łańcuchu

Pies na łańcuchu

Trzymanie psa na uwięzi, na przykład na łańcuchu, zostanie zabronione – zdecydowali w piątek posłowie, uchwalając nowelizację ustawy o ochronie zwierząt. Obecnie przepisy pozwalają na trzymanie zwierząt domowych na uwięzi w sposób stały nie dłużej niż 12 godzin na dobę.

Za przyjęciem ustawy głosowało 280 posłów, przeciw 105, a 30 wstrzymało się od głosu.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś na V Międzynarodowej Konferencji Ekumenicznej w węgierskim opactwie Pannonhalma

2025-09-26 16:49

[ TEMATY ]

ekumenizm

Węgry

kardynał Grzegorz Ryś

ks. Paweł Kłys

W węgierskim Opactwie Benedyktyńskim Pannonhalma trwa V Międzynarodowa Konferencja Ekumeniczna, której hasłem są słowa z Księgi Izajasza (Iz. 51,3) „Uczyni swoją pustynię ogrodem Pana”. W międzynarodowej konferencji - odbywającej się w dniach 26-27 września br. - biorą udział duchowni z całego świata, wśród których są: kardynał Grzegorz Ryś - arcybiskup łódzki; bp Hiob Getcha - metropolita pizydyjski; światowi przywódcy Kościoła luterańskiego i reformowanego, a także liczni wybitni przedstawiciele ruchu ekumenicznego z całego świata.

Jak wskazują organizatorzy głównym tematem konferencji jest „ogród”. Zwracają uwagę, że obraz ogrodu może wydawać się nietypowy, ale historia ogrodów utraconych, zapomnianych, ponownie odkrytych lub odtworzonych przewija się przez Pismo Święte oraz starożytną i średniowieczną refleksję chrześcijańską. Znajduje ona również liczne echa we współczesnej refleksji teologicznej, filozoficznej i duchowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję