Reklama

Wielkie Dzieło Wychowania (4)

Pedagogika harcerska

Niedziela łowicka 32/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do tej pory poznaliśmy charyzmat, historię i założycieli Stowarzyszenia Harcerstwa Katolickiego "Zawisza". Dziś przedstawimy pedagogikę harcerską, w oparciu o którą pracują wszystkie gałęzie " Zawiszy". W tekście wykorzystano materiały przygotowane na potrzeby " Leksykonu stowarzyszeń i ruchów katolickich".

Pedagogika

Metoda harcerska w Stowarzyszeniu Harcerstwa Katolickiego " Zawisza" ma za zadanie pomóc młodemu człowiekowi w formacji osobistej tak, żeby jak najlepiej przygotował się do dorosłego życia. Chodzi zatem o formację w celu zajęcia swojego miejsca w społeczeństwie i odnalezienia powołania nadprzyrodzonego, do jakiego Bóg wzywa każdego człowieka. Te dwa wymiary - doczesny i nadprzyrodzony są w skautingu ściśle ze sobą powiązane.

Celem ogólnym pedagogiki jest pomoc rodzinom katolickim w integralnym i całościowym wychowaniu młodego człowieka. Cele szczegółowe zawierają się w pięciu punktach, bowiem harcerstwo dąży do wychowania całego człowieka, we wszystkich wymiarach jego osoby. Są to zatem: troska o zdrowie i sprawność fizyczną; kształtowanie zmysłu praktycznego; formacja charakteru ("celem harcerstwa jest ukształtowanie mężczyzn i kobiet z charakterem"); służba bliźniemu i formacja religijna ( cel podstawowy - świętość, z nową siłą przypominana i proklamowania przez Sobór Watykański II).

Podstawowymi zasadami pedagogiki harcerskiej są: kształtowanie przez działanie, życie na łonie przyrody, gra, system zastępowy, stopniowość (system stopni i sprawności), podział na trzy gałęzie wiekowe, odrębność organizacyjna jednostek dziewcząt i chłopców.

Oryginalność pedagogiki harcerskiej polega na tym, że jest ona szkołą działania. Nie jest miejscem, gdzie zdobywa się wiedzę w sposób bierny. Zastępy, najmniejsze jednostki wychowawcze, stanowią wspólnoty praktycznej nauki życia przez obcowanie z przyrodą, grę i życie w zastępie.

Życie na łonie przyrody to wycieczki, biwaki, coroczny obóz itp. Pozwalają one rozwijać zdrowie fizyczne i moralne, a także poczucie naturalnej harmonii i szacunku dla świata stworzonego przez Boga.

Gra jest naturalnym zamiłowaniem chłopców i dziewcząt, stąd harcerstwo jest wielką grą - ze swoimi zasadami, hierarchią, symboliką, obrzędowością itd. Regułą w tej grze jest Prawo Harcerskie, które - na wzór rycerskiego kodeksu postępowania - formułuje postawy młodych.

Dalszą oryginalną a zarazem fundamentalną cechą pedagogiki harcerskiej jest pomysł wychowania młodych przez młodych. Przybiera on postać tzw. systemu zastępowego (w podstawowej gałęzi wiekowej 12-17 lat). Zastęp to mała, kilkuosobowa grupa, na której czele stoi zastępowy nieco starszy od pozostałych członków (około 16-letni). Tenże zastępowy (dla dziewcząt zastępowa) staje się naturalnym autorytetem dla chłopców.

Kilka zastępów tworzy drużynę. Drużynowy, w wieku 19-25 lat, czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesu wychowawczego, pozostawiając młodym należną im wolność i autonomię. Na letnich obozach drużyn, stanowiących najważniejszy element całorocznej pracy, zastępy budują samodzielne obozowiska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie rzecznika KEP ws. opublikowanego przez „Więź” artykułu

2024-05-20 12:18

[ TEMATY ]

oświadczenie

episkopat.pl

W związku z licznymi pytaniami odnośnie do opublikowanego dzisiaj przez „Więź” artykułu pt. „List otwarty skrzywdzonych: Oczekujemy zawieszenia przewodniczącego episkopatu”, chciałbym potwierdzić, że członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski otrzymali wspomniany list. W najbliższym czasie zostanie ustalony termin spotkania Rady Stałej, która zajmie się omówieniem aktualnych spraw Kościoła w Polsce. Podejmie także zawarte w liście kwestie.

Warszawa, 20 maja 2024 r.

CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Skłonić do refleksji

2024-05-20 22:09

Mateusz Góra

    Stypendyści Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia zaprezentowali spektakl pod tytułem „Wniebogłosy”.

    Mimo że młodzież z fundacji ma już doświadczenie sceniczne, to przedstawienie „Wniebogłosy” było dla stypendystów wyjątkowe. Wystawiony na deskach auli przy ul. Piekarskiej 4 w Krakowie spektakl to pierwsza autorska sztuka, w całości napisana i przygotowana przez stypendystów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję